Gå til innhold

Ferie / Feriepenger i oppsigelseperiod

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvordan ferie / feriepenger skal være i oppsigelsesperiod. Hvis jeg sier opp jobben min nå og har 3 mnd oppsigelsesperiod. Da betyr at jeg skal begynne på ny jobb i februar 2020. Jeg har er par ferie dager igjen i 2019 og jeg skal bruke dem i november eller desember. Det skjønner jeg. Men i januar 2020, kan jeg ta ferie? Hvordan skal det påvirke feriepenger som jeg skal få da jeg slutte med den nåværende arbeidsgiver? Takk!

Anonymkode: 471c3...9ac

Videoannonse
Annonse
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Ja, det kan du, hvis det er greit for din nye arbeidsgiver. I juni blir du trukket 5 uker i lønn, og får ikke utbetalt feriepenger hos din nye arbeidsgiver. Disse har du tjent opp hos din gamle arbeidsgiver, og du får dem trolig utbetalt ved sluttoppgjøret i januar/februar, om de ikke venter til juni.

Skrevet
1 minutt siden, Kognosøren said:

Ja, det kan du, hvis det er greit for din nye arbeidsgiver. I juni blir du trukket 5 uker i lønn, og får ikke utbetalt feriepenger hos din nye arbeidsgiver. Disse har du tjent opp hos din gamle arbeidsgiver, og du får dem trolig utbetalt ved sluttoppgjøret i januar/februar, om de ikke venter til juni.

Takk for svar. Men jeg mente... i januar 2020, er jeg forsette med den gamle arbeidsgiver. Hvis jeg tar ferie en uke ferie i den period, januar 2020, hvordan påvirke det min lønn i januar 2020 og min sluttoppgjøret (feriepenger) jeg skal få fra den gamle arbeidsgiver?

Gjest ByeByeLove
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Men jeg mente... i januar 2020, er jeg forsette med den gamle arbeidsgiver. Hvis jeg tar ferie en uke ferie i den period, januar 2020, hvordan påvirke det min lønn i januar 2020 og min sluttoppgjøret (feriepenger) jeg skal få fra den gamle arbeidsgiver?

Stemmer. Er litt trøtt her. Da blir du trukket en uke i lønn fra lønn/sluttoppgjør. Så får du utbetalt feriepenger for de 3-4 andre ukene i tillegg til feriepenger for 2019. Det er ikke sikkert at arbeidsgiver lar deg ta ferie i oppsigelsesperioden. Det trenger han ikke.

Skrevet

Hvordan dette påvirker sluttoppgjøret ditt kommer helt an på hvordan ferien utbetales på din arbeidsplass. Det er flere måter å gjøre det på.Det beste er vel å spørre sjefen din, så får du riktig svar.

Anonymkode: ae0ff...ab2

Skrevet
13 minutter siden, Kognosøren said:

Stemmer. Er litt trøtt her. Da blir du trukket en uke i lønn fra lønn/sluttoppgjør. Så får du utbetalt feriepenger for de 3-4 andre ukene i tillegg til feriepenger for 2019. Det er ikke sikkert at arbeidsgiver lar deg ta ferie i oppsigelsesperioden. Det trenger han ikke.

Takk! Så du mener jeg får januar lønn som vanlig, uansett hvor mange uker jeg har vært i ferie, men i beregning av feriepenger for januar 2020, kun 3 uker tas i beregning. Er det riktig?

og, kan arbeidsgiver si nei til min ferie i januar 2020? Står det i loven? 

Gjest ByeByeLove
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Takk! Så du mener jeg får januar lønn som vanlig, uansett hvor mange uker jeg har vært i ferie, men i beregning av feriepenger for januar 2020, kun 3 uker tas i beregning. Er det riktig?

og, kan arbeidsgiver si nei til min ferie i januar 2020? Står det i loven? 

Nei.

Januarlønn

- 1 ukes lønn
+ feriepenger for 3-4 uker i 2020
+ feriepenger for 2019.

Ja, det må være enighet med arbeidsgiver om når du skal avvikle ferie.

Les her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Skrevet
3 minutter siden, Kognosøren said:

Nei.

Januarlønn

- 1 ukes lønn
+ feriepenger for 3-4 uker i 2020
+ feriepenger for 2019.

Ja, det må være enighet med arbeidsgiver om når du skal avvikle ferie.

Les her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

oi... litt usikker hvorfor "- 1 ukes lønn i januar"...  jeg har ikke jobbet i mange år... men som jeg ser fra tidligere lønnslipp, får jeg sammen lønn hver måned uansett hvor mange dager jeg har vært i ferie... fordi disse er lønnet feriedager... ikke sant? kanskje jeg er helt feil... ...

Gjest ByeByeLove
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

oi... litt usikker hvorfor "- 1 ukes lønn i januar"...  jeg har ikke jobbet i mange år... men som jeg ser fra tidligere lønnslipp, får jeg sammen lønn hver måned uansett hvor mange dager jeg har vært i ferie... fordi disse er lønnet feriedager... ikke sant? kanskje jeg er helt feil... ...

Det er fordi ferien for 2019 er trukket i juni. Da fikk du feriepenger for 2018 i stedet for junilønna, og så ble du trukket for de dagene som måtte til for å fylle opp 5 uker (i tillegg til juni). Da trekkes du ikke for ferien du tar ut i andre måneder.

Du vil bli trukket 1 ukes lønn i januar, om du får lov til å ta ferie.

Endret av ByeByeLove
Skrevet
5 minutter siden, Kognosøren said:

Det er fordi ferien for 2019 er trukket i juni. Da fikk du feriepenger for 2018 minus 5 ukers lønn. Da trekkes du ikke for ferien du tar ut i andre måneder.

Du vil bli trukket 1 ukes lønn i januar, om du får lov til å ta ferie.

Tusen takk! det er så vanskelig å forstå... T.T

Skrevet

Det viktigste å huske er at ferie aldri er lønnet. Lønnsbortfallet skal dekkes av feriepengene.

Anonymkode: 4e380...4b5

Skrevet

Bedrifter gjør dette på mange måter, så du må faktisk sjekke med din egen leder eller HR-avdeling. De er de eneste som kan gi deg et riktig for svar for deg.

Anonymkode: 2aa1b...906

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...