Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at det er kjedelig å bli avvist, men i denne tråden virker du så usmakelig og butthurt at det har overskredet det man anser som en normal reaksjon på avslag på jobb/internship. Du har fremdeles mye du må lære av mellommenneskelige evner. 

Anonymkode: f44c0...e8d

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verdt det er det jo, hvis man har evnene og arbeidskapasiteten som kreves. Men hvis man er en naturlig C-B student og må ofre alt annet for å bevise for seg selv og de rundt seg at man kan være en av de store gutta, da er det nok ikke verdt det. Skomaker bli ved din lest osv. 

Anonymkode: 7b59e...a3e

På hvilken måte er det verdt det når man tjener lite (gitt innsatsen) og arbeidet ikke er spesielt lærerikt? Eller givende for den saks skyld. Du skal gjøre dette 50-80+ timer i uka, de neste 10-30 årene. Så blir du kanskje, kanskje partner med åttesifret årslønn. Enten gjør du karriere der eller så drar du et annet sted etter 3-4 år. Sånn er kulturen. 

Anonymkode: 8a286...36f

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er det verdt det når man tjener lite (gitt innsatsen) og arbeidet ikke er spesielt lærerikt? Eller givende for den saks skyld. Du skal gjøre dette 50-80+ timer i uka, de neste 10-30 årene. Så blir du kanskje, kanskje partner med åttesifret årslønn. Enten gjør du karriere der eller så drar du et annet sted etter 3-4 år. Sånn er kulturen. 

Det er jo verdt det hvis det ligger naturlig for deg. Alle mennesker er ikke like vet du. Jeg vil f.eks ikke si at det ville vært meningsfylt for meg å trene som en toppidrettsutøver hver dag i mange år, når jeg ikke har de fysiske forutsetningene. Men for de som har det, så er det jo givende. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo verdt det hvis det ligger naturlig for deg. Alle mennesker er ikke like vet du. Jeg vil f.eks ikke si at det ville vært meningsfylt for meg å trene som en toppidrettsutøver hver dag i mange år, når jeg ikke har de fysiske forutsetningene. Men for de som har det, så er det jo givende. 

En som er begavet med analytiske og menneskelige ferdigheter kaster ikke bort tiden sin hos McKinsey 🤣 hvor enn naturlig det måtte komme til h*n. Bare på BI at McKinsey er status.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har seriøst lyst til å jobbe for McKinsey, voks opp, alle sammen. Studenter som ikke vet hva jobbene innebærer. Det er ingen drømmejobb, mye av arbeidet er klipp og lim fra en kunde til neste. Lange arbeidsdager, mye reising, trynefaktor og smisking. Og for hva? Å bli  partner med en lønn som ‘lett’ kan overgås i USA med samme arbeidsinnsats hos en investeringsbank eller PE/VC firm. Mange executive stillinger hos de 3-4000 største selskapene i USA betaler langt bedre både med og uten aksjer/opsjoner tatt i betraktning. En executive i et obskur biotech selskap (der er det flere flere hundre som aldri går noe sted) som brenner kapital kan ha en base salary på $400.000 ~ kr 3.700.000 i grunnlønn uten bonus/aksjer/opsjoner medregnet.

McKinsey er et merkevare. Det pluss at naive ungdommer søker opp artikler/skattelister og sjekker hva de 5 beste partnerne tjener. Som om de kommer til å orke den jobben i 20+ år. Finnes andre måter å tjene penger på hvis du først skal legge ned den tiden og ressursen. Gjør du det fordi du tror det hadde sett fint ut på cv’n så er du i hvert fall lost.

Nå er det ikke nødvendigvis så korte dager hos amerikanske bedrifter heller. Det er ingen tilsvarende arbeidsmiljølov, og folk jobber generelt en del mer enn de fleste gjør i Skandinavia, og det er neppe så enkelt å bli CEO/CTO/CFO e.l. i et amerikansk selskap. Man starter jo mye lavere ned enn det, og man tjener ikke nødvendigvis så mye bedre enn en norsk konsulent i en "entry" stilling i et amerikansk selskap. Det tar litt tid før man eventuelt får avkastning for ganske lange arbeidsdager. 

Anonymkode: def69...47b

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha lest fem sider her kan jeg si deg hvorfor du ble avvist ts; du har en skrekkelig dårlig holdning. Det skinner gjennom i alle innleggene dine her. En dårlig holdning til andre mennesker, til andre utdanninger, til andre fag, til andres bakgrunn, til de som ikke føyer seg dine meninger. Selv om du ikke tror det så skinner nok holdningen din gjennom når du søker jobb og snakker med folk om jobb. En dårlig holdning til andre mennesker ønsker ingen arbeidsgivere hos sine ansatte. Hvis du hadde vært så fantastisk i alle disse internshipsene dine hos fancy firma, ja så hadde de vel rekruttert deg da? Men det gjør de ikke, de lar deg gladelig passere ut døren. Tipper holdningen din har skint gjennom der og. 

Anonymkode: a821e...af7

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke nødvendigvis så korte dager hos amerikanske bedrifter heller. Det er ingen tilsvarende arbeidsmiljølov, og folk jobber generelt en del mer enn de fleste gjør i Skandinavia, og det er neppe så enkelt å bli CEO/CTO/CFO e.l. i et amerikansk selskap. Man starter jo mye lavere ned enn det, og man tjener ikke nødvendigvis så mye bedre enn en norsk konsulent i en "entry" stilling i et amerikansk selskap. Det tar litt tid før man eventuelt får avkastning for ganske lange arbeidsdager. 

Handler ikke om kortere dager, handler om hva du får mtp hva du gir. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om kortere dager, handler om hva du får mtp hva du gir. 

Og det var jo en del av poenget mitt. Man gir typisk mye mer enn man får også i en typisk amerikansk "entry" stilling der man ofte har lange dager og lite fri. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det er kjedelig å bli avvist, men i denne tråden virker du så usmakelig og butthurt at det har overskredet det man anser som en normal reaksjon på avslag på jobb/internship. Du har fremdeles mye du må lære av mellommenneskelige evner. 

Anonymkode: f44c0...e8d

Har skrevet flere ganger at det er brukeres reaksjoner her jeg reagerer på. Blant annet denne som mente at «bare» 22 % fikk A i snitt fra UK i økonomi var sammenlignbart med ingeniørstudier i Italia der 80 % stryker og ingen får A. 

Jeg har jo nå kommet lengre i hva jeg vil jobbe med. Har fått utelukket konsulentselskaper. Gjør valget mitt mye enklere og attpåtil har jeg fått luket ut alt ønske om å prøve det ut senere i karrieren også. Så jeg er slett ikke såret, heller lettet. For nå står det bare mellom to ting og ikke tre. 

Hvis jeg hadde blitt såret av at et selskap som åpenbart ikke deler noen av mine verdier avviser meg tror jeg nok ikke at jeg hadde kommet så langt som jeg har kommet. Da hadde jeg vært såret og ødelagt for lenge siden. 

Anonymkode: 90d7b...4f8

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sammenlignbart med ingeniørstudier i Italia der 80 % stryker og ingen får A

Kan du dokumenterer dette da? Eller er det bare anekdoter. Det høres veldig rart ut, nemlig.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En som er begavet med analytiske og menneskelige ferdigheter kaster ikke bort tiden sin hos McKinsey 🤣 hvor enn naturlig det måtte komme til h*n. Bare på BI at McKinsey er status.

Hehe ja enig. Jeg hadde aldri tenkt å søke fulltidsjobb hos McKinsey men hadde vært greit CV-fyll og jeg kunne tjent noen kroner utenom sommerferien fordi de er blant de få som tilbyr korte internships flere ganger i året. Men men. Fikk iallefall mine fordommer bekreftet og det er da enda noe. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du dokumenterer dette da? Eller er det bare anekdoter. Det høres veldig rart ut, nemlig.

Jeg har statistikken/grafene fra mine fag som jeg ikke kommer til å legge ut på KG men som jeg gjerne viser om jeg skulle blitt invitert på intervju.

For øvrig er det helt vanlig i Europa at man siler ut flest mulig studenter de første årene ved beinharde eksamener. At du ikke kjenner til systemet i Italia, Frankrike, Tyskland, Østerrike osv forteller jo mer om deg enn om oss tøffe som faktisk tok på oss den utfordringen isteden for den enkleste løsningen som er UK/US.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trøst deg med at når du ikke får jobb der slipper du å måtte tenke på om du kanskje bruker arbeidslivet ditt for å kartlegge politiske dissidenter for fremmede makter. 

https://www.businessinsider.com/mckinsey-report-saudi-arabia-dissidents-arrest-2018-10?r=US&IR=T

Anonymkode: 54562...ef2

Herlighet så patetisk. Glad jeg ble avvist. Vi har virkelig ingenting til felles.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du husker alle detaljene fra alle fagene og kunne tatt eksamen og fått A igjen? Akkurat nå uten noe forberedelse? 

En A fra UK innen økonomi/markedsføring er noe ganske annet enn å studere ingeniørfag på italiensk i Italia. Jeg har studert i både USA og i Italia og i USA får man jo A'ene kastet etter seg. Det samme gjelder alle jeg kjenner som hadde 4 i snitt fra VGS. I Italia var det tøft bare å bestå. Ingen fikk A i snitt og du snakker om at 22 % er lite? Det er enormt mange! I tillegg er nivået på studentene lavere enn de som kommer inn på siving NTNU så at 22  % får A gjør det jo bare enda verre. På indøk får under 10 % A i snitt og det er tross alt en gruppe studenter som nesten utelukkende har 6ere fra VGS.

Hvor mange stryker i UK? 0 %? I Italia kunne det være opp mot 80 % på enkelte fag. Man ser jo ikke det i USA/UK der man bare betaler.

Ganske latterlig å sammenligne fag fra noe så enkelt som økonomi der 22 % får toppkarakterer med beinharde ingeniørfag der 0 % får toppkarakter og 80 % stryker. Det er jo fullstendig absurd å sammenligne disse to. Det betyr bare at det er A'en på papiret som betyr noe og ikke vanskelighetsgraden. En ingeniørgrad fra Italia med E i snitt knuser en såkalt "First class degree" fra UK.

Jeg har svært god hukommelse og jobber fortsatt med det jeg studerte på daglig basis, så jeg tror faktisk at jeg ville gjort det bra dersom jeg måtte ta eksamenene mine om igjen nå. Men det er uansett ikke relevant, for det du skrev opprinnelig var at "kunnskapen uansett er glemt etter noen uker". Det viser at du ikke forstår eller respekterer at mange andre studenter/kandidater har både bedre hukommelse og forståelse for faget enn deg, for det er heldigvis ikke slik at alle arbeidstakere i Norge glemmer kunnskapen sin etter noen uker. Det er trist at du har gjort det/føler at du har gjort det.

Har du studert ingeniørfag på italiensk i Italia, siden du bruker det som eksempel hele tiden? Det er veldig imponerende, men det var jo ditt valg, og det virker ikke som det har gitt deg den avkastningen du håpet. Og hvis det er det som har gjort at du har C i snitt og noen E-er på vitnemålet, så høres det for å være ærlig ut som det var et dårlig valg. McKinsey i Norge får vel ikke noe merverdi av at du har studert i Italia? Og du har fått et dårligere vitnemål. Du bør peile deg inn mot bedrifter som faktisk trenger italienskkunnskapene dine, og som forstår at universitetet du studerte ved var velrenommert og som forstår hvordan karakterer fordeles i Italia. Dette tror jeg ikke det er mange bedrifter i Norge som vet noe om.

Jeg ønsket å studere økonomi spesifikt og i England spesifikt, så det var aldri aktuelt eller relevant for meg å vurdere ingeniørfag i Italia. Vi er alle forskjellige. Jeg har fått svært god uttelling for mine valg, så jeg er veldig godt fornøyd med dem.

