Gå til innhold

Hvor lenge var dere hjemme med valpen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og samboer  har lenge ønsket oss hund. Vi har stått på venteliste ganske le he, men til sommeren ser det ut til at det er vår tur hvis alt går som planlagt. Både jeg og han har 100% fast jobb. Hvor lenge var dere hjemme med valpen før den var alene hjemme? Tenkte å være hjemme i 2-3 uker hvor vi skal øve på å være i bur og hjemme alene gradvis. Etter det, tenkte vi at den kunne ligge i bur på jobb hvor jeg lufter den eller at den tilvennes å være i hundegård/ bur hjemme og valpepassere kan lufte den. Hvor lenge var dere hjemme med hunden? Min søster har sommerferie når vi får oss valp, så hun kan også passe den

Anonymkode: 41239...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2-3 uker er altfor lite, 4 uker er det aller minste. 

Vi har tatt ut ferie etter hverandre når vi har fått valp, og har da alltid vært hjemme i 7-8 uker. 

Anonymkode: 315c6...cf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk valpen på en lørdag og samboer var på jobb på mandagen. Jeg begynte ikke på skolen igjen før i september, så jeg var hjemme i en måned før jeg begynte å være borte to kvelder i uka. Som regel falt turnusen til samboer perfekt i forhold til å være hjemme de to kveldene i uka, men valpen var med på jobb hvis han skulle jobbe da. 

Vi begynte å trene på å være hjemme alene så fort valpen hadde slått seg til ro. Hun ble veldig fort komfortabel med å være hjemme alene siden vi øvde mye og tok det gradvis (startet med å være alene i et rom i noen sekunder og avanserte litt etter litt), i tillegg til at hun alltid har vært veldig trygg, rolig og selvstendig, og bare legger seg for å sove når hun er alene.

Hun blir 5 måneder gammel i neste uke, og i går var første gang hun var alene hjemme mens samboer er på jobb og jeg er på skolen. Hun har vært alene like lenge mange ganger før, men da har vi hatt mulighet til å avbryte planene våre og dra hjem tidligere om vi føler for det. Når vi er på jobb og skole har vi ikke mulighet til det, og derfor har vi ikke vært komfortabel med det før nå.

Men husk at dette er veldig individuelt. Noen valper trenger noen med seg hele tiden til de er ganske store, mens andre trenger det mye kortere.

Anonymkode: 4cc44...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er lenge så lenge det er behov. Valpen er bare babyen når de er under 1 år. Fra 6 mnd er de Unghunder. Og de ønsker og trenger at vi er med dem. 

Hos oss er de minimum 5-6 mnd før de er alene en hel arbeidsdag. Husk at de er som små barn og regne, fra 0-7 år, og man forlater ikke så små barn hjemme alene en hel arbeidsdag. 😊 

 

Beste er vel kanskje og ta ut den ferien dere kan, hver for dere. Slik at begge bruker masse tid på valpen når dere begge er hjemme også. De knytter seg gjerne til det mennesket de sover med, og får sove på fanget hos de første ukene i nytt hjem. Også at søsteren din kommer og er med dere, slik at den kan bli kjent med vedkommende før man forlater dem alene 😊Vi må ikke glemme at vi tar dem bort fra alt som er trygt og godt, det blir som om vi skulle blitt kidnappa av noen vi ikke forsto kroppsspråket til, Ailiens f. Eks, (ikke at det finnes, men tenk om vi skulle blitt henta av dem.) Hvor de kanskje spiste med rumpa, tisset på bordet, gnudde seg langs gulvet etc. Og vi får kjeft fordi vi vil spise med kniv og gaffel, tisser på do, etc. 

 

Det er så mye man må tenke på når man får seg en liten valp ❤️ Hvis dere ikke har muligheten, ville jeg absolutt sett på muligheten for en litt eldre omplasseringshund.(6 mnd +) da er de ofte vandt til å være hjemme alene og slik 😊

 

Jeg er ikke her for og komme med pekefingeren til noen om noenting. Men jeg synes det er så viktig at vi husker at en hund kan man ikke bare pakke i et bur, reise på jobb, og ta ut når man kommer hjem og leke med den. Uten og tenke over at den lille kan bli veldig redd av hele situasjonen. 💕

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere? Hunden vår kunne være alene en hel arbeidsdag fra han var 3-4 måneder, og vi startet treningen da han var 10 uker gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trolljeger skrev:

Tuller dere? Hunden vår kunne være alene en hel arbeidsdag fra han var 3-4 måneder, og vi startet treningen da han var 10 uker gammel.

Er man heldig kan det gå fint. Men det er absolutt ikke anbefalt å planlegge at det bare skal ta 4-5 uker å trene en liten valp til å være alene en arbeidsdag, de fleste er nok ikke klare for det.

Går man for fort frem med en valp som ikke er klar, kan den fort utvikle usikkerhet eller separasjonsangst, og da kan man få et kjempeproblem som er vanskelig å trene bort.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var jo selvfølgelig noe vi tok hensyn til undervei. Han finnes ikke usikker, og er helt rolig når han er alene. Vi trygget ham hele veien på at vi alltid kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hjemme på fulltid i ca. 9 uker. Etter gradvis trening begynte vi å la valpen være hjemme alene halve arbeidsdager. Det har gått veldig fint, han legger seg bare og sover når han er alene.

Anonymkode: 02e96...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanlige folk mulighet til å være hjemme i flere måneder med en valp?   Mange som har hunder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SupaWoman skrev:

Har vanlige folk mulighet til å være hjemme i flere måneder med en valp?   Mange som har hunder.  

Er man to og planlegger godt så har en mulighet til å være hjemme i 10 uker. Så pass bør en kunne legge til rette, det er tross alt 10-15år mellom hver gang en har valp. 

Anonymkode: 315c6...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man to og planlegger godt så har en mulighet til å være hjemme i 10 uker. Så pass bør en kunne legge til rette, det er tross alt 10-15år mellom hver gang en har valp. 

Anonymkode: 315c6...cf8

Det er sikkert ideelt men jeg tror de færreste gjør det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...