Gå til innhold

Seborreisk dermatitt i hodebunn og ansikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg sliter med seborreisk dermatitt i hodebunn og litt i ansikt (panne og nesevinger). Jeg har tidligere vært hos fastlegen med dette, og fått beskjed om å vaske med Fungoral  shampoo. Jeg følger anvisningen på pakken.

Nå for tiden plager det meg veldig! Jeg er sår i hodebunnen, og jeg føler Fungoralen tørker den ut enda mer (som igjen gjør vondt). Jeg vasker med Fungoral i ansiktet også, men føler ikke det hjelper stort. I tillegg blir jeg svært fet i håret, antageligvis pga væskingen i hodebunnen?

Er det noen som har gode tips som kan hjelpe med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selukos sjampo er bedre. 

Anonymkode: d030d...e0f

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selukos sjampo er bedre. 

Da skal jeg prøve den! :) Tusen takk.

Skrevet
29 minutter siden, Nuttery skrev:

Hei,

Jeg sliter med seborreisk dermatitt i hodebunn og litt i ansikt (panne og nesevinger). Jeg har tidligere vært hos fastlegen med dette, og fått beskjed om å vaske med Fungoral  shampoo. Jeg følger anvisningen på pakken.

Nå for tiden plager det meg veldig! Jeg er sår i hodebunnen, og jeg føler Fungoralen tørker den ut enda mer (som igjen gjør vondt). Jeg vasker med Fungoral i ansiktet også, men føler ikke det hjelper stort. I tillegg blir jeg svært fet i håret, antageligvis pga væskingen i hodebunnen?

Er det noen som har gode tips som kan hjelpe med dette?

Da er det på tide at fastlegen henviser deg til spesialist innen hud.

Anonymkode: 0f285...c74

• Liker 1
Skrevet

Kjære, du skal ikke bruke fungoral shampoo for ofte, og ikke utenom håret. Her har fastlegen forsømt seg, for du burde ha fått resept på fungoral krem. Det er den man bruker. 

Anonymkode: 00971...b08

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det på tide at fastlegen henviser deg til spesialist innen hud.

Anonymkode: 0f285...c74

Jeg tror helt ærlig bare at det er helt vanlig seborreisk dermatitt som har blusset opp i det siste pga dårlig kosthold og mye stress, pluss at det er kaldere i været. Så jeg prøver bare å finne lindring mens det får roet seg ned :) Men vedvarer det over tid så vil jeg selvsagt gå til legen på nytt. Flere familiemedlemmer sliter også med dette.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjære, du skal ikke bruke fungoral shampoo for ofte, og ikke utenom håret. Her har fastlegen forsømt seg, for du burde ha fått resept på fungoral krem. Det er den man bruker. 

Anonymkode: 00971...b08

Det er helt vanlig å bruke Fungoral som kroppssåpe/ansiktsvask ved mild dermatitt. Jeg bruker Fungoral som anvist på flasken, to ganger i uken. Jeg har ikke alvorlig SD.

Skrevet
9 minutter siden, Nuttery skrev:

Da skal jeg prøve den! :) Tusen takk.

Og så må du bruke mild sjampo uten parfyme i tillegg til selukos. Selukos skal du ikke bruke for mye. Har også funnet ut at Head and Shoulders er fin mot eksemet. Alt dette fikk jeg råd av hos hudlege. I ansiktet fikk jeg en krem med litt kortison i som roer ned utbrudd. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og så må du bruke mild sjampo uten parfyme i tillegg til selukos. Selukos skal du ikke bruke for mye. Har også funnet ut at Head and Shoulders er fin mot eksemet. Alt dette fikk jeg råd av hos hudlege. I ansiktet fikk jeg en krem med litt kortison i som roer ned utbrudd. 

Jeg bruker SebaMed Relief Shampoo eller til nød Neutral Shampoo :) Jeg har tidligere forsøkt Head and Shoulders, men det var som å sette fyr på hodebunnen min dessverre.. 

Kan forsøke med litt kortison-krem i ansiktet. Har vært litt avventende med å smøre med det. 

Skrevet
45 minutter siden, Nuttery skrev:

Det er helt vanlig å bruke Fungoral som kroppssåpe/ansiktsvask ved mild dermatitt. Jeg bruker Fungoral som anvist på flasken, to ganger i uken. Jeg har ikke alvorlig SD.

Fikk resept på fungoral krem til ansiktet. Kanskje det er reseptfritt. 

Anonymkode: ec47b...41f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fikk resept på fungoral krem til ansiktet. Kanskje det er reseptfritt. 

Anonymkode: ec47b...41f

Nei, det er ikke reseptfritt. Kan forsåvidt spørre om det neste gang jeg er til legen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...