AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 Dere som hadde samlivsbrudd med små barn, dvs. 2 års alderen, hvor mye samvær hadde samværsforelderen? Hva er passende samvær for en 2-åring der det er høyt konfliktnivå mellom foreldrene, og der barnefar noen måneder etter bruddet har flyttet sammen med en han har kjent i noen måneder, hun har selv et par barn under 10 år. Avstanden mellom bostedene våre er 30 min med bil. I barnefordelingssaken presser far på og vil ha mest mulig samvær, dvs. annen hver uke. Nå er barnet hos ham 4 netter på rad annen hver uke, og annen hver uke 1 overnatting. Barnefar og jeg er ikke på talefot, og vi har helt forskjellige verdier, livsstil og holdninger. Jeg var hjemme med barnet gjennom hele permisjonen. Jeg synes det er alt for lenge for barnet å være borte 4 netter i strekk for et så lite barn. Forslag til noen jeg kan kontakte? Anonymkode: c5279...444
Boblerone Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 Masse lykke til! Jeg er helt enig med deg og håper du når frem. https://www.help.no/Fagomraader/Barn/Juridiske-artikler/samvaer-for-de-minste-barna https://www.foreldretvist.no/fast-bosted-samvaer-barn-under-3-ar/ 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 Du behøver bare å kontakte familevernkontoret. De anbefaler ikke 50/50 før ungen er minst 3 og da er det en gradvis tilvennelse. Anonymkode: a882f...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 Men barnefar nekter å gå med på mindre, og «sakkyndig» i saken mener det er greit med 4 netter sammenhengende overnatting hos barnefar og vil også øke samværet. Anonymkode: c5279...444
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 hva med onsdag til fredag ene uken og fredag til søndag uken etter? 2 dager i strekk holder for en toåring Anonymkode: 9393e...f2b 1
Boblerone Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men barnefar nekter å gå med på mindre, og «sakkyndig» i saken mener det er greit med 4 netter sammenhengende overnatting hos barnefar og vil også øke samværet. Anonymkode: c5279...444 Jeg ville bedt om en ny sakkyndig. 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #7 Skrevet 27. oktober 2019 Barnefar vil ikke møte meg, så mest praktisk at overleveringene er i barnehagen, dvs. fra fredag - mandag. For sent å bytte sakkyndig, og fått beskjed om at det gir et dårlig signal. Anonymkode: c5279...444
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #8 Skrevet 27. oktober 2019 Tror det går helt fint altså. Er faren til barnet! mange barn er jevnlig hos besteforeldre også fra de er 1-2 år Anonymkode: 9eb53...f81 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #9 Skrevet 27. oktober 2019 Hvis barnet er vant til dette og trives så ser jeg ikke hvorfor dere skal endre på samværet. Her virker det som om det er du som har problemer med samværet, ikke barnet. Anonymkode: 796c3...e44 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #10 Skrevet 27. oktober 2019 Vi følger råd fra familievernkontoret og har samvær her hos meg, hvor de er trygge. Overnatting kommer etterhvert. Barna er 1 og 3 år gamle. Anonymkode: e1aab...b50 1
Zienna Skrevet 27. oktober 2019 #11 Skrevet 27. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du behøver bare å kontakte familevernkontoret. De anbefaler ikke 50/50 før ungen er minst 3 og da er det en gradvis tilvennelse. Anonymkode: a882f...4ef Hvor har du dette fra? FV-kontorets oppgave er verken å anbefale eller gi råd. De er kun en nøytral tredjepart som skal bistå til at kommunikasjon mellom mor og far skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #12 Skrevet 27. oktober 2019 4 minutter siden, Zienna skrev: Hvor har du dette fra? FV-kontorets oppgave er verken å anbefale eller gi råd. De er kun en nøytral tredjepart som skal bistå til at kommunikasjon mellom mor og far skjer. De skal også minne foreldrene om at barnets beste er det som skal stå i fokus, og ut fra barnets beste er ikke 50/50 anbefalt før de er MINST tre år, helst nærmere skolealder. De skal informere om slike ting, nettopp for å unngå konflikt. Mange foreldre tenker ikke over at så små barn ikke har godt av delt bosted pga alder og modenhet, og tror at de er flinke og rettferdige som deler. Men ingen barn i så lav alder har godt av å være borte i 7 netter i strekk fra den ene omsorgspersonen. Mange foreldre glemmer dette, og tenker mer på seg selv og at begge vil ha ungene, enn at ungene kan ha kontakt uten å bo delt. Anonymkode: 25541...8f5 7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #13 Skrevet 27. oktober 2019 Synes det også er alt for mye at en toåring overnatter 4 netter borte i strekk, og spesielt også når konfliktnivået er høyt og vi ikke er på talefot. Allikevel så mener sakkyndig i saken, vi er i rettsmekling, ikke hovedforhandling ennå, at barnefar kan ha mer samvær, selv om barnefar har etablert seg på nytt med en dame han har kjent i noen måneder og flyttet sammen med henne og hennes to mindreårige barn. Anonymkode: c5279...444 1
Zienna Skrevet 27. oktober 2019 #14 Skrevet 27. oktober 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: De skal også minne foreldrene om at barnets beste er det som skal stå i fokus, og ut fra barnets beste er ikke 50/50 anbefalt før de er MINST tre år, helst nærmere skolealder. De skal informere om slike ting, nettopp for å unngå konflikt. Mange foreldre tenker ikke over at så små barn ikke har godt av delt bosted pga alder og modenhet, og tror at de er flinke og rettferdige som deler. Men ingen barn i så lav alder har godt av å være borte i 7 netter i strekk fra den ene omsorgspersonen. Mange foreldre glemmer dette, og tenker mer på seg selv og at begge vil ha ungene, enn at ungene kan ha kontakt uten å bo delt. Anonymkode: 25541...8f5 Realiteten er at psykologene er uenige i dette. Det finnes ikke forskningsmessig belegg for påstanden. Tvert i mot er der store undersøkelser som dokumenterer at de barna som hadde det beste forhold til begge sine foreldre, var de som hadde overnattet like mye hos hver av foreldrene mens de var små. Se denne lenken fra forskning.no som ble publisert i 2017. https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse/smabarn-har-godt-av-a-overnatte-hos-pappa-etter-samlivsbrudd/357584
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #15 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg hadde ikke gått med på det, og støttet meg på forskning når jeg sa nei. I en mekling må jo du også hevde ditt syn, ikke bare si ja til alt far krever. Husk at det du argumenterer for skal være hensynet til barnets beste, ikke om du vil savne barnet og ønsker mest mulig tid med det. Men barnets behov for stabilitet og mest tid hos den forelderen som er primær tilknytnibgsperson. Anonymkode: 2f50c...a94 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #16 Skrevet 27. oktober 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Dere som hadde samlivsbrudd med små barn, dvs. 2 års alderen, hvor mye samvær hadde samværsforelderen? Hva er passende samvær for en 2-åring der det er høyt konfliktnivå mellom foreldrene, og der barnefar noen måneder etter bruddet har flyttet sammen med en han har kjent i noen måneder, hun har selv et par barn under 10 år. Avstanden mellom bostedene våre er 30 min med bil. I barnefordelingssaken presser far på og vil ha mest mulig samvær, dvs. annen hver uke. Nå er barnet hos ham 4 netter på rad annen hver uke, og annen hver uke 1 overnatting. Barnefar og jeg er ikke på talefot, og vi har helt forskjellige verdier, livsstil og holdninger. Jeg var hjemme med barnet gjennom hele permisjonen. Jeg synes det er alt for lenge for barnet å være borte 4 netter i strekk for et så lite barn. Forslag til noen jeg kan kontakte? Anonymkode: c5279...444 50-50 er til barnens beste Ordningen med permisjon er mente til en foreldre om gangen - du kan ikke da påstår at på grunn av du hadde permisjon fortjener du enda mer tid alene med barna. Tvert imot. Om dere har forskellige verdier burde dere har tenkte dere om før dere valgt å ha et barn. Om han har forskellige verdier betyr ikke at han er faren. Og begge to bør blir enige om å flytte til et sted der barnet har samme barnehage, og venner rundt seg, uansett hviken foreldre har samvær. Anonymkode: 5b313...136 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #17 Skrevet 27. oktober 2019 Små barn trenger ro og stabilitet og at hovedtilknytningslersonen ikke er for lenge borte om gangen. Det er det mange fedre som ikke tar innover seg men tenker mest på dem selv. Det er skremmende å se hvordan enkelte sakkyndige går fedrenes ærend og faktisk tar mer hensyn til fedrene enn til barna. Da sviker systemet de barna som trenger det. Anonymkode: c5279...444 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #18 Skrevet 27. oktober 2019 1 time siden, Zienna skrev: Realiteten er at psykologene er uenige i dette. Det finnes ikke forskningsmessig belegg for påstanden. Tvert i mot er der store undersøkelser som dokumenterer at de barna som hadde det beste forhold til begge sine foreldre, var de som hadde overnattet like mye hos hver av foreldrene mens de var små. Se denne lenken fra forskning.no som ble publisert i 2017. https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse/smabarn-har-godt-av-a-overnatte-hos-pappa-etter-samlivsbrudd/357584 Den studien og artikkelen bekrefter jo det jeg sier. Hyppig overnattingssamvær! Ikke en hel uke i strekk med delt bosted 50/50. Anonymkode: 25541...8f5 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #19 Skrevet 27. oktober 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: 50-50 er til barnens beste Ordningen med permisjon er mente til en foreldre om gangen - du kan ikke da påstår at på grunn av du hadde permisjon fortjener du enda mer tid alene med barna. Tvert imot. Om dere har forskellige verdier burde dere har tenkte dere om før dere valgt å ha et barn. Om han har forskellige verdier betyr ikke at han er faren. Og begge to bør blir enige om å flytte til et sted der barnet har samme barnehage, og venner rundt seg, uansett hviken foreldre har samvær. Anonymkode: 5b313...136 50/50 er aldri barnets beste når det gjelder så små barn. Aldri. Anonymkode: 25541...8f5 2
Boblerone Skrevet 27. oktober 2019 #20 Skrevet 27. oktober 2019 Som et av disse barna som vokste opp 50/50 så må jeg bare si at jeg ville aldri latt min unge ha delt bosted så tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå