Gå til innhold

Gangsperr av å gå nedover i trapper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i Bergen og har i det siste gått en del på Stoltzekleiven og Ulriken. På Stoltzen går jeg trappene opp, og går veien ned igjen. På Ulriken går jeg trappene både opp og ned. Jeg har dermed fått skikkelig gangsperre på baksiden av leggene, er dette normalt av å gå nedover i trapper? Opplever aldri gangsperr etter Stoltzen, og derfor tenker jeg at det må være trappene nedover på Ulriken som gir meg gangsperre, og ikke oppover. 

Anonymkode: 3dfce...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Bergen og har i det siste gått en del på Stoltzekleiven og Ulriken. På Stoltzen går jeg trappene opp, og går veien ned igjen. På Ulriken går jeg trappene både opp og ned. Jeg har dermed fått skikkelig gangsperre på baksiden av leggene, er dette normalt av å gå nedover i trapper? Opplever aldri gangsperr etter Stoltzen, og derfor tenker jeg at det må være trappene nedover på Ulriken som gir meg gangsperre, og ikke oppover. 

Anonymkode: 3dfce...4b4

Unormal muskulaturbruk gir gangsperr. Det er vel ikke akkurat noen få trappetrinn du har gått heller? 

La beina hvile fra trappetråkk til gangsperren er borte., så unngår du senebetennelse. 

Anonymkode: c5d45...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på veien ned man får gangsperre. Helt normalt, kroppen din er ikke vant til å bruke bremsemusklaturen. Fin tur da! Jeg går ofte ned Korketrekkeren for å spare knærne. 

Anonymkode: 65075...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan det regnes som trening da? Synes bare det er så merkelig at jeg ikke får gangsperre av å gå oppover i det hele tatt, mens de gangene jeg tar trappene ned så kan jeg nesten ikke gå på to dager😜

Anonymkode: 3dfce...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt som når man løfter vekter saaakte ned til utgangsposisjon. Det er tungt det og, og man aktiverer andre muskler...?

Anonymkode: 65075...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper 50 km i uken, og går timelange turer i fjellet uten å bli støl etterpå. Men forrige helg hadde jeg på meg høyhælte pumps for første gang på lenge og våknet med skikkelig gangsperre i legger og lår 😅Neppe noen treningseffekt av å stable rundt på pumps, men unormal muskelbruk var det jo.

Anonymkode: cfc7e...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.10.2019 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Men kan det regnes som trening da? Synes bare det er så merkelig at jeg ikke får gangsperre av å gå oppover i det hele tatt, mens de gangene jeg tar trappene ned så kan jeg nesten ikke gå på to dager😜

Anonymkode: 3dfce...4b4

Hvor mange hundrede trappetrinn går du når du går nedover? 

Step aerobic er å gå opp og ned på en trapp, når du går ned hundrevis av med trappetrinn så får du trim i massevis. Føttene dine er og vekselvis i fritt fall nedover til neste og neste trappetrinn. Kroppen må kompensere for mangel på to bein i bakken....tenk litt selv, da?

Anonymkode: c5d45...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uvant muskelbruk, men det er også store krefter i sving i nedoverbakke. Det er mye trøkk muskulaturen skal tåle for hvert trappetrinn. Jeg vil si flere ganger det å gå oppover, selv om det kanskje ikke føles slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...