AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #1 Skrevet 28. oktober 2019 Var til gynekologisk undersøkelse for noen uker siden. Tok celleprøve , men også hpv test etter gynekologens råd. Hun sa at dersom hpv-testen var negativ, anbefalte hun å ta hpv vaksine, selv om jeg er 40 år. Så får jeg da i dag altså brev om at celleprøven var ok, men at jeg har hpv virus i kroppen. Ingen grunn til panikk, står det, men jeg blir innkalt om 24 mnd til ny test for å se at viruset er borte da. Sitter her nå med flere spørsmål enn svar. Har googlet på kryss og tvers, uten å bli særlig klokere. Har lest meg til at viruset forsvinner ut av kroppen etter 6-24 mnd i 90 % av tilfellene. Dvs at jeg i mitt tilfelle høyst sannsynlig har fått smitten av nåværende partner. Det blir også anbefalt at gutter og menn tar vaksiner, men har ikke funnet noe om at de kan teste seg. Har også lest at det kan være fornuftig å ta vaksinen selv om jeg er smittet. Vaksinen vil da ikke hjelpe mot smitten jeg har nå, men mot senere smitte og andre varianter av viruset. Kjenner jeg blir litt stresset og gruer meg til å fortelle dette til partner, da jeg føler jeg ikke helt vet hva jeg skal si. Flere som har testet positivt, og hvilke råd har dere fått av legene? Anonymkode: 87481...925
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #2 Skrevet 28. oktober 2019 har bare fått beskjed om at det ikke er noe å gjøre med. Som du selv har fått beskjed om så forsvinner det av seg selv om 6-24 mnd. Ingen krise å ha hpv, bare vær ekstra nøye med å ta celleprøver til rett tid fremover. Anonymkode: 665ab...a5b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #3 Skrevet 28. oktober 2019 TS her. Hva med partner? Bør ikke han vaksineres? 🤔 Anonymkode: 87481...925
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Hva med partner? Bør ikke han vaksineres? 🤔 Anonymkode: 87481...925 Alle bør jo vaksinere seg, fordi menn kan få kreft i halsen av HPV-virus (det kan selvsagt kvinner også) og selv om han nå har en type HPV (de man tester for er vel de som kan utvikle kreft) så kan han selvsagt beskyttes mot den andre typen HPV man kan vaksineres for (for eksempel om han og du har HPV 16 bdskytter vaksinen også mot HPV 18). Om han er interessert i å ta vaksinen kan han diskutere om det er lurt med sin fastlege. Anonymkode: 43dbc...aa7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 TS her. Tror det var på Lommelegen.no jeg leste at et par smitter hverandre omtrent hver gang de har sex. Vil viruset dø ut av seg selv i kroppene våre innen ca 2 år, eller vil vi "holde det i gang" i det uendelige? Mulig jeg virker helt fjern altså, men ble litt sjokket av dette i dag Anonymkode: 87481...925
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Tror det var på Lommelegen.no jeg leste at et par smitter hverandre omtrent hver gang de har sex. Vil viruset dø ut av seg selv i kroppene våre innen ca 2 år, eller vil vi "holde det i gang" i det uendelige? Mulig jeg virker helt fjern altså, men ble litt sjokket av dette i dag Anonymkode: 87481...925 Dette bør du spørre legen din om. Anonymkode: 43dbc...aa7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå