Gå til innhold

Norskproduserte klær


Tyv1

Anbefalte innlegg

Dette kunne jeg kanskje kunnet google meg frem til, men prøver her likevel. Er det noen steder i Norge hvor det produseres klær hvor alle bestanddeler kommer fra og er behandlet i Norge? Evt Skandinavia? Jeg er altså ute etter så kortreiste klær som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler. Har lett selv men ikke funnet. Tidligere produserte vel moods of Norway I Norge, men det ble for dyrt. 

Anonymkode: 2f82b...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler. Har lett selv men ikke funnet. Tidligere produserte vel moods of Norway I Norge, men det ble for dyrt. 

Anonymkode: 2f82b...baf

Det ligger litt i sakens natur at 100% norsk vil bli vesentlig dyrere enn Cubus' sine ting, ja. Moods of Norway er/var vel en del dyrere i kraft av å være typiske merkeklær og er sånn sett ikke representativt for hva norskproduserte klær vil koste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tyv1 skrev:

Dette kunne jeg kanskje kunnet google meg frem til, men prøver her likevel. Er det noen steder i Norge hvor det produseres klær hvor alle bestanddeler kommer fra og er behandlet i Norge? Evt Skandinavia? Jeg er altså ute etter så kortreiste klær som mulig.

Janus, Oleana er de jeg kommer på i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tyv1 skrev:

Det ligger litt i sakens natur at 100% norsk vil bli vesentlig dyrere enn Cubus' sine ting, ja. Moods of Norway er/var vel en del dyrere i kraft av å være typiske merkeklær og er sånn sett ikke representativt for hva norskproduserte klær vil koste. 

MoN var jo stort sett produsert i Tyrkia, en betalte for merket der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Janus, Oleana er de jeg kommer på i farten

Takk for tips, men ser at Janus importerer mye av ulla de bruker. Oleana vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Tyv1 skrev:

Takk for tips, men ser at Janus importerer mye av ulla de bruker. Oleana vet jeg ikke.

De syr klærne sine i Arna (Bergen)

Er det ull tror jeg den på Hillesvåg vil passe for deg

Alle importerer mye av ullen siden ullprisen er så lav at mange ikke gidder å levere fra seg ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Alle importerer mye av ullen siden ullprisen er så lav at mange ikke gidder å levere fra seg ull.

Det er akkurat det. Dessuten kan det hende at norsk ull ikke har kvaliteten som skal til? Likefullt er det det jeg etterspør. Norsk gjennom hele kjeden. Mulig det ikke finnes, men jeg har et ønske om å handle mest mulig lokalt/nasjonalt. Da holder det ikke om ulla er importert fra Australia.

Takk for svar likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ulla er superwash, altså at det kan vaskes i maskin, så er det som regel importert. Den prosessen er full av kjemikalier som er ulovlige i Norge. Derfor er omtrent all norskprodusert ull håndvask. I tillegg vil jo veldig mange ha merino, siden den klør minst. Er noen få bønder i Norge som driver med merinosau, men usikker på hvem de leverer til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Eirasi skrev:

Om ulla er superwash, altså at det kan vaskes i maskin, så er det som regel importert. Den prosessen er full av kjemikalier som er ulovlige i Norge. Derfor er omtrent all norskprodusert ull håndvask. I tillegg vil jo veldig mange ha merino, siden den klør minst. Er noen få bønder i Norge som driver med merinosau, men usikker på hvem de leverer til. 

Vet Hillesvåg har.

Er innom der dann og vann og kjøper restegarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tyv1 skrev:

Det er akkurat det. Dessuten kan det hende at norsk ull ikke har kvaliteten som skal til? Likefullt er det det jeg etterspør. Norsk gjennom hele kjeden. Mulig det ikke finnes, men jeg har et ønske om å handle mest mulig lokalt/nasjonalt. Da holder det ikke om ulla er importert fra Australia.

Takk for svar likevel. :)

Kanskje "Fair made" er like viktig for deg som at ulla er fra sauene som har beitet i Sirdalen om sommeren? 

Her er Oleana: https://oleana.no/fair-made/

Anonymkode: b88f6...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje "Fair made" er like viktig for deg som at ulla er fra sauene som har beitet i Sirdalen om sommeren? 

Her er Oleana: https://oleana.no/fair-made/

Anonymkode: b88f6...f48

Nja, det jeg primært var ute etter var noen som produserer klær med norske råvarer. I linken du la ved så står det "økologisk forsvarlige råmaterialer" uten å gå nærmere inne på det. Men takk for tips uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også Devold importerer. Kjøp brukt, det er vel det mest miljøvennlige man kan gjøre.

Anonymkode: ffaeb...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...