Gå til innhold

Margit sandemo sagan om isfolket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest sagan om isfolket 3 ganger nå, elsker de bøkene 🙈 er det noen her som her lest noen andre bøker av margit sandemo som dere kan si er like bra? 😄 Har veldig lett for å bli hektet på en forfatter, og hun har så mange bøker å velge mellom🙈

Anonymkode: 893a9...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo. Jeg leste Sagaen om Isfolket da jeg var 13 år. Koset meg skikkelig med serien, men da jeg leste litt i dem som voksen, synes jeg både skrivestil og handling var temmelig banal. 

Hvis du liker Sagaen om Isfolket, kan du nok også komme til å like serien Raja av Bente Pedersen. Jeg elsket den som 14 åring. 

Anonymkode: a7fcd...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du likte Isfolket, vil du sikkert like Heksemesteren også, og kanskje Lysets Rike. De krysser univers med Isfolket, hovedsakelig i Lysets Rike. Har ikke lest dem på sikker 15 år, så husker ikke om de var bra eller ikke 😛 

Anonymkode: e9f1e...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde lese Heksemesteren av Sandemo, der kommer noen fra isfolket innom. Og etter den så er det Lysets rike.

 

Anonymkode: 74523...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale Ulveøyne av Trude Brænne Larssen, den også var jeg helt hekta på en periode. Jeg husker vi leste sexscenene høyt på ungdomsskolebussen :fnise:

 

Anonymkode: e9f1e...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen om Isfolket er en del av en trilogi som flere her nevner, neste serie er Heksemesteren, og så samles de i Lysets Rike. Så gå løs på de du :) 

Anonymkode: e7732...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heksemesteren er bra, men Lysets Rike anbefales ikke. Sistnevnte ble for rotete og dessuten er språket i den heller dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan måle seg med Isfolket synes jeg. Men jeg har lest alt det andre, bortsett fra Blålys. De svarte ridderne var kortere og underholdende feks. Jeg hadde ikke sansen for hverken heksemesteren eller lysets rike, men har lest dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å kjøpe Sagan om isfolket da jeg var 13-14 år, det hadde ikke kommet så mange på den tiden. Jeg har lest mye av Margit, og fikk faktisk til å møte henne da jeg var 16. Skikkelig blodfan. 

I voksen alder har jeg lest mer kritisk. Sagan om isfolket er nokså bra. Men det taper seg utover i spin-off seriene. Lysets rike er dessverre nokså dårlig. Blir veldig mye klisjeer, gjentatte handlingsmønstre, karakterer på repeat, og så videre. Margit har også utgitt en haug med romaner. Mange av de er bra, noen mindre bra. De fleste av disse ble skrevet som ukebladsføljetonger. Det setter jo krav til at man holder dramaet oppe. 

Av de enkeltstående bøkene som jeg kan anbefale er Hekser kan ikke gråte. Den var bra. Det er flere andre gullkorn. Stikk på en bruktbok-butikk så finner du de for en billig penge. Har lest De svarte ridderne, men det var sånn la-la. Ikke helt det store. 

I Er det noen der ute? skriver Margit mye fra sitt ståsted, om seg og sitt forfatterskap. Absolutt verdt å lese om du er nysgjerrig på henne. Margit var en varm og omsorgsfull person, en banebrytende forfatter innen kiosklitteratur og i min bok en av de norske forfatterne som har satt størst spor etter seg. Se bare på hvor mange som har kalt opp ungen sine etter karakterer fra bøkene hennes. Hun har betydd mye for mange, selv om en del ikke innrømmer at de leser henne. En del av bøkene hennes ble bannlyst av noen kristne sekter da de kom ut. Et kunststykke i seg selv. 

En forfatter som jeg kan anbefale om du liker å lese engelsk, og på Kindle, er Illona Andrews. Det er egentlig et ektepar som skriver sammen. Beste fantasy forfatteren jeg har vært borti. De har en haug ting som ligger på Amazon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...