Gjest Sirkelen Skrevet 28. oktober 2019 #21 Skrevet 28. oktober 2019 (endret) 11 timer siden, Sosionomen91 skrev: Som man kan lese i nettavisen (vennligst se link under) eksisterer det rasisme mot nordmenn. https://www.nettavisen.no/nyheter/jo-omvendt-rasisme-er-en-greie/3423865900.html Jeg synes det er helt forferdelig å tenke på at folk blir utsatt for kommentarer som for eksempel: " «Jævla hvite norske potet» og " «Jeg skal kutte strupen på hvite sossegutter som tør å komme hit»" Hva synes dere om dette? Det er min erfaring at «antirasister» definerer rasisme som hvites motvilje mot svarte eller brune folk. Men det jo også mange andre typer. For eksempel ulike etniske gruppers rasisme innbyrdes. Jeg har lagt merke til at folk fra Midtøsten noen ganger har svært sterke fordommer mot svarte afrikanere. Asiater er også utsatt for rasisme fra ikke-hvite, og kan også selv være rasistisk mot andre. Men sexismen er det mest slående med endel innvandrermenn, den er mye sterkere enn de fleste former for rasisme i samfunnet. Jeg har aldri noensinne hørt en nordmann uttale seg slik om innvandrerkvinner. Og ytterst sjelden om andre kvinner heller. De norske menn som kommer med slike uttaleser er typisk macho-trash som enhver gjenkjenner som det, og holder seg unna. Forøvrig er «antirasistiske» artikler og publikasjoner ofte gjennomsyret av rasistiske forestillinger om hvite og hvit kultur. Det er få steder i samfunnet du ser et slikt utilslørt rasefokus, og en like hemningsløs konspirasjonslignende spekulasjon. Det er ikke grenser for hvor kjipe og onde hvite folk er. Jeg håper folk våkner opp og gjenkjenner denne hatpropagandaen mot oss nordmenn som hva det er. Endret 28. oktober 2019 av Sirkelen
snoren Skrevet 28. oktober 2019 #22 Skrevet 28. oktober 2019 Tenk en dag blir utledningene i overtall og plutselig ser vi negre som driver med slavehandel av poteter eller kanskje poteter ikke får lov til å ta bussen 😮 nå må vi få opp fødselstallene, poteter! 1
Bare Skrevet 28. oktober 2019 #23 Skrevet 28. oktober 2019 Er bare hvite som kan kalles rasister. Trodde alle visste det.
Gjest Sirkelen Skrevet 28. oktober 2019 #24 Skrevet 28. oktober 2019 15 minutter siden, Bare skrev: Er bare hvite som kan kalles rasister. Trodde alle visste det. Denne komisk feilaktige oppfatningen blir spredd i alle kanaler. Noen innvandrergrupper er selv de største haterne og rasistene av alle. Og vi vet godt hvem de er.
Bare Skrevet 28. oktober 2019 #25 Skrevet 28. oktober 2019 2 minutter siden, Sirkelen skrev: Denne komisk feilaktige oppfatningen blir spredd i alle kanaler. Noen innvandrergrupper er selv de største haterne og rasistene av alle. Og vi vet godt hvem de er. De kan jo være så ekstreme de vil, snakke som de vil om oss i moskeene sine. Men vi norske må aaaldri finne på å si noe nedlatende om en muslim. 3
Gjest Sirkelen Skrevet 28. oktober 2019 #26 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, Bare skrev: De kan jo være så ekstreme de vil, snakke som de vil om oss i moskeene sine. Men vi norske må aaaldri finne på å si noe nedlatende om en muslim. Vi må snu denne holdningen og kalle en spade for en spade. Den religiøse hatpropagandaen mot nordmenn må stemples som akkurat hva det er.
Gjest Sam3 Skrevet 28. oktober 2019 #27 Skrevet 28. oktober 2019 On 10/27/2019 at 10:18 PM, Sirkelen said: Dette er ikke rasisme, men bare observasjoner jeg har gjort. Jeg har selv snakket med og samarbeidet med muslimske menn i ulike sammenhenger. De har ikke samme kvinnesyn som jeg har, og det reagerer jeg negativt på. Du må vokse opp fra dine naive forestillinger om verden. Nei det var rasisme og fordommer. Og du kun gjentar det At noen nekter å delta i rasisme og fordommer oh hat er ikke "naive" - det er normalt. Det er er naive er forsøk med åpenbar hersketeknikk.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #28 Skrevet 29. oktober 2019 5 timer siden, Sam3 skrev: Nei det var rasisme og fordommer. Og du kun gjentar det At noen nekter å delta i rasisme og fordommer oh hat er ikke "naive" - det er normalt. Det er er naive er forsøk med åpenbar hersketeknikk. Du tror at du ved å stemple en observasjon eller generalisering som «rasisme» har bevist eller utrettet noe. Min opprinnelige påstand om at en hel del muslimske mann har et dårlig kvinnesyn forblir akkurat like riktig for det. Dette har jeg selv observert, og jeg gjør en etisk vurdering av det jeg har sett og hørt. Jeg lar meg ikke diktere hva jeg skal se og høre, og hva min personlige etikk skal være. For meg skal kvinner respekteres som likeverdige mennesker. Jeg tåler fint din ufine stempling av meg, såpass tålmodighet har jeg. Du er naiv fordi du tviholder mer på en politisk korrekt ideologi for hvordan verden og mennesker burde vært, enn på virkelige observasjoner av hvordan mennesker faktisk er og oppfører seg. Denne falske ideologien er skadelig.
Wagner Skrevet 29. oktober 2019 #29 Skrevet 29. oktober 2019 På 27.10.2019 den 14.42, Sosionomen91 skrev: Som man kan lese i nettavisen (vennligst se link under) eksisterer det rasisme mot nordmenn. https://www.nettavisen.no/nyheter/jo-omvendt-rasisme-er-en-greie/3423865900.html Jeg synes det er helt forferdelig å tenke på at folk blir utsatt for kommentarer som for eksempel: " «Jævla hvite norske potet» og " «Jeg skal kutte strupen på hvite sossegutter som tør å komme hit»" Hva synes dere om dette? Jeg ble utsatt for rasisme en gang, var en pakistaner som kalte meg en "potet". jeg svarte : hvorfor kaller du meg en potet? han sa : fordi det er det dere norske hvite jævler er Så svarte jeg : Vet ikke om du er klar over det men en potet er brun. Du ligner mer på en potet enn meg Han sa ikke noe etter det 3
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #30 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 3 timer siden, Wagner skrev: Jeg ble utsatt for rasisme en gang, var en pakistaner som kalte meg en "potet". jeg svarte : hvorfor kaller du meg en potet? han sa : fordi det er det dere norske hvite jævler er Så svarte jeg : Vet ikke om du er klar over det men en potet er brun. Du ligner mer på en potet enn meg Han sa ikke noe etter det Strålende parert! Vi nordmenn må stå opp for oss selv. Det er masse rasisme og forakt mot nordmenn der ute, og det må folk være helt klare over. Endret 29. oktober 2019 av Sirkelen
Daniela79 Skrevet 29. oktober 2019 #31 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg tror neppe "omvendt rasisme" er så utbredt som trådstarter skal ha det til. I verste fall er det snakk om noen unge som har falt ut fra samfunnet, og kommer med hatefulle ytringer mot de fleste samfunnsgrupper uavhengig av etnisitet. Jeg har observert at de slenger gloser som "jævla araber og somaler faen" seg i mellom også. Jeg har aldri hørt voksne innvandrere omtale nordmenn med rasistiske betegnelser. Derimot har jeg hørt godt voksne nordmenn rakke ned og komme med stygge bemerkninger selv overfor barn i skolealder. Det kan jo være at disse ungdommene føler en form for avmakt hvor de blir minnet på at de er annenrangs borgere og bør til enhver tid vise takknemlighet for at Norge har tatt imot dem. Det handler om selvinnsikt. Ja, norske ungdommer er kanskje ikke oppdratt til å være like verbalt utagerende. Men det er mye passiv agressivitet og utfrysning av ikke nordmenn. Det er jo også et virkemiddel.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #32 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 14 minutter siden, Daniela79 skrev: Jeg tror neppe "omvendt rasisme" er så utbredt som trådstarter skal ha det til. I verste fall er det snakk om noen unge som har falt ut fra samfunnet, og kommer med hatefulle ytringer mot de fleste samfunnsgrupper uavhengig av etnisitet. Jeg har observert at de slenger gloser som "jævla araber og somaler faen" seg i mellom også. Jeg har aldri hørt voksne innvandrere omtale nordmenn med rasistiske betegnelser. Derimot har jeg hørt godt voksne nordmenn rakke ned og komme med stygge bemerkninger selv overfor barn i skolealder. Det kan jo være at disse ungdommene føler en form for avmakt hvor de blir minnet på at de er annenrangs borgere og bør til enhver tid vise takknemlighet for at Norge har tatt imot dem. Det handler om selvinnsikt. Ja, norske ungdommer er kanskje ikke oppdratt til å være like verbalt utagerende. Men det er mye passiv agressivitet og utfrysning av ikke nordmenn. Det er jo også et virkemiddel. Motviljen og rasismen er tilstede på begge sider. Voksne har naturlig nok større selvkontroll enn unge. Unge nordmenn er oppvokst med at «rasisme» er fælt, et begrep som er blitt så vidt at det dekker alle mulige kulturforskjeller og selv kritikk av høyst kritikkverdig og kriminell oppførsel. Og de vet godt hvor lett rasistkortet tas frem av aggressive utenlandske gutter og politisk korrekte nordmenn. Så det blir en asymmetri her, hvor anstendige nordmenn bare må «late som» vi overser all den forakten vi blir utsatt for. All kriminaliteten og snyltingen som rammer oss er også et uttrykk for samme forakt for oss naive vantro duster. For et land vi etterlater våre barn og etterkommere. Endret 29. oktober 2019 av Sirkelen
Daniela79 Skrevet 29. oktober 2019 #33 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, Sirkelen skrev: Motviljen og rasismen er tilstede på begge sider. Voksne har naturlig nok større selvkontroll enn unge. Unge nordmenn er oppvokst med at «rasisme» er fælt, et begrep som er blitt så vidt at det dekker alle mulige kulturforskjeller og selv kritikk av høyst kritikkverdig og kriminell oppførsel. Og de vet godt hvor lett rasistkortet tas frem av aggressive utenlandske gutter og politisk korrekte nordmenn. Så det blir en assymmetri her, hvor anstendige nordmenn bare må «late som» vi overser all den forakten vi blir utsatt for. All den forakten? Har du tall på hvor utbredt dette er? Eller har du dannet en mening ut fra enkelt episoder utført av umodne snørrunger? Personlige erfaringer muligens? Fordi en skjuler sine rasistiske holdninger og at det ikke anses som :stuerent" i offentligheten, betyr ikke at det ikke eksisterer. Jeg synes du er subjektiv i dine oppfatninger.