Du skriver at det er "latterlig" og "absurd" å sammenlikne, men det er jo nettopp det mange arbeidsgivere vil gjøre. Ikke mellom økonomi- og ingeniør-studenter, for det er sjelden de er relevante kandidater for samme stilling. Men mellom kandidater som har studert i England og kandidater som har student i Italia vil de naturligvis sammenlikne. Og med min "First Class Degree" fra Oxford vil jeg tro mange arbeidsgivere synes jeg stiller mye sterkere enn en student med E i snitt fra Italia, selv om de har studert ved et flott universitet der. England ligger nærmere Norge både kulturelt og historisk, og mange norske arbeidsgivere kjenner godt til Oxford, Cambridge, Durham, LSE osv. De kjenner ikke like godt til de ulike universitetene i Italia, og forstår heller ikke hvordan karaktersystemet der fungerer.

På måten du skriver i denne tråden virker du krenket, selv om du sier du ikke er det, og du virker veldig nedlatende mot alle som ikke har studert det samme som deg, mot alle som har bedre karakterer enn deg, og mot alle som er uenige med deg. Jeg tror du må se deg selv i speilet og jenke deg noen hakk, for du framstår ikke som en sterk kandidat som har mye å tilføre på en arbeidsplass.

Anonymkode: aa5ad...f7f

• Liker 5
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

McKinsey i Norge får vel ikke noe merverdi av at du har studert i Italia?

Word. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har svært god hukommelse og jobber fortsatt med det jeg studerte på daglig basis, så jeg tror faktisk at jeg ville gjort det bra dersom jeg måtte ta eksamenene mine om igjen nå. Men det er uansett ikke relevant, for det du skrev opprinnelig var at "kunnskapen uansett er glemt etter noen uker". Det viser at du ikke forstår eller respekterer at mange andre studenter/kandidater har både bedre hukommelse og forståelse for faget enn deg, for det er heldigvis ikke slik at alle arbeidstakere i Norge glemmer kunnskapen sin etter noen uker. Det er trist at du har gjort det/føler at du har gjort det.

Har du studert ingeniørfag på italiensk i Italia, siden du bruker det som eksempel hele tiden? Det er veldig imponerende, men det var jo ditt valg, og det virker ikke som det har gitt deg den avkastningen du håpet. Og hvis det er det som har gjort at du har C i snitt og noen E-er på vitnemålet, så høres det for å være ærlig ut som det var et dårlig valg. McKinsey i Norge får vel ikke noe merverdi av at du har studert i Italia? Og du har fått et dårligere vitnemål. Du bør peile deg inn mot bedrifter som faktisk trenger italienskkunnskapene dine, og som forstår at universitetet du studerte ved var velrenommert og som forstår hvordan karakterer fordeles i Italia. Dette tror jeg ikke det er mange bedrifter i Norge som vet noe om.

Jeg ønsket å studere økonomi spesifikt og i England spesifikt, så det var aldri aktuelt eller relevant for meg å vurdere ingeniørfag i Italia. Vi er alle forskjellige. Jeg har fått svært god uttelling for mine valg, så jeg er veldig godt fornøyd med dem.

Du skriver at det er "latterlig" og "absurd" å sammenlikne, men det er jo nettopp det mange arbeidsgivere vil gjøre. Ikke mellom økonomi- og ingeniør-studenter, for det er sjelden de er relevante kandidater for samme stilling. Men mellom kandidater som har studert i England og kandidater som har student i Italia vil de naturligvis sammenlikne. Og med min "First Class Degree" fra Oxford vil jeg tro mange arbeidsgivere synes jeg stiller mye sterkere enn en student med E i snitt fra Italia, selv om de har studert ved et flott universitet der. England ligger nærmere Norge både kulturelt og historisk, og mange norske arbeidsgivere kjenner godt til Oxford, Cambridge, Durham, LSE osv. De kjenner ikke like godt til de ulike universitetene i Italia, og forstår heller ikke hvordan karaktersystemet der fungerer.

På måten du skriver i denne tråden virker du krenket, selv om du sier du ikke er det, og du virker veldig nedlatende mot alle som ikke har studert det samme som deg, mot alle som har bedre karakterer enn deg, og mot alle som er uenige med deg. Jeg tror du må se deg selv i speilet og jenke deg noen hakk, for du framstår ikke som en sterk kandidat som har mye å tilføre på en arbeidsplass.

