AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #201 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg er ikke norsk. Om du gidder å skrive engelsk eller spansk kan gjerne rette for deg... I hvertfall poenget er at MKinsey får velge hvem de vil og de har mange å velge fra. Og du var ikje en good fit ikke gråte over det. Bare gå videre. Det finns mange andre spennende karriermuligheter innen konsulentbransjen. Anonymkode: 3563e...7db
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #202 Skrevet 31. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Likevel mindre enn 18 mnd som man må ellers i Europa. Hva er vitsen med lånet du har om du skulle tilbake til Norge og ikke får noe igjen for masteren? I tillegg har du kanskje 2-300 000 ekstra i studielån. Selvsagt var det null problem for deg å få toppkarakterer i England. Alle andre i tråden her sier jo det samme. Professoren jeg linket til tidligere mener at folk fra England ville fått sjokk i Tyskland. Du betaler masse penger og selvsagt vil de gi deg «lønn» for det. Spørsmålet er jo om du hadde klart det samme i Sveits der det står at det er umulig å nå toppen av skalaen? I don’t think so. Anonymkode: dd849...b9d Det spiller jo ingen rolle om man fordeler studiepoengene utover 12 intensive måneder, eller 18 ikke like intensive måneder. Med ECTS-systemet, og NOKUT-godkjenning, så er en master fra England det samme som en master fra hvor som helst ellers. Like mange studiepoeng, og man skriver full masteroppgave. Jeg slapp heldigvis helt unna studielån pga. stipend fra Lånekassen, legater, og iherdig jobbing i feriene. Oxford har tre semestre med bare ti uker hver, så masse tid til å jobbe i Norge i feriene, med norsk timebetaling. Jeg aner ikke om jeg ville gjort det bra i Sveits eller ikke, og det får jeg aldri vite. Men jeg vet at jeg gikk ut av videregående med toppkarakterer, kom inn ved Oxford (en drøm som gikk i oppfyllelse for meg), og at jeg hadde fantastiske studieår der. Dette var min drøm. Du har din drøm. Anonymkode: aa5ad...f7f
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #203 Skrevet 31. oktober 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ettårig master i UK er som i tittelen ett år og man skriver ikke masteroppgave. Så det er jo ingen forskjell på det og utveksling. Anonymkode: dd849...b9d Man skriver masteroppgave når man tar master i England. Anonymkode: aa5ad...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #204 Skrevet 31. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man skriver masteroppgave når man tar master i England. Anonymkode: aa5ad...f7f Han vi svarer (som er TS) er så kunnskapsløs at man mister hjerneceller hver gang man må svare på alle de kunnskapsløse svarene. Anonymkode: 10a04...2ac 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #205 Skrevet 31. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det spiller jo ingen rolle om man fordeler studiepoengene utover 12 intensive måneder, eller 18 ikke like intensive måneder. Med ECTS-systemet, og NOKUT-godkjenning, så er en master fra England det samme som en master fra hvor som helst ellers. Like mange studiepoeng, og man skriver full masteroppgave. Jeg slapp heldigvis helt unna studielån pga. stipend fra Lånekassen, legater, og iherdig jobbing i feriene. Oxford har tre semestre med bare ti uker hver, så masse tid til å jobbe i Norge i feriene, med norsk timebetaling. Jeg aner ikke om jeg ville gjort det bra i Sveits eller ikke, og det får jeg aldri vite. Men jeg vet at jeg gikk ut av videregående med toppkarakterer, kom inn ved Oxford (en drøm som gikk i oppfyllelse for meg), og at jeg hadde fantastiske studieår der. Dette var min drøm. Du har din drøm. Anonymkode: aa5ad...f7f Det er normalt færre studiepoeng for en ettårig master. Finnes sikkert alternativer med 12 intensive måneder men mange har bare 9 måneder. F.eks ved UCL så er en master i ledelse 180 poeng, noe som tilsvarer 90 ECTS. En master skal være 120 ECTS. Og her er det ikke masteroppgave. https://www.ucl.ac.uk/prospective-students/graduate/taught-degrees/management-msc Har masteren fra Oxford gitt deg noen fordel ved jobbsøking i Norge? Hvorfor var drømmen Oxford om du ikke ville bli i England? Og hva var fantastisk med å gå der? Fikk du mange venner? Kjæreste? Jeg har aldri hatt en drøm om å studere. Studiet var for å skaffe meg mulighet til jobb og hadde absolutt ingenting med drøm å gjøre. Generelt synes jeg folk som har som drøm å studere virker litt kjedelige, men finnes så klart unntak. Jeg separerer jobb og studier fra privatlivet mitt der jeg har mål og drømmer. Det er også derfor jeg ikke gadd å strekke meg for å få bedre karakterer fordi jeg rett og slett brydde meg så lite. Det er garantert annerledes i USA og England men i Norge kan man komme så langt man vil uten at det avhenger av karakterer og eliteuniversitet i utlandet. Unntaket er vel konsulentselskaper men de har aldri interessert meg uansett. Anonymkode: dd849...b9d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #206 Skrevet 31. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man skriver masteroppgave når man tar master i England. Anonymkode: aa5ad...f7f Ikke nødvendigvis, nei. Og her er det også bevis på at det er færre ECTS enn i Norge. 180 poeng i UK tilsvarer 90 ECTS i Norge. https://www.ucl.ac.uk/prospective-students/graduate/taught-degrees/management-msc 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vi svarer (som er TS) er så kunnskapsløs at man mister hjerneceller hver gang man må svare på alle de kunnskapsløse svarene. Anonymkode: 10a04...2ac Kunnskapsløs? Se linken over som beviser at jeg har rett. UCL er et av de beste universitetene i UK men masteren jeg linker til er ikke bra nok i resten av Europa. Bare se under her så er det tydelig at vedkommende fra Oxford har hatt flaks om NOKUT har godkjent 12 måneders master som en fullverdig europeisk master på nivå med den norske/europeiske. Egentlig skal den bare tildeles 75 studiepoeng eller ETT eneste års høyere utdanning. Fra NOKUT (igjen hvor er DINE kilder til at jeg er kunnskapsløs?): I Storbritannia gis det ofte 180 CATS for en 1-årig mastergrad som er normert i 12 måneder (1 kalenderår og ikke 1 akademisk år, som består av 10 måneder). En rekke britiske læresteder omregner selv sine 180 CATS til 90 ECTS. Dette er lærestedenes egne omregninger og er ikke en offisiell britisk omregning. Omregningen følger således ikke de øvrige europeiske lands omregninger etter normene i EU-kommisjonens ECTS Users Guide (2015). Slike 12 måneders mastergrader gis normalt generell godkjenning som 1 kalenderårs høyere utdanning / 75 studiepoeng på mastergradsnivå. https://www.nokut.no/databaser-og-fakta/nokuts-landdatabase2/nokuts-landdatabase/england-wales-nord-irland/ Anonymkode: dd849...b9d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #207 Skrevet 31. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står ikke om det er bachelor eller master og de fleste tar i dag master. En master tar kun ett år så antagelig er forskjellen minimal uansett. Det er jo i så fall idiotisk å "jobbe noen år" før man tar master iom at man da bruker flere år på å tjene mindre enn man kunne. Så hvorfor drar "fattige asiater" til England? Det er du som roter fælt med tall som hevdet at jeg "bare skulle sjekke lønna til Imperial og se hvor grust jeg ble" og så var det latterlige 37 000 pund. I tillegg skulle jeg tydeligvis sjekke Nobelprisene og også der tok du feil gitt. Igjen, det er bare folk som studerer svada som er lite attraktivt i arbeidslivet som bryr seg om karakterer. Hvor er dine kilder? Og hvordan har du med en inntekt på 800 000 klart å kjøpe og nedbetale to leiligheter når du er i 30-årene? Du har arvet fra foreldre? Så skryter du liksom av å ha fått til ting selv? Det er jo din skyld Du bruker jo nettopp produkter laget av ingeniører daglig... bla bla Arbeidsgiveren min ... bla bla Anonymkode: dd849...b9d Utrolig kunnskapsløse svar, at jeg ikke vet hvor man skal starte. Hva du "mener" er totalt relevant. Jeg svarer på bakgrunn av fakta - du svarer på bakgrunn av ting som ikke stemmer overhodet. 1) Jo, det er bachelor man måler i UK når man legger ut de tallene som vi diskuterer. Det å ta mastergrad for briter rett etter bachelor (og det gjelder samme i USA) er ikke vanlig i det hele tatt. At du synes at det er "idiotisk" å jobbe rett etter bachelor i noen år før man tar mastergrad, er bare "din mening" - og ingenting annet. Jeg konstanterer fakta, nemlig hvordan det tradisjonelt sett er i UK og USA - hvordan deres samfunn er bygd opp, og de er bygd opp annerledes i forhold til det europeiske fastlandet, der det er vanlig å kjøre på med mastergrad rett etter bachelor. Studentlån i UK for mastergrad ble først innført for det akademiske året 2016 / 2017. Det burde si deg det meste angående det faktumet at mastergraden tradisjonelt sett ikke var "inne i bildet" for britene i det hele tatt. https://www.ucas.com/connect/blogs/student-finance-postgraduate-loans Videre er det også slik, at dette mastergradlånet er for lite for å dekke kostnadene i forbindelse med en mastergrad uansett, så det er fortsatt slik at det eneste britiske studentlånet som dekker alle tuition fees er studentlånet på bachelornivå, mens mastergradlånet dekker i de fleste tilfellene ikke hele tuition fee, bare delvis. 2) Hvorfor drar fattige fra Asia til England? Fordi India er ikke noe godt land, i motsetning til Norge. Fordi det finnes stipend for indere i UK da India var tidligere britisk koloni og er fortsatt formelt sett en del av Commonwealth. Men det er klart, dette visste heller ikke den "fantastiske ingeniøren" du hevder at du er. 3) Jeg forstår veldig godt at du ikke fikk internship, fordi du greier ikke engang å lese. Jeg sa: "La oss sammenligne Imperial med det fantastiske italienske universitetet ditt", så skal vi se hvem som gruser hvem i forhold til LØNN og ARB.LEDIGHET. Du NEKTER å si hvilket italiensk uni det er snakk om, men gikk straks i forsvarsposisjon at du "ikke kan si hvilket uni det dreier seg om". Jeg sa at hvis du er en ingeniørstudent fra NTNU med C i snitt (noe jeg tviler på at du er det engang, men om du er det, bekrefter det bare det de fleste i Norge synes om dere, nemlig at dere er ekstremt arrogante), så sa jeg at du ville fortsatt ha vært betalt SOM NTNU-student og IKKE som "Italia student". Det er bare å lære seg å lese, så ser du det. Du må gjerne fortsette å lyge om millionen din, men fakta er at ingeniører med bachelor starter med 486.270 kr. Det er tydelig for alle her at du verken tjener en million eller er eldre enn begynnelsen av 20-årene. https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/sporsmal-om-lonn/begynnerlonn/ 4) Jeg venter fortsatt i spenning når det gjelder å finne Nobels fra dette fantastiske, ITALIENSKE universitetet ditt. Forøvrig ser det ut som det har gått deg hus forbi hvilke uni-er dominerer på Nobel-lista. Ikke at den er så viktig, men det er bare morsomt å plage deg med den også, nemlig at du har total logisk svikt når du snakker dritt om US og UK unis på et generelt grunnlag, men drar frem en liste over Nobels som viser nettopp at US og UK unis dominerer. Jeg ser ikke italienske universiteter noe sted jeg. 5) Jeg har lagt frem kildene og jeg kan legge ut flere, men jeg ser at det er bare sløsing av min dyrebare tid. Du tydeligvis har masse fritid, siden du krangler med flere her i tråden på en og samme gang. Ellers er det bare å le av dine uttalelser der "folk som studerer svada bryr seg bare om karakterer", haha. Åh, du er virkelig god underholdning De yrkesgruppene som styrer hele samfunnet og som bestemmer alt som du må følge, ja. De som styrer samfunnet er: Dommere, herunder alt som har med jus. Politikere (statsvitenskap), i tillegg til eksperter / rådgivere innenfor samfunnsøkonomi (hvem tror du legger frem statsbudsjettet og tallene der - du? LOL) og ikke minst business / næringsliv, der det å være Siv-Øk er det mest lønnsomme å gå etter. Finans er også ettertraktet. I tillegg har vi grupper som hele samfunnet er avhengig av med tanke på helse - kirurg, spesialister, lege, tannlege, psykolog, osv. Alle yrker der karakterer er veldig viktige. Du derimot, styrer ingenting, og det er heldigvis ingen fare for at du kommer til å styre noe heller. 