Drizzt Skrevet 29. oktober 2019 #34 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) På 27.10.2019 den 20.14, Scarlet Witch skrev: Selvfølgelig vil en FRP-er si disse tingene. Jeg har vokst opp som blond, etnisk norsk jente på østkanten og har aldri hverken opplevd personlig eller hørt om andre som har fått «rasistiske» ting sagt mot seg. Fordi du ikke har opplevd det, så er det ingen som har opplevd det? Venstreradikal logikk på sitt beste. Selvfølgelig er nordmenn og hvite utlendinger utsatt for rasisme i Norge fra mørkhudede. Det er et faktum selv om det aldri har skjedd deg. Endret 29. oktober 2019 av Drizzt 4
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #35 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 11 minutter siden, Daniela79 skrev: All den forakten? Har du tall på hvor utbredt dette er? Eller har du dannet en mening ut fra enkelt episoder utført av umodne snørrunger? Personlige erfaringer muligens? Fordi en skjuler sine rasistiske holdninger og at det ikke anses som :stuerent" i offentligheten, betyr ikke at det ikke eksisterer. Jeg synes du er subjektiv i dine oppfatninger. Jeg har nok av personlige erfaringer, også fra samarbeid på universitetsnivå. I tillegg vet jeg godt hva andre har opplevd både i oppveksten og senere. Det er mulig jeg er subjektiv, men svært mange enkeltindividers subjektive opplevelser og erfaringer gir likevel grunn til å trekke enkelte allmenne slutninger. Jeg hadde opprinnelig et mer lyserødt og avslappet forhold til dette da jeg var ungdom, men erfaringer gjør at man gradvis åpner øynene. Mennesker er tribalistiske av natur og den naive holdningen mange nordmenn har anses som helt latterlig av mange innvandrere. Endret 29. oktober 2019 av Sirkelen
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #36 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, Drizzt skrev: Fordi du ikke har opplevd det, så er det ingen som har opplevd det? Venstreradikal logikk på sitt beste. Selvfølgelig er nordmenn og hvite utlendinger utsatt for rasisme i Norge fra mørkhudede. Det er et faktum selv om det aldri har skjedd deg. Dette er mye mer utbredt enn man tror. Spesielt siden nordmenn er vant til «å børste det av seg». Vi må bare lære oss å sette ned foten og gi tilbake med samme mynt.
Daniela79 Skrevet 29. oktober 2019 #37 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, Sirkelen skrev: Jeg har nok av personlige erfaringer, også fra samarbeid på universitetsnivå. I tillegg vet jeg godt hva andre har opplevd både i oppveksten og senere. Det er mulig jeg er subjektiv, men svært mange enkeltindividers subjektive opplevelser og erfaringer gir likevel grunn til å trekke enkelte allmenne slutninger. Jeg hadde opprinnelig et mer lyserødt og avslappet forhold til dette da jeg var ungdom, men erfaringer gjør at man gradvis åpner øynene. Siden du har studert på universitetet, burde du også sette deg inn i årsaker og sammenhenger bak fenomenet. Du har veldig ensidig tilnærming til dette uten å belyse nyanser og bakforliggende årsaker til at dette forekommer. Som jeg nevnte innledningsvis, en sak har flere sider.
Elaine Marley Skrevet 29. oktober 2019 #38 Skrevet 29. oktober 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #39 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, Daniela79 skrev: Siden du har studert på universitetet, burde du også sette deg inn i årsaker og sammenhenger bak fenomenet. Du har veldig ensidig tilnærming til dette uten å belyse nyanser og bakforliggende årsaker til at dette forekommer. Som jeg nevnte innledningsvis, en sak har flere sider. Jeg har ingen problemer med å se årsaker og sammenhenger bak de fenomener jeg opplever i samfunnet ellers, men de er ofte komplekse, og det er ikke uten videre mulig å påpeke én enkeltårsak. Men at innvandrere har rasistiske holdninger til nordmenn er bare en observasjon jeg har gjort. Så kan man diskutere årsaker til dette, men det har mye med kulturforskjeller og sosioøkonomiske forhold å gjøre. Misunnelse er en vesentlig faktor. Men også nordmenns godlynte og naive vesen, institusjonalisert i staten og alle dens trygdeordninger, bidrar mye til rasismen. Når det gjelder innvandrergutter er de ofte mye mer macho enn mer myke og «feminine» norske gutter, som da naturlig nok blir foraktet av førstnevnte. Norske jenter er nok de som er mest utsatt for forakt, da kombinasjonen av sexisme, rasisme og religiøse fordommer gjør dem til «horer» i mange innvandrermenns øyne. Selv om en sak alltid har flere sider, synes jeg disse holdningene er fæle og frastøtende.
Gjest Sirkelen Skrevet 29. oktober 2019 #40 Skrevet 29. oktober 2019 Tenk å sitte ombord på kaféen på Titanic, men bli skarpt irettesatt av mannskap og medpassasjerer når du påpeker at kaffekoppen sklir bortover bordet av seg seg selv og knuser i gulvet. Og hvorfor høres det ingen motorlyd mer? Slik føles hele den innvandringspolitiske diskursen i Norge og andre europeiske land.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå