Gå til innhold

Kondis/utholdenhet fra dag til dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg løper rundt ei idrettsbane hver dag. Det har stort sett gått i nærmere spurting 1 runde så har jeg vært sliten. Har vært deprimert i det siste igjen og har prøvd ut noe nytt . Å «straffe» for depresjonen og løpe til hver gang jeg får dette. I går klarte jeg nesten 2 runder! Men fikk en mitt rar følelse når jeg presset meg mye lenger og underbevisstheten sa at en runde var nok. Jeg siktet lenger nå.

i dag klarte jeg bare 1,3 ca. Altså en runde og nesten halve igjen. Løp deretter på gresset, for litt Nordstrand til bena :) 

hvorfor ble jeg fortere sliten i dag? Men jeg har løpt 2 ganger i dag da...

Anonymkode: 5e27c...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få den «godfølelsen» og klare mer må musklene være tilstrekkelig restituert. Derfor er det vanlig å klare litt mindre dagen etter man har tatt seg veldig ut på trening, og klare litt mer dagen etter man har hatt en rolig treningsøkt.

Anonymkode: 4fc22...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig målet ditt med løpinga? "En idrettsbane" tolker jeg som 400 m. Det er ikke spesielt langt å løpe hvis målet er å få bedre utholdenhet, men jeg oppfatter det som at du nærmest spurter mesteparten av veien.

Da er det ikke rart du sliter med å orke mer enn én runde. Skal du få opp utholdenheten må tempoet være under syreterskelen. Over syreterskelen er tempoet/intensiteten så høyt at du produserer mer melkesyre enn kroppen klarer å kvitte seg med, så det går jo ikke å holde det tempoet så veldig lenge.

For å få bedre utholdenhet må du løpe mye lengre og roligere. Det kan også være et godt tips å finne en løype på 3-4 km langs en skoggssti eller skogsvei, så blir det ikke så kjedelig som å løpe rundt og rundt på en bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig å klare mindre dagen etterpå. Minner meg om en gang jeg gikk på skøyter. Gikk 5-6 runder rundt en 400-metersbane, før jeg gav meg pga. ubehag i anklene. Hadde da ikke stått på skøyter på mange år. Dagen etter gikk jeg på skøyter igjen men måtte jeg gi meg etter 1-2 runder fordi jeg fikk så vondt i anklene at jeg rett og slett ikke klarte mer. Anklene var åpenbart overbelastet grunnet dagen i forveien og ikke restituert.

Endret av Djækklåsst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at formen varierer noe fra gang til gang. 

Men jeg reagerer på måten du snakker til deg selv "straffe for depresjonen". Det er mye nyttigere å snakke positivt til deg selv, si at til tross for at jeg føler meg nedfor så skal jeg trene i dag for å være god mot meg selv. Du kommer lengre med positiv motivasjon. 

Anonymkode: 3027f...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...