Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilken mat/kake/drikke må du lage og ha klart til jul? 

Anonymkode: e98ef...7b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av norske juleting lager vi alltid blant annet pepperkaker, risboller, karamellpudding, riskrem og svinemør. 

Av engelske juleting (siden mannen min er engelsk) er det mince pies og full engelsk julemiddag 25. desember, men blant annet kalkun, ovnsbakt pastinakk, Yorkshire puddings, cauliflower cheese m.m.

Anonymkode: 56bbf...52d

• Liker 1
Skrevet

7 sorter julekaker, ribbe, sylte, hjemmelaga surkål :)

Anonymkode: 59506...f9d

Skrevet

Jeg brygger alltid eget juleøl, så må jeg alltid lage kabaret til julefrokosten og bake pepperkaker. 

Anonymkode: cca1f...d59

• Liker 1
Skrevet

Sursild, tomatsild, berlinerkranser. Alt annet klarer jeg meg uten. Pleier å lage likør og pepperkaker også hvis det passer sånn. 

Anonymkode: 0d99e...3f7

Gjest Alkoholist
Skrevet

Ribbe med surkål og poteter,riskrem med rød saus, smultringer og pepperkaker. Juleøl, akevitt og gløgg med rødvin eller sprit. 

Skrevet

Lager veldig lite, får så mye fra svigers 😅 men jeg MÅ lage fløtekarameller og brente mandler 😋😋 samboer brygger øl, så han lager juleøl hvert år 😍 

Anonymkode: 4e59a...1ee

Skrevet

Ingefærnøtter, madeleines, pepperkaker og fattigmann.

Skrevet

Må ingenting, men kan være jeg prøver meg på noe enkelt godteri.  Kaker blir ikke spist opp likevel så liten vits å lage.

Skrevet

Pepperkaker! 

Og karamellpudding til julaften. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lager alltid krumkaker og strull, i tillegg til julekake og berlinerkranser. Pleier å lage syv slag, og da veksler jeg litt mellom de resterende. Tror det blir krydderkake, havreflarn og Mor Monsen også i år. Får se hva det blir til. ;) 

Endret av SPOCA
Skrevet

Jeg lager pepperkaker og chocolate chip cookies,
og pepperkakehus blir satt sammen og pyntet i midten av desember.
Moren min lager hvetekake og karameller + krydderkake.
Julegrøt kvelden lille julaften, restene blir riskrem med jordbærsaus på julaften.

Anonymkode: e0205...aca

• Liker 1
Skrevet

Syltet rødløk

En spesiell type julekaker som alle i familien vår forbinder med jul (har ikke navn på dem)

Fudge

Pepperkakehus

Christmas crack

Hjemmebrente kaffebønner

Resten av det tradisjonelle smaker vi hos foreldrene våre.

Anonymkode: 36784...98e

Skrevet

Pepperkaker 

Lefser

Fylte kjeks

Bordstabelbakkels

God hvetebakst

Skrevet

Ikke noe for min egen del. Men barna vil sikkert ha pepperkaker. 

• Liker 1
Skrevet

Kjøttrull, sylte, sursild og lammelår må lages før jul.  Lager også syltet rødløk og chilimarmelade. Noe av det jeg lager legges i norgesglass og blir gaver til venner og familie. 

Ellers dreier det meste seg om planlegging av innkjøp.  Vi har ribbe på julaften, krabbe- og rekesalat 1.juledag og pinnekjøtt (for mange) 2.juledag.  Til ribben er multekrem tradisjon som dessert.  På 2.juledag er det riskrem med jordbærsaus. 

Jeg lager ingen tradisjonelle småkaker.  Lager pavlova i ring, med krem og røde kirsebær, til gjester 2.juledag. 

Skrevet

Pepperkaker, helt klart viktigst! Koselig å lage, gode barndomsminner å spise og ikke minst blir det en fantastisk lukt i huset. Ellers varierer det litt ut i fra hva vi har lyst på, det går jo ikke så voldsomt mye av julekakene men noen må vi liksom ha en smak av. Det pleier å bli enten sirupsnipper, kokosmakroner eller krumkaker. 

Anonymkode: e2b28...257

Skrevet

Hjemmelaget riskrem (på langkokt risgrøt) med hjemmelaget bringebærsaus må jeg alltid lage. Spiser det flere ganger i løpet av desember.

Skrevet

Julemiddagsmat: må ha både ribbe og pinnekjøtt i løpet av julen

Julemat; Lammerull, hjemmelagde rundstykker, eggesalat

Julegodter: Nissesjokolader, juleskum, julebrus

Anonymkode: f49d7...17f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...