AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #1 Skrevet 27. oktober 2019 Jeg har lyst på hund, og har hele tiden tenkt at det må vente til jeg har fått jobb og livet på stell. Men så begynte jeg å tenke at det er jo nå jeg har tid til valp? Valpetiden er jo veldig krevende, så sånn sett passer det bra nå når jeg går hjemme hele dagen. Men samtidig, jeg vet jo ikke hva slags jobb jeg får etterhvert, og hva om det blir vanskelig å kombinere med hund? Hva om f.eks reiseveien blir lang slik at hunden må være altfor lenge hjemme alene. Eller andre ting som måtte dukke opp når jeg begynner å jobbe. Tenkte yeees, skaffer valp nå. Men så kom det mange bekymringer om at det ikke er så lurt likevel. Har dere noen tanker rundt dette? Anonymkode: 6f3fd...3dc
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #2 Skrevet 27. oktober 2019 Nei, er et svar som jeg tenker på. Hva om du plutselig får jobb en mnd etter at valp har kommet i hus? Hvem skal ta seg av den da? Det koster penger å ha hund og arbeidsledige har normalt ikke mye penger, har du det? En hund skal ikke skaffes på impuls, men planlegges grundig. Vent til ditt liv er i litt mere orden er mitt råd. Anonymkode: 8871f...751 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #3 Skrevet 27. oktober 2019 Min første tanke er nei. Med mindre du har noen som kan passe den om du brått får jobb eller får lang reisevei. En hund skaffer man seg ikke bare fordi man kjeder seg litt som arbeidsledig. Anonymkode: 9548c...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #4 Skrevet 27. oktober 2019 Takk for svar, og jeg skjønner at dere har rett. Jeg var jo i tvil selv. Vil bare poengtere at jeg har vurdert hund i flere år, så det er ikke et innfall fordi jeg kjeder meg som arbeidsledig. Har flere hobbyer å drive med. Men jeg venter til jeg har fått jobb:-) Anonymkode: 6f3fd...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #5 Skrevet 27. oktober 2019 Det er skikkelig dyrt med hund. Anonymkode: a09f2...679 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #6 Skrevet 27. oktober 2019 Hvis du skal bo alene kan det vel bli vanskelig å skaffe seg en valp? De kan ikke være så lenge alene når de er små, og det tar ganske lang tid før det er innafor å la den være alene en hel arbeidsdag. Hva med å velge en omplasseringshund i stedet? Det er mange unghunder/ voksne hunder som trenger et nytt hjem (og som allerede er vant til å være alene). Da holder det med en to-tre "bli kjent-uker" hvor den gradvis venner seg til å være alene Anonymkode: c894e...346 2
Eevee Skrevet 27. oktober 2019 #7 Skrevet 27. oktober 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er skikkelig dyrt med hund. Anonymkode: a09f2...679 Det er det nødvendigvis ikke. Alt er relativt ift hva du mener med dyrt da. Jeg personlig betaler 410,- i måneden på forsikring og 699,- for fôrsekk hver 12 måned. Thats it av faste utgifter. Av andre utgifter går det i tannrens én gang i året på 1050,- og den årlige vaksinen på 300,-. Andre utgifter utover dette varierer selvfølgelig. Legger man forholdene til rette, av de forhold man faktisk kan legge til rette seff, og velger en oppdretter som avler på sunne foreldredyr, velger en sunn rase og følger opp hunden for å unngå sykdommer og slitasje (for eks overvekt) så er hund ikke dyrt. Allergier og andre sykdommer eller ulykker kan selvfølgelig skje og man kan ha uflaks, men jeg opplever det ikke som dyrt å eie hund EDIT: kom på utgift til bind til løpetid hver 6 måned 😅 Kjøper first price til en billig penge. Endret 27. oktober 2019 av Eevee
Kvinne87Rogaland Skrevet 27. oktober 2019 #8 Skrevet 27. oktober 2019 Først og fremst må du alliere deg med noen, at de har mulighet til å passe hunden dersom du må reise på kurs eller noe. Det kan også være lurt å kjøpe blandingshund, de er billigere å kjøpe og ofte mye friskere enn rasehunder (fordi de ikke er "avlet i stykker", men naturen har fått velget de beste genene). Min er en blanding av 4 raser, helt nydelig, 10 år gammel og har aldri vært syk. Ingen plager. På min jobb har en kollega hunden med seg i bilen, og går ut i pausene og lufter han. Det funker for en liten periode.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2019 #9 Skrevet 27. oktober 2019 Forstår veldig godt hvorfor du føler dette er et godt tidspunkt for anskaffelse av valp, jeg har vært i cirka samme båt som deg. Jeg fikk meg en valp mens jeg studerte og jobbet deltid. I denne perioden hadde jeg ikke familien i nærheten eller noen jeg fast kunne bruke som hundepasser. Når valpen først er din, kan du ikke velge hva du skal prioritere lengre. Valpen er og blir en førsteprioritet i minst et år fremover. Det dukker alltid opp problemer man ikke helt forventer, til tross for mye trening fikk min hund plutselig separasjonsangst. Dette gjorde at jeg var fullstendig fastlåst frem til dette var trent bort, en valp som uler i en leilighet med tynne vegger er mildt sagt en kjip situasjon. I en lang periode var valpen og jeg kun separert når jeg måtte butikken, eller ble passet. Man vet aldri hva slags problemer som dukker opp, de kan komme ut av det blå til tross for at man føler man har gjort ting riktig. Jeg tror jeg aldri har følt meg så ensom som i det året der, det gikk skikkelig hardt ut på psyken. Og til tross for hva folk sier er ikke hund billig. Først skal du anskaffe deg en hund, så kommer forsikring og veterinær det første året. Nå var jeg heldig med tanke på helse, og valpen var forsikret fra fødselen. Dersom valpen ikke hadde hatt forsikring fra oppdretter hadde jeg måtte legge ut for tanntrekking, prisen uten forsikring hadde vært 9000,-. Kjøper du en hund som tilfeldigvis skulle ha dårlig helse, så lykke til. Dette er et sjansespill. Forsikringen er på rundt 300 pr mnd. I tillegg skal du gjerne ha bur, bånd, klær (dersom rasen trenger dette), sele, valpekurs, grunnkurs, vaksiner, helsesjekk, leker, godbiter, mat, tygg, pelspleie (hunden min har mye dyrere hårprodukter enn hva jeg har). Lista er nok enda lengre, men jeg tror lett at jeg runda 40-50 000,- første året. Da inkluderer jeg også all transport relatert til hunden. Jeg bodde litt øde, og måtte kjøre for å kunne sosialisere hunden godt. Nå, noen år etterpå er kostnadene såvidt merkbare lengre, men første året var tungt. Anonymkode: 49303...6c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå