Gå til innhold

Celleprøve og helt ny lege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er på fastlege nr tre dette året helt ufrivillig og er mildt sagt ikke blid for det. Har utsatt å gå til den nye, selv om jeg strengt tatt burde siden jeg har noen kroniske sykdommer. Nå har jeg fått masebrev om celleprøve. Har ekstremt lite lyst til å skreve for henne når jeg ikke orker å ta samme presentasjon enda en gang om meg selv. Tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: db990...eb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den nye legen har jo journalen din fra den forrige legen, så du trenger vel ikke å forklare hele historien din? Jeg gikk også fra å ha hatt samme fastlege i mange år, via vikarlege, til ny fast fastlege og h*n har jeg ikke måttet fortelle så mye til, men h*n kjenner jo til historikken min (jeg har også en kronisk sykdom som trenger litt oppfølging, i tillegg til allergi). Det er altså samme legekontor, samme fastlegehjemmel, og da har den nye legen tilgang til alt som står i journalen - og den bør jo legen sette seg inn i før første møte med pasienten. 

Anonymkode: d8cf8...bc2

Skrevet

Dra til gynekolog?

Anonymkode: 68bda...0ee

• Liker 2
Skrevet

Ta presentasjonen av deg selv? Hva for tull er det du driver med? Er jo bare å bestille en time, si at du vil ha celleprøve og når du kommer der så hilser du med navn og si er hei som normale folk, og legen tar celleprøven, så ferdig. 

Anonymkode: 44b4e...f33

• Liker 7
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta presentasjonen av deg selv? Hva for tull er det du driver med? Er jo bare å bestille en time, si at du vil ha celleprøve og når du kommer der så hilser du med navn og si er hei som normale folk, og legen tar celleprøven, så ferdig. 

Anonymkode: 44b4e...f33

Det er ikke tull jeg driver med, men da jeg var hos den forrige legen for noe annet, så begynte han å spørre inngående og noe som ikke var relevant for det jeg kome for, og som får meg helt på gråten. To dager senere får jeg brev om at jeg har fått ny fastlege. Å ta celleprøve er en litt vanskelig greie for meg, og jeg hadde helt tillit til den første fastlegen min til å gjøre det. Men kanskje det er best å ta den celleprøven først og så komme tilbake for andre ting og utredninger som har stoppet opp på grunn av flere fastlegebytter.  Jeg vet ikke. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tull jeg driver med, men da jeg var hos den forrige legen for noe annet, så begynte han å spørre inngående og noe som ikke var relevant for det jeg kome for, og som får meg helt på gråten. To dager senere får jeg brev om at jeg har fått ny fastlege. Å ta celleprøve er en litt vanskelig greie for meg, og jeg hadde helt tillit til den første fastlegen min til å gjøre det. Men kanskje det er best å ta den celleprøven først og så komme tilbake for andre ting og utredninger som har stoppet opp på grunn av flere fastlegebytter.  Jeg vet ikke. 

Ja definitivt. Legen er bare glad hvis du kommer for celleprøve og ikke tar opp mange andre ting. 

Anonymkode: 99826...a55

Skrevet

Ingen liker å ta celleprøver. Uansett. Så det er bare å få timen og få det overstått. Jeg skal det samme snart. Huff, men det er viktig. 

Anonymkode: d685d...99f

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor får du brev som maser om du skal ta celleprøven? 

Jeg fylte 25 i fjor og fikk påminnelse om å ta celleprøven. Den har jeg ennå ikke tatt, men jeg har ingen som har «mast» på meg for å ta den. 

Anonymkode: cf2bb...450

• Liker 1
Skrevet

Si at du er der for celleprøve, ikke noe annet. Om legen begynner å spørre sier du at det kan vi ta en annen gang. Tipper legen har andre ting å holde på med dersom det blir tid til overs. Lykke til med celleprøven, det er ikke det man ønsker å gjøre, men det må til, vi gjør det vel stort sett alle damer over 25:) minner meg på at jeg må sjekke med legen når jeg må gjøre en ny!

Anonymkode: f8f80...fe7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får du brev som maser om du skal ta celleprøven? 

Jeg fylte 25 i fjor og fikk påminnelse om å ta celleprøven. Den har jeg ennå ikke tatt, men jeg har ingen som har «mast» på meg for å ta den. 

Det er helt vanlig å få påminnelser om celleprøve.

Anonymkode: 3173c...d3b

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på fastlege nr tre dette året helt ufrivillig og er mildt sagt ikke blid for det. Har utsatt å gå til den nye, selv om jeg strengt tatt burde siden jeg har noen kroniske sykdommer. Nå har jeg fått masebrev om celleprøve. Har ekstremt lite lyst til å skreve for henne når jeg ikke orker å ta samme presentasjon enda en gang om meg selv. Tips til hva jeg kan gjøre? 

Slitsomt når man må bytte lege ofte,spesielt når man har kroniske sykdommer. Nye leger spør gjerne om endel annet enn akkurat celleprøven,eller det spesifikke ærendet man har,sabla slitsomt å gjenta seg selv som et hakk i plata. Det finnes heldigvis leger som leser en journal mer enn i 1 minutt før de får en ny pasient,men  som ofte så setter de i gang med å spørre ut,istedenfor å sette seg inn i hvilke sykdommer pasienten har,før denne kommer inn. Du får enten si at disse tingene vil du snakke om senere,eller ha skrevet opp på et ark en'presentasjon' å gi legen dersom denne forventer et foredrag fra deg. Lykke til med celleprøven.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å få påminnelser om celleprøve.

Anonymkode: 3173c...d3b

Ja, selvfølgelig. Var bare jeg stusset på brev om mas, men er nok påminnelsen TS mener. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at du er der for celleprøve, ikke noe annet. Om legen begynner å spørre sier du at det kan vi ta en annen gang. Tipper legen har andre ting å holde på med dersom det blir tid til overs. Lykke til med celleprøven, det er ikke det man ønsker å gjøre, men det må til, vi gjør det vel stort sett alle damer over 25:) minner meg på at jeg må sjekke med legen når jeg må gjøre en ny!

Anonymkode: f8f80...fe7

Ja, jeg har nesten bestemt meg nå for å ta dette først og få det overstått  på noen minutter. Får bare gjøre meg knallhard. Og så kan jeg komme tilbake senere for oppfølging av andre ting og bli bedre kjent med henne da. 

Greia er at dette er en tøff situasjon for meg på grunn av en voldtekt. Har ingen andre problemer knyttet til det, bortsett fra akkurat celleprøver. Og jeg har ingen interesse av å si det på forhånd til en lege jeg ikke kjenner. Hadde en ekstremt ubehagelig situasjon med en annen ukjent lege noen år tilbake. Så jeg føler at jeg må utsette meg for et nesten-overgrep og prøve å gjør det på den minst skadelige måten. Hadde jeg hatt min gamle fastlege, ville ikke dette vært noe problem. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Var bare jeg stusset på brev om mas, men er nok påminnelsen TS mener. 

Joda det var påminnelse jeg mente. Kom ikke på det riktige ordet i farten, så da ble det mas i stedet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...