Anonymkode: aa5ad...f7f

Må innrømme at jeg støtter TS her. Dette er jo nettopp det hun/han sier. At selskaper som McKinsey ønsker karakteren A fra et hvilket som helst universitet uavhengig av vanskelighetsgrad. Når de heller ønsker A fra Oxford enn E fra Italia, selv om alle egentlig er enige om at E'en er en større prestasjon så blir det som TS sier ganske latterlig. Da handler alt om overflaten og ikke prestasjonen bak.

Hvis TS har klart å komme inn på indøk på NTNU så har h*n også garantert bedre karakterer fra videregående enn deg og mange andre som velger de enkle løsningene i England og USA og har dermed bedre forutsetninger enn deg. Da skjønner de fleste at vedkommende lett også hadde fått A fra Oxford men heller tar på seg en utfordring og heller ikke lar det at overfladiske selskaper ikke vil ha ham/henne som ansatt stoppe seg.

Dette er nettopp poenget til TS, at de som jager etter karakterer og velger de lette universitetene mangler personlighet og at McKinsey ikke ønsker mangfold men en A uansett hvor lett det var. Om hele eksamen så bare er å stave navnet sitt og det gir en A så er det helt greit for McKinsey fordi en A er en A. Og det er jo faktisk ganske latterlig.

Hvorfor er det et dårlig valg av TS når det faktisk er mange andre selskaper som viser interesse? Kanskje TS hadde sitt livs tid i Italia? Virker ganske mye mer spennende der fordi det ikke er norske ghettoer der i tillegg til at maten og været er langt bedre enn i England. England er mer likt Norge ja, og derfor er det begrenset hvor mye man får ut av å studere der. Man trenger jo ikke engang lære et tredjespråk. Enhver klarer jo å studere på engelsk. Krever helt andre guts å studere på italiensk og konkurrere mot italienere som sliter selv på sitt eget morsmål. At selskaper som McKinsey ikke evner å se sterke prestasjoner og kandidater som tør å gå egne veier og ikke velger det enkleste fordi de er redde for å ikke få jobb viser jo bare hvor elendig arbeidskultur som er der.

Anonymkode: dd849...b9d

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Word. 

Hvilken merverdi får McKinsey av at alle har valgt de letteste universitetene i engelskspråklige land der man bare betaler seg til en god karakter? Alle i Norge klarer lett å studere på engelsk. Når i tillegg alle får A så er det ikke akkurat veldig seriøse universiteter. Jeg ville mye heller hatt en råtass som evnet og hadde mot og styrke nok til å ta fag på italiensk. Det er helt spesielt og få kandidater har dette motet. En slik person ville gitt et unikt bidrag til en ellers homogen gruppe ansatte der alle har samme bakgrunn og alle har tenkt "strategisk" slik at de har vitnemålene fulle av A men som hadde stått til stryk i Italia.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Må innrømme at jeg støtter TS her. Dette er jo nettopp det hun/han sier. At selskaper som McKinsey ønsker karakteren A fra et hvilket som helst universitet uavhengig av vanskelighetsgrad. Når de heller ønsker A fra Oxford enn E fra Italia, selv om alle egentlig er enige om at E'en er en større prestasjon så blir det som TS sier ganske latterlig. Da handler alt om overflaten og ikke prestasjonen bak.

Det er trolig ingen utenom deg og muligens TS som mener at en E fra Italia er bedre enn A fra Oxford. 

Anonymkode: aa6c5...efd

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er trolig ingen utenom deg og muligens TS som mener at en E fra Italia er bedre enn A fra Oxford. 

Anonymkode: aa6c5...efd

Når TS sier at 80 % stryker i enkelte fag i Italia (og h*n attpåtil tok fagene på italiensk!) så er det faktisk slik at en E er bedre enn A fra Oxford når hele 22 % får A ved Oxford. Matematisk sett så er det en sterkere prestasjon. Hvor er dine beregninger som viser at det ikke er slik? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...