Daniela79 Skrevet 29. oktober 2019 #41 Skrevet 29. oktober 2019 18 minutter siden, Sirkelen skrev: Jeg har ingen problemer med å se årsaker og sammenhenger bak de fenomener jeg opplever i samfunnet ellers, men de er ofte komplekse, og det er ikke uten videre mulig å påpeke én enkeltårsak. Men at innvandrere har rasistiske holdninger til nordmenn er bare en observasjon jeg har gjort. Så kan man diskutere årsaker til dette, men det har mye med kulturforskjeller og sosioøkonomiske forhold å gjøre. Misunnelse er en vesentlig faktor. Men også nordmenns godlynte og naive vesen, institusjonalisert i staten og alle dens trygdeordninger, bidrar mye til rasismen. Når det gjelder innvandrergutter er de ofte mye mer macho enn mer myke og «feminine» norske gutter, som da naturlig nok blir foraktet av førstnevnte. Norske jenter er nok de som er mest utsatt for forakt, da kombinasjonen av sexisme, rasisme og religiøse fordommer gjør dem til «horer» i mange innvandrermenns øyne. Selv om en sak alltid har flere sider, synes jeg disse holdningene er fæle og frastøtende. Takk for lektyren. Nå fikk jeg meg en god latter på morgenkvisten. Dette er det nærmeste jeg kommer enspora debatt. Som innfødt med utenlandsk bakgrunn kan jeg bekrefte at de i tilsvarende situasjon vokser opp med mye utfordringer påført av storsamfunnet. En møter på mye hån, utestengelse, slengbemerkninger og diskriminering generelt både ute og i arbeidslivet. Men jeg har fortsatt til gode å stemple en hel nasjon/folk av den grunn. Kanskje du også skulle la være å plassere folk i bås.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #42 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 6 minutter siden, Daniela79 skrev: Takk for lektyren. Nå fikk jeg meg en god latter på morgenkvisten. Dette er det nærmeste jeg kommer enspora debatt. Som innfødt med utenlandsk bakgrunn kan jeg bekrefte at de i tilsvarende situasjon vokser opp med mye utfordringer påført av storsamfunnet. En møter på mye hån, utestengelse, slengbemerkninger og diskriminering generelt både ute og i arbeidslivet. Men jeg har fortsatt til gode å stemple en hel nasjon/folk av den grunn. Kanskje du også skulle la være å plassere folk i bås. Jeg kjenner godt til de utfordringene du beskriver, da jeg kjenner en del innvandrere og også følger med i samfunnet rundt meg. Det er likevel ingen unnskyldning for de holdningene jeg beskriver i mitt innlegg. Det er min erfaring at innvandrere liker å dytte ansvaret for alle innvandrings- og integreringsrelaterte utfordringer over på nordmenn, og da spesielt staten. Dette gjør meg oppgitt. Endret 29. oktober 2019 av Sirkelen
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #43 Skrevet 29. oktober 2019 11 minutter siden, Daniela79 skrev: Takk for lektyren. Nå fikk jeg meg en god latter på morgenkvisten. Dette er det nærmeste jeg kommer enspora debatt. Som innfødt med utenlandsk bakgrunn kan jeg bekrefte at de i tilsvarende situasjon vokser opp med mye utfordringer påført av storsamfunnet. En møter på mye hån, utestengelse, slengbemerkninger og diskriminering generelt både ute og i arbeidslivet. Men jeg har fortsatt til gode å stemple en hel nasjon/folk av den grunn. Kanskje du også skulle la være å plassere folk i bås. For meg betyr det fint lite om jeg blir stemplet av andre. Det er mitt land og mitt folk som blir dyttet til side for å gi plass for innvandringen fra den tredje verden. Det har medført en kraftig forverring av samfunnet på mange plan. Dette kunne jeg kommet med utallige statistikker på. Rasismen mot nordmenn kommer bare på toppen av dette, og er uansett uunngåelig når du blander uforenelige kulturer og religioner.