6) Det er noe som heter prisstigning siden 2010 / 2011, så nå har du igjen lært noe nytt. I tillegg til å motta over gjennomsnittelig lønn de siste 9 årene, så har leilighetene avbetalt seg selv. Prisene i 2010 / 2011 var helt annerledes. Det var lett å kjøpe med innskudd, så får man "option" der man kan betale fellesgjeld når man så ønsker det. Etter nesten 9 år med prisstigning + min egen lønn + leieinntekter, så er leilighetene avbetalt. Jeg har ingen plikt til å legge ut enda flere detaljer for en hissig, og sinna surpromp, men jeg forstår at det er veldig mange ting du ikke vet her i livet. Det er dine fantasivenner som er skyld i at folk mister jobb hver eneste dag, så du fremstår som komisk nok en gang når jeg beskyldes for å være "slem" som utleier. En sluttkommentar, for det er grenser for hvor mye kunnskapsløshet man skal finne seg i og sløse sin egen tid på å svare på tullet ditt, men enhver person som starter Economics i UK på bachelornivå ved et av de bedre universitetene har ingen problemer med å "knuse" matten man starter med på NTNU. Du tenker på en ekstremt rar og hissig måte at det er tydelig at det er mye frustrasjon som bobler under overflaten. Du snakker nedlatende om psykologer også, men jeg tror at du hadde hatt godt av å ta en tur til en Anonymkode: 10a04...2ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #208 Skrevet 1. november 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har masteren fra Oxford gitt deg noen fordel ved jobbsøking i Norge? Hvorfor var drømmen Oxford om du ikke ville bli i England? Og hva var fantastisk med å gå der? Fikk du mange venner? Kjæreste? Anonymkode: dd849...b9d Det at jeg studerte ved Oxford gir stort sett samme reaksjon fra alle jeg snakker med, à la: "Wow, så kult, fortell hvordan det var!", "Du må være skikkelig glup/nerd!", "Wow, så imponerende!" osv. Umulig å si om det har gitt meg fordeler ved jobbsøking i Norge, da jeg ikke har noe å sammenlikne med, men jeg har i alle fall drømmejobben min, og god lønn, i dag. Jeg bodde i England i over ti år etter at jeg var ferdig med å studere. Fikk masse gode venner, kjæreste (nå ektefelle) og et stort og svært nyttig nettverk mens jeg studerte der. Jeg drømte om å studere ved Oxford fordi universitetet er så anerkjent, fordi jeg er skikkelig nerd og tenkte at jeg kom til å trives, fordi man får svært tett og ganske unik oppfølgning fra veiledere, fordi universitetet er så gammelt og har så mange rare skikker, fordi det er et internasjonalt miljø der, fordi Oxford er en skikkelig fin by osv. osv. Universitetet er stort, men hvert college er ganske lite. Det var rett og slett noen fantastiske år! Anonymkode: aa5ad...f7f
Blitz21 Skrevet 24. januar 2021 #209 Skrevet 24. januar 2021 Hvem fikk deg til å tro at du hadde sjans med c-snitt? 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #210 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 28.10.2019 den 17.19): Men nå er det tydeligvis kun karakterer som teller, de driter i at jeg har hatt internships i andre store selskaper + utveksling på gode universiteter og at jeg kan 3 språk flytende. Så det er jo bare tragisk. Akkurat de samme typene er det de vil fylle opp kontoret med. Har gått siving på NTNU så det blir slett ikke vanskelig å få jobb, men jeg prøvde McKinsey av nysgjerrighet. Er ikke skuffet, for jeg visste jo egentlig at det bare er overfladiske, dresskledde karakterjegere som jobber der. Lite med særegenhet og mangfold. Anonymkode: 90d7b...4f8 Siv.ing som i IndØk? McKinsey er veldig glad i å tilknytte seg folk med veldig mange ulike bakgrunner (noe de skryter av så ofte de kan), er du IndØker er du nok desverre en av de gruppene de har best tilgang på. Derimot kjenner jeg noen som har doktorgrader i fysikk, økonomi og kunstig intelligens som bare hadde "bra" karakterer før det som har fått jobb der. Anonymkode: adae7...919
AnonymBruker Skrevet 13. september 2021 #211 Skrevet 13. september 2021 Hederstråd. Anonymkode: 592dc...510
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #212 Skrevet 6. juni 2022 Hvordan gikk det med det grådstarter? Jeg har hatt internships hos McKinsey. Mitt inntrykk er at de kun bryr seg om karakterer og ikke om man har gått på en prestisjetudanning. Om noe så er det nok lettere å komme inn hos McKinsey om man har studert et sted hvor det er lett å få toppkaraterer. Anonymkode: 2a050...130
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #213 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan gikk det med det grådstarter? Jeg har hatt internships hos McKinsey. Mitt inntrykk er at de kun bryr seg om karakterer og ikke om man har gått på en prestisjetudanning. Om noe så er det nok lettere å komme inn hos McKinsey om man har studert et sted hvor det er lett å få toppkaraterer. Anonymkode: 2a050...130 McKinsey er for folk som tror de er noe. Anonymkode: 6cdaf...171
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå