AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #1 Skrevet 29. oktober 2019 Hei, jeg lurer på hvordan ferie / feriepenger skal være i oppsigelsesperiod. Hvis jeg sier opp jobben min nå og har 3 mnd oppsigelsesperiod. Da betyr at jeg skal begynne på ny jobb i februar 2020. Jeg har er par ferie dager igjen i 2019 og jeg skal bruke dem i november eller desember. Det skjønner jeg. Men i januar 2020, kan jeg ta ferie? Hvordan skal det påvirke feriepenger som jeg skal få da jeg slutte med den nåværende arbeidsgiver? Takk! Anonymkode: 471c3...9ac
Gjest ByeByeLove Skrevet 29. oktober 2019 #2 Skrevet 29. oktober 2019 Ja, det kan du, hvis det er greit for din nye arbeidsgiver. I juni blir du trukket 5 uker i lønn, og får ikke utbetalt feriepenger hos din nye arbeidsgiver. Disse har du tjent opp hos din gamle arbeidsgiver, og du får dem trolig utbetalt ved sluttoppgjøret i januar/februar, om de ikke venter til juni.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #3 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, Kognosøren said: Ja, det kan du, hvis det er greit for din nye arbeidsgiver. I juni blir du trukket 5 uker i lønn, og får ikke utbetalt feriepenger hos din nye arbeidsgiver. Disse har du tjent opp hos din gamle arbeidsgiver, og du får dem trolig utbetalt ved sluttoppgjøret i januar/februar, om de ikke venter til juni. Takk for svar. Men jeg mente... i januar 2020, er jeg forsette med den gamle arbeidsgiver. Hvis jeg tar ferie en uke ferie i den period, januar 2020, hvordan påvirke det min lønn i januar 2020 og min sluttoppgjøret (feriepenger) jeg skal få fra den gamle arbeidsgiver? Anonymkode: 471c3...9ac
Gjest ByeByeLove Skrevet 29. oktober 2019 #4 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Men jeg mente... i januar 2020, er jeg forsette med den gamle arbeidsgiver. Hvis jeg tar ferie en uke ferie i den period, januar 2020, hvordan påvirke det min lønn i januar 2020 og min sluttoppgjøret (feriepenger) jeg skal få fra den gamle arbeidsgiver? Anonymkode: 471c3...9ac Stemmer. Er litt trøtt her. Da blir du trukket en uke i lønn fra lønn/sluttoppgjør. Så får du utbetalt feriepenger for de 3-4 andre ukene i tillegg til feriepenger for 2019. Det er ikke sikkert at arbeidsgiver lar deg ta ferie i oppsigelsesperioden. Det trenger han ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #5 Skrevet 29. oktober 2019 Hvordan dette påvirker sluttoppgjøret ditt kommer helt an på hvordan ferien utbetales på din arbeidsplass. Det er flere måter å gjøre det på.Det beste er vel å spørre sjefen din, så får du riktig svar. Anonymkode: ae0ff...ab2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #6 Skrevet 29. oktober 2019 13 minutter siden, Kognosøren said: Stemmer. Er litt trøtt her. Da blir du trukket en uke i lønn fra lønn/sluttoppgjør. Så får du utbetalt feriepenger for de 3-4 andre ukene i tillegg til feriepenger for 2019. Det er ikke sikkert at arbeidsgiver lar deg ta ferie i oppsigelsesperioden. Det trenger han ikke. Takk! Så du mener jeg får januar lønn som vanlig, uansett hvor mange uker jeg har vært i ferie, men i beregning av feriepenger for januar 2020, kun 3 uker tas i beregning. Er det riktig? og, kan arbeidsgiver si nei til min ferie i januar 2020? Står det i loven? Anonymkode: 471c3...9ac
Gjest ByeByeLove Skrevet 29. oktober 2019 #7 Skrevet 29. oktober 2019 Just now, AnonymBruker said: Takk! Så du mener jeg får januar lønn som vanlig, uansett hvor mange uker jeg har vært i ferie, men i beregning av feriepenger for januar 2020, kun 3 uker tas i beregning. Er det riktig? og, kan arbeidsgiver si nei til min ferie i januar 2020? Står det i loven? Anonymkode: 471c3...9ac Nei. Januarlønn - 1 ukes lønn + feriepenger for 3-4 uker i 2020 + feriepenger for 2019. Ja, det må være enighet med arbeidsgiver om når du skal avvikle ferie. Les her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #8 Skrevet 29. oktober 2019 3 minutter siden, Kognosøren said: Nei. Januarlønn - 1 ukes lønn + feriepenger for 3-4 uker i 2020 + feriepenger for 2019. Ja, det må være enighet med arbeidsgiver om når du skal avvikle ferie. Les her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ oi... litt usikker hvorfor "- 1 ukes lønn i januar"... jeg har ikke jobbet i mange år... men som jeg ser fra tidligere lønnslipp, får jeg sammen lønn hver måned uansett hvor mange dager jeg har vært i ferie... fordi disse er lønnet feriedager... ikke sant? kanskje jeg er helt feil... ... Anonymkode: 471c3...9ac
Gjest ByeByeLove Skrevet 29. oktober 2019 #9 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: oi... litt usikker hvorfor "- 1 ukes lønn i januar"... jeg har ikke jobbet i mange år... men som jeg ser fra tidligere lønnslipp, får jeg sammen lønn hver måned uansett hvor mange dager jeg har vært i ferie... fordi disse er lønnet feriedager... ikke sant? kanskje jeg er helt feil... ... Anonymkode: 471c3...9ac Det er fordi ferien for 2019 er trukket i juni. Da fikk du feriepenger for 2018 i stedet for junilønna, og så ble du trukket for de dagene som måtte til for å fylle opp 5 uker (i tillegg til juni). Da trekkes du ikke for ferien du tar ut i andre måneder. Du vil bli trukket 1 ukes lønn i januar, om du får lov til å ta ferie. Endret 29. oktober 2019 av ByeByeLove
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #10 Skrevet 29. oktober 2019 5 minutter siden, Kognosøren said: Det er fordi ferien for 2019 er trukket i juni. Da fikk du feriepenger for 2018 minus 5 ukers lønn. Da trekkes du ikke for ferien du tar ut i andre måneder. Du vil bli trukket 1 ukes lønn i januar, om du får lov til å ta ferie. Tusen takk! det er så vanskelig å forstå... T.T Anonymkode: 471c3...9ac
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #11 Skrevet 30. oktober 2019 Det viktigste å huske er at ferie aldri er lønnet. Lønnsbortfallet skal dekkes av feriepengene. Anonymkode: 4e380...4b5
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #12 Skrevet 30. oktober 2019 Bedrifter gjør dette på mange måter, så du må faktisk sjekke med din egen leder eller HR-avdeling. De er de eneste som kan gi deg et riktig for svar for deg. Anonymkode: 2aa1b...906 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå