Gå til innhold

Dårlig psykiatritilbud i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er psykiatri tilbudet for dårlig i landet vårt siden det er så sykt mange som søker råd på nettet? 

Psykiatrien bygges ned og det kan ta opp til et halvt år å få kommet til psykolog. 

Hva tenker dere? 

Ser flere her inne ikke kvalifiserer til å komme til psykolog når de sliter med psykiske helseplager. 

Jeg synes det er helt sykt! Det er jo «små» plager som bør prioriteres slik at det ikke utvikler seg til store plager. De som har store plager bør også bli høyt prioritert. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som ikke får plass, sengeposter bygges ned (fra 18.000-4000 plasser) og det er lange ventelister. Så psykiatrien har mye å forbedre!

Skrevet

Det er for få psykologer på dpsene og sengepostene blir i tillegg redusert. 

Svaret på problemet er flere psykologer. 

Anonymkode: 868ec...3d0

Skrevet

Jeg tenker svaret her er å sortere mer. Altfor mange som ikke trenger det tar opp plasshos psykologer. 

Det vi trenger er terepauter, som mennesker uten diagnoser med "småproblemer" som samlivsbrudd, sorg etter dødsfall og andre forbigående problemer uten psykisk sykdom kan gå til. Da vil køene til psykologer bli mye mindre og de som trenger hjelp vil få hjelp fortere, også de med mer trivielle problemer. 

Anonymkode: 8ddbc...84c

Skrevet

Jeg har oppfølging i psykiatrien, men er svært mye alene og det er virkelig da fortvilelsen og smerten tar helt over. Da har jeg noen ganger brukt forum enten dette eller DOL-forumet til å ventilere og søke råd. 

Anonymkode: 5bdd6...5ee

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker svaret her er å sortere mer. Altfor mange som ikke trenger det tar opp plasshos psykologer. 

Det vi trenger er terepauter, som mennesker uten diagnoser med "småproblemer" som samlivsbrudd, sorg etter dødsfall og andre forbigående problemer uten psykisk sykdom kan gå til. Da vil køene til psykologer bli mye mindre og de som trenger hjelp vil få hjelp fortere, også de med mer trivielle problemer. 

Psykiatrisk sykepleier er et kommunalt lavterskeltilbud til alle, både med og uten langvarig psykisk sykdom. 

Anonymkode: b17ab...26c

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaller du samlivsbrudd og dødsfall for småproblemer?

Skrevet

Vanskelig å definere småproblemer, eller lettere problemer. Ofte henger ting sammen med barndom og tidligere opplevelser og erfaringer. 

Anonymkode: 3bcac...408

Skrevet

Jeg har en psykisk lidelse og skal egentlig ha krav på behandling, men får det ikke fordi det ikke er plass. Fikk medisiner av psykiskriater og ble send ut av dps. Veldig trist, da jeg kjenner jeg har behov for hjelp. Har vært hos fastlegen flere ganger for å prøve å komme inn på dps igjen. Får da bare tilbud om å øke dosen min og andre angstdempende og sovetabletter for en periode. 

Så ja, syns det er for dårlig hjelp. 

Vet om ei som moren måtte ta til legevakten nesten en gang i uka pga selvmordsforsøk, men ble hun fikk fremdeles ikke hjelp. Går bedre med henne nå heldigvis. 

Anonymkode: dddeb...7f5

Skrevet
13 minutter siden, Gorilla skrev:

Kaller du samlivsbrudd og dødsfall for småproblemer?

Det er en del av livet til alle, det er ikke psykisk sykdom å gå gjennom tøffe perioder. 

Anonymkode: bd483...67f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...