Daniela79 Skrevet 29. oktober 2019 #44 Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, Sirkelen skrev: For meg betyr det fint lite om jeg blir stemplet av andre. Det er mitt land og mitt folk som blir dyttet til side for å gi plass for innvandringen fra den tredje verden. Det har medført en kraftig forverring av samfunnet på mange plan. Dette kunne jeg kommet med utallige statistikker på. Rasismen mot nordmenn kommer bare på toppen av dette, og er uansett uunngåelig når du blander uforenelige kulturer og religioner. Kan ikke du dele tankegodset ditt på et amerikansk forum? Kanskje Trump skulle sende hjem norske migranter for å gi plass til sine egne? Det er jo ikke deres land selv om de har bosatt seg der?
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #45 Skrevet 29. oktober 2019 5 minutter siden, Daniela79 skrev: Kan ikke du dele tankegodset ditt på et amerikansk forum? Kanskje Trump skulle sende hjem norske migranter for å gi plass til sine egne? Det er jo ikke deres land selv om de har bosatt seg der? Den store forbrytelsen som ble begått mot nordamerikanske indianere rettferdiggjør ikke masseinnvandringen til Europa i dag, som raskt er ferd med å erstatte nasjonale etniske grupper. Det er bare å se på vårt naboland Sverige for å se hvor ille det kan gå. Du hadde ikke ønsket at det samme skjedde ditt eget hjemland om vi snudde på situasjonen. Dette er hykleri.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #46 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 3 timer siden, Daniela79 skrev: Ja, norske ungdommer er kanskje ikke oppdratt til å være like verbalt utagerende. Men det er mye passiv agressivitet og utfrysning av ikke nordmenn. Det er jo også et virkemiddel. Selv om man misliker hverandre, er det vulgært og primitivt å slenge ut negative karakteristikker og banneord. Jeg har aldri gjort og vil heller aldri gjøre dette mot noen jeg misliker, helt likegyldig av hvem det er. Dessverre finnes det norske ungdommer som er akkurat like frekke. Det tror jeg vi kan være enige om. Det handler om grunnleggende normer som bør gjelde universelt. Og disse er det foreldres oppgave å lære sine barn. Endret 29. oktober 2019 av Sirkelen
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #47 Skrevet 29. oktober 2019 På 27.10.2019 den 15.01, missy_miss skrev: Det eksisterer og på 90-tallet kalte de også oss norske poteter. Norske jenter var horer og de fortjente å bli voldtatt. Dette var på ungdomsskolen. For ikke å glemme at vi ble kalt rasister når vi ikke ville ha noe med de utenlandske guttene på skolen å gjøre. Dette er ganske utbredte erfaringer og et brutalt møte med den aggresjonen som finnes blant mange utenlandske gutter.
missy_miss Skrevet 29. oktober 2019 #48 Skrevet 29. oktober 2019 3 timer siden, Sirkelen skrev: Dette er ganske utbredte erfaringer og et brutalt møte med den aggresjonen som finnes blant mange utenlandske gutter. Ganske utrolig at dette ikke har endret seg siden slutten av 90-tallet. Det er så mye snakk om at innvandrere skal integreres men da er jo slike holdninger en del av jobben. 2
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #49 Skrevet 29. oktober 2019 16 minutter siden, missy_miss skrev: Ganske utrolig at dette ikke har endret seg siden slutten av 90-tallet. Det er så mye snakk om at innvandrere skal integreres men da er jo slike holdninger en del av jobben. Du har utvilsomt rett, det nytter ikke når dette får fortsette som før. Jeg synes veldig synd på de jenter som har dette som del av sin skolehverdag.
