Gå til innhold

Dine symptomer på kyssesyke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, for noen få måneder siden ble flere på skolen min smittet av kyssesyken. De siste ukene har jeg sovet ekstremt mye fordi jeg er så sliten. Jeg har slitt med hodepine og magesmerter. I løpet av disse ukene har jeg hatt to halsbetennelser, den ene har jeg nå. I dag har jeg hatt oppkast og diare. Og jeg begynner å lure på om jeg kan ha bli smittet. Hvordan var deres erfaring med kyssesyken? Hvordan startet det?

Anonymkode: b3460...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg en tur til fastlegen og undersøk deg du! Det kan være litt skummelt å gå med kyssesyken uten å være klar over det, noen kan få bivirkninger som ikke er så bra! Og god bedring!:klem:

Anonymkode: c3d9c...8d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller første jeg la merke til

- 2-3 uker med feber og sov og sov og sov sov. Jeg klarte ikke å gjøre så mye uten å "samle" krefter.

Etter 2-3 uker begynte jeg å få vondt i halsen og det gikk liksom ikke over etter ett par dager, jeg klarte ikke å spise og jeg klarte ikke å drikke. Hadde til slutt så vondt at jeg fikk ikke sove heller.

Gikk til lege for det jeg trodde var halsbetennelse, men heldigivis tok legen en monospot, og forskøyv visitten sin på eldrehjemmet for han skjønte det var litt mer alvorlig. Jeg lå vel i ca en halvtime på skiftestua å skreik etter at de hadde tatt prøver av mandlene mine pga vondt.

Var sammenhengende svært dårlig i ca 2 mnd før det gikk over. Gikk også drastisk ned i vekt. Besøkte lege annenhver dag. Ene legen sa til meg at jeg var ett interessant tilfelle fordi veldig veldig få blir så syk som jeg ble. Var også innlagt i sykehus pga mamma var livredd for at innvollene mine var ødelagt etter magevondt. Det hører med til historien at jeg var 25 på tidspunktet, men ingen kødder med en livredd mamma🤣

De testet på cytomegalovirus samtidig, det hadde jeg hatt tidligere - sannsynligvis en eller annen situasjon jeg har trodd var forkjølelse.

Jeg føder heller en gang i uken 2 mnd i strekk enn det der igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 35 da jeg fikk kyssesyken, og den kom i romjulen, mens influensaen også herjet. Så jeg var jo ganske sikker på at det var det. Jeg hadde høy feber, var skyldig energi, og hele kroppen verket. Jeg var sikker på at jeg hadde fått influensaen, og at den var sinna. Jeg hadde høy feber (rundt 39 de få gangene jeg målte) i 8 dager sammehengende, og det gjorde det jo ikke noe bedre å bli dårlig 1. juledag og tilbringe hele julen alene hjemme, dødende 😛 Kan tro jeg synes synd på meg selv. 

Så ble feberen bedre, men jeg ble ikke frisk igjen på lenge ennå, det varte og rakk før jeg begynte å føle at jeg var "frisk". Etter en tid fikk jeg rødprikket utslett over hele magen husker jeg, uten at det klødde, og de neste 2 månedene følte jeg at forkjølelser kom og gikk omtrent hver 2.- 3. uke. Husker også at jeg en natt våknet med sykt vondt øverst i magen, ut mot ene siden.Først i begynnelsen av Mars var jeg hos legen. Da var jeg fortsatt i dårlig form, fryktelig slapp, svimmel, mye vondt i magen, løs i magen etc.

Legen tok masse blodprøver, som riktig nok viste at jeg hadde en langvarig infeksjon i kroppen, og noe forhøyede leververdier. Flere prøver ble tatt og Epstein Barr viruset (Kyssesyken) ble påvist, og da falt jo brikkene på plass. Det var ingen influensa jeg hadde i julen, magevondten var milten som nok var hoven og det røde utslettet er også typisk for kyssesyken. Jeg hadde også hanglet  hele Desember, klassisk, inkubasjonstiden for sykdommen er 4-6 uker. 

Det skulle ta 2 1/2 år før utmattelsen begynte å slippe taket og jeg f eks kunne begynne å trene litt igjen. Jeg som alltid har vært veldig aktiv og trent 5-6 dager i uken før jeg ble syk! Og at det tok så lang tid med utmattelsen hang nok også sammen med at jeg i sykdomsperioden nok også fikk en betennelse i tarmen, ikke bare milt / lever som er mest vanlig, og jeg utviklet intoleranse for både melk og gluten. Dette tok det lang tid å påvise og var med på å gjøre meg slapp og kvalm. Første året var jeg av og på sykmeldinger, men prøvde å være på jobb så mye det lot seg gjøre. Jeg jobbet på kontor, så jeg satt om ikke annet stille hele dagen.

Nå, 4 år senere er jeg relativt frisk igjen, men må fortsatt være forsiktig med melk, tåler nå små mengder, og må nok leve med glutenintoleranse resten av livet. Spiser jeg vanlig brødmat blir jeg utrolig slapp/utmattet etter bare få timer, og det kan vare i flere dager. Jeg blir fortere sliten enn jeg var tidligere og det kan henge lengre i enn før jeg ble syk. Samt at jeg nok også trenger noe mer søvn på generell basis. Men, jeg har lært meg å leve med det, og så lenge jeg lytter til kroppen så fungerer livet ganske greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten ingenting eller en vanlig forkjølelse. Påvist antistoffer ved en tilfeldighet, så har tydeligvis hatt den en eller annen gang. 

Anonymkode: 689fc...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror du er smittet. Da jeg fikk kyssesyken (uten å vite det), som jeg gjerne 15 timer daglig minst og lå i senga konstant. Spiste lite og fikk influensa konstant. Sykdommen brøt ned immunforsvaret mitt så jeg fikk astma og ME senere. 

Ta en tur til legen din. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde veldig vond hals, slapp og trøtt, orket ingenting. Hovnet opp i bihulene og så rett og slett grotesk ut da både hals og panne var hoven. Feber og null matlyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy feber, vondt i halsen, grusomt vondt i magen. Var hos legen som mente det skyldes stress. Flere år senere ble det påvist at jeg hadde hatt kyssesyken uten at jeg visste det. Men det må ha vært den gang. 

Anonymkode: a1dc6...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...