missy_miss Skrevet 29. oktober 2019 #50 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 10 minutter siden, Sirkelen skrev: Du har utvilsomt rett, det nytter ikke når dette får fortsette som før. Jeg synes veldig synd på de jenter som har dette som del av sin skolehverdag. Vedlagte innlegg gjorde inntrykk på meg da jeg så det på Facebook. Hadde ikke hørt om jenta før, men det sitter fortsatt i. Men dette innlegget har ingenting med tråden å gjøre, kun det at jenter får høre stygge ting. https://martinehalvs.blogg.no/kjaere-du-som-kaller-datteren-min-for-en-hore.html Endret 29. oktober 2019 av missy_miss Oppdatert 1
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #51 Skrevet 29. oktober 2019 Et knallbra blogginnlegg! Det han skriver her er ord alle oppvoksende gutter burde hørt, og det ofte: «Det å være en ekte mann handler nemlig ikke om å ta mest i benkepress. Det handler ikke om å behandle jenter rævva. Det handler ikke om å gjøre akkurat som man vil. Det handler om å vise respekt. Det handler om å oppføre seg. Det handler om å passe på. Det handler om å værra kar.» Jeg har aldri forstått hvordan noen gutt eller mann med hjertet og hode på riktig sted i sin villeste fantasi kunne kalle en jente for hore. Og det uansett situasjon eller provokasjon. Slikt gjør man bare ikke. Slike fortjener bank! Og en gutt som gjorde det i mitt påsyn hadde virkelig angret. Jeg husker godt hvor mye jeg avskydde slik enedlatende ord og oppførsel mot jenter da jeg selv var tenåringsgutt, så tydelig at jentene kommenterte hvor annerledes jeg var fra de andre. Om det er noe jeg virkelig angrer må det vel være de gangene jeg har oversett slikt pissprat. Nei, vi trenger et bedre samfunn, og det må starte blant barn og ungdom.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #52 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 14 minutter siden, missy_miss skrev: Vedlagte innlegg gjorde inntrykk på meg da jeg så det på Facebook. Hadde ikke hørt om jenta før, men det sitter fortsatt i. Men dette innlegget har ingenting med tråden å gjøre, kun det at jenter får høre stygge ting. https://martinehalvs.blogg.no/kjaere-du-som-kaller-datteren-min-for-en-hore.html Et knallbra blogginnlegg! Det han skriver her er ord alle oppvoksende gutter burde hørt, og det ofte: «Det å være en ekte mann handler nemlig ikke om å ta mest i benkepress. Det handler ikke om å behandle jenter rævva. Det handler ikke om å gjøre akkurat som man vil. Det handler om å vise respekt. Det handler om å oppføre seg. Det handler om å passe på. Det handler om å værra kar.» Jeg har aldri forstått hvordan noen gutt eller mann med hjertet og hode på riktig sted i sin villeste fantasi kunne kalle en jente for hore. Og det uansett situasjon eller provokasjon. Slikt gjør man bare ikke. Disse motbydelige drittsekkene fortjener bank! Og en gutt som gjorde det i mitt påsyn hadde virkelig angret. Jeg husker godt hvor mye jeg avskydde slike nedlatende ord og oppførsel mot jenter da jeg selv var tenåringsgutt, så tydelig at jentene kommenterte hvor annerledes jeg var fra de andre. Om det er noe jeg virkelig angrer må det vel være de gangene jeg har oversett slikt pissprat. Nei, vi trenger et bedre samfunn, og det må starte blant barn og ungdom. Endret 29. oktober 2019 av Sirkelen
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #53 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 14 timer siden, Daniela79 skrev: All den forakten? Har du tall på hvor utbredt dette er? Eller har du dannet en mening ut fra enkelt episoder utført av umodne snørrunger? Personlige erfaringer muligens? Fordi en skjuler sine rasistiske holdninger og at det ikke anses som :stuerent" i offentligheten, betyr ikke at det ikke eksisterer. Jeg synes du er subjektiv i dine oppfatninger. Du burde sjekke ut nærmere hva imamer sier om nordmenn i ulike moskéer. Du hører ikke en prest i Statskirken si noe sånt tilbake, for å si det mildt. Så min opprinnelige påstand er ikke så subjektiv og personlig som du vil ha det til. Langt derifra. Om du synes jeg er ensidig, kan jeg faktisk si meg delvis enig, men nå handler jo denne tråden faktisk om «Rasisme mot nordmenn», ikke den andre veien. Og da er det jo det vi diskuterer. At det er rasisme mot innvandrere vet vi jo allerede, og det blir jo tatt opp i media ofte. Så denne tråden kan forhåpentligvis bidra til å spre et riktigere og mer balansert bilde. Endret 29. oktober 2019 av Sirkelen
missy_miss Skrevet 29. oktober 2019 #54 Skrevet 29. oktober 2019 44 minutter siden, Sirkelen skrev: Et knallbra blogginnlegg! Det han skriver her er ord alle oppvoksende gutter burde hørt, og det ofte: «Det å være en ekte mann handler nemlig ikke om å ta mest i benkepress. Det handler ikke om å behandle jenter rævva. Det handler ikke om å gjøre akkurat som man vil. Det handler om å vise respekt. Det handler om å oppføre seg. Det handler om å passe på. Det handler om å værra kar.» Jeg har aldri forstått hvordan noen gutt eller mann med hjertet og hode på riktig sted i sin villeste fantasi kunne kalle en jente for hore. Og det uansett situasjon eller provokasjon. Slikt gjør man bare ikke. Disse motbydelige drittsekkene fortjener bank! Og en gutt som gjorde det i mitt påsyn hadde virkelig angret. Jeg husker godt hvor mye jeg avskydde slike nedlatende ord og oppførsel mot jenter da jeg selv var tenåringsgutt, så tydelig at jentene kommenterte hvor annerledes jeg var fra de andre. Om det er noe jeg virkelig angrer må det vel være de gangene jeg har oversett slikt pissprat. Nei, vi trenger et bedre samfunn, og det må starte blant barn og ungdom. Kjernekar kampanjen til Politiet burde vært utvidet til holdningsendringer også. Ungdommen er kjempe engasjerte i klimakampen, men de kunne jo jobbet med holdningsendringer blant medelever også.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #55 Skrevet 29. oktober 2019 Akkurat nå, missy_miss skrev: Kjernekar kampanjen til Politiet burde vært utvidet til holdningsendringer også. Ungdommen er kjempe engasjerte i klimakampen, men de kunne jo jobbet med holdningsendringer blant medelever også. Absolutt, begge deler er veldig viktige! Holdninger starter tidlig, så det er viktig å få en bevissthet om det i skolen. Ikke minst må foreldrene ta ansvar, gutter med drittsekk-holdninger hadde fortjent både en utskjelling og gjerne en ørefik og. Det største problemet er egentlig hvor feige andre gutter er, som ikke tør å slå ned på slik oppførsel. Hadde det blitt mer selvjustis i guttemiljøene hadde problemet forsvunnet av seg selv. Ingen vil være en dust i andres øyne, og det er akkurat «dust» slike macho-holdninger er.
Daniela79 Skrevet 29. oktober 2019 #56 Skrevet 29. oktober 2019 17 minutter siden, Sirkelen skrev: Du burde sjekke ut nærmere hva imamer sier om nordmenn i ulike moskéer. Du hører ikke en prest i Statskirken si noe sånt tilbake, for å si det mildt. Så min opprinnelige påstand er ikke så subjektiv og personlig som du vil ha det til. Langt derifra. Om du synes jeg er ensidig, kan jeg faktisk si meg delvis enig, men nå handler jo denne tråden faktisk om «Rasisme mot nordmenn», ikke den andre veien. Og da er det jo det vi diskuterer. At det er rasisme mot innvandrere vet vi jo allerede, og det blir jo tatt opp i media ofte. Så denne tråden kan forhåpentligvis bidra til å spre et riktigere og mer balansert bilde. Hvor mange moskeer har du vært og besøkt? Ingen? Jeg tipper din informasjonsskilde er resett/Frp eller tilsvarende? Ikke hadde du noen tall å vise til heller. Jeg har inntrykk av at du har dannet deg en mening du ønsker å nøre opp under. Du forstår ikke at handling A fører til konsekvens B.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #57 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 20 minutter siden, Daniela79 skrev: Hvor mange moskeer har du vært og besøkt? Ingen? Jeg tipper din informasjonsskilde er resett/Frp eller tilsvarende? Ikke hadde du noen tall å vise til heller. Jeg har inntrykk av at du har dannet deg en mening du ønsker å nøre opp under. Du forstår ikke at handling A fører til konsekvens B. Selvfølgelig kan jeg finne frem nyhetskilder og statistikk som begrunner mine påstander. Dette er uproblematisk å finne. Men jeg ser liten grunn til å legge ved en hel masse linker når det jeg vil frem til, er mer prinsipielt og grunnleggende. Nemlig at fordommer og rasisme eksisterer mellom grupper som følge av gjensidig tribalisme, et naturlig trekk ved mennesker som ofte forsterkes ved kulturforskjeller og gjennom historiske prosesser (konkurranse, krig, migrasjon, klasseforskjeller og lignende). Jeg leser sjelden Resett, jeg abonnerer på Aftenposten og leser Morgenbladet og endel nettaviser innimellom. Det du prøver å insinuere er at jeg er en høyrevridd fyr uten utdannelse eller kritisk sans. Det stemmer ikke. Og din raske stempling av meg som ivrig Resett-leser eller FrP-medlem viser bare hvordan dere på venstresiden har et helt fastlåst, ideologisert verdensbilde. Er det aldri noen nyanser for deg? Forøvrig er Resett akkurat like høyrevridd som Dagsavisen, Klassekampen og Morgenbladet er venstrevridd. Den har bare mye færre ressurser og dermed mindre seriøsitet og tyngde. Nyheter blir ikke falske av at de ikke deles av ditt foretrukne nyhetsmedium. Selvfølgelig fører handling A til konsekvens B. Det gjelder jo alle menneskelige relasjoner. Men jeg våger å påstå at denne sammenhengen gjelder den andre veien i forholdet mellom innvandrere og nordmenn også. Endret 29. oktober 2019 av Sirkelen
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #58 Skrevet 29. oktober 2019 Om alle innvandrere hadde vært slik som kinesere og andre øst-asiater er, hadde rasismen begge veier mellom innvandrere og nordmenn vært så godt som ikke-eksisterende. Det hadde bare vært et skrivebordsproblem. I motsetning til hva ivrige «antirasister» måtte mene, er det hva folk faktisk gjør og sier som betyr mest, ikke løse tankespekulasjoner. Alle mennesker formes av hva de opplever, ser og hører fra venner og bekjente. Og det er slett ikke alltid positivt.
Gjest Sirkelen Skrevet 30. oktober 2019 #59 Skrevet 30. oktober 2019 23 timer siden, Daniela79 skrev: I verste fall er det snakk om noen unge som har falt ut fra samfunnet, og kommer med hatefulle ytringer mot de fleste samfunnsgrupper uavhengig av etnisitet. Jeg har observert at de slenger gloser som "jævla araber og somaler faen" seg i mellom også. Jeg har hørt akkurat det samme du beskriver her, og dette er akkurat like ille som rasisme mot nordmenn. Dette er uttrykk for en uønsket slum-ukultur, akkurat dette omfatter dessverre mange etnisiteter, også norske unge. Dette er samfunnsforfall i praksis.
Gjest Sirkelen Skrevet 30. oktober 2019 #60 Skrevet 30. oktober 2019 Denne artikkelen om den ufyselige språkbruken i TV-serien «17» viser at den er helt realistisk for miljøet som er skildret. Klagene som ble rettet mot Kringkastingsrådet ble dermed avvist, siden den stemte med virkeligheten. https://kampanje.com/medier/2018/11/hyller-nrks-ungdomsserie-fra-ostkanten/ For et bedritent oppvekstmiljø, preget av vulgært og rasistisk språk og generell moralsk oppløsning. Slummen på Østkanten blir bare verre med årene som går. Den rasistiske hatvolden mot nordmenn og andre blir godt skildret av Hege Storhaug i denne artikkelen: https://www.rights.no/2019/10/hvorfor-tier-regjeringen-om-hvem-voldsmennene-er-snakker-vi-omvendt-rasisme/ Dette skal alltid bortforklares som «blind vold», en virkning av «dårlige oppvekstvilkår». Det er ingenting blindt ved denne volden, dette våset lurer ingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå