Gå til innhold

Rallylydighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som driver med Rallylydighet her? Jeg er akkurat ferdig med kurs, og vurderer litt og konkurrere etterhvert. Har hørt at miljøet og stemningen generellt er bedre enn ved vanlig lydighet. Hva er deres erfaringer med sporten? 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har trent og konkurrert i rallylydighet noen år, og konkurrerer nå i Elite. Jeg synes også det er en god stemning i miljøet, men vet jo ikke om det gjelder over hele landet. :)

• Liker 1
Skrevet

Rally er kjempegøy både for hund og fører. Selv i konkurranse ringen kan du snakke med hunden din, gi ros og motivere underveis så lenge det ikke oppfattes som en kommando. Det syns jeg er en positiv forskjell fra lydighet hvor du helst ikke skal belønne eller gi hunden ros før du er ferdig.

Hvordan miljøet er tror jeg du må finne ut selv for det er sikkert forskjellig rundt omkring. Jeg har en hund som sikkert kunne gjort det bra i lydighet, men jeg har holdt meg unna pga følte oss ikke velkommen i miljøet. Mens i rally var det mye mer åpent og inkluderende helt fra starten.

Anonymkode: b4fc7...dc3

Skrevet
På 27.10.2019 den 16.59, Tabris skrev:

Jeg har trent og konkurrert i rallylydighet noen år, og konkurrerer nå i Elite. Jeg synes også det er en god stemning i miljøet, men vet jo ikke om det gjelder over hele landet. :)

Har hørt mye positivt om både sporten og miljøet her, så frister litt å prøve. 😊

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rally er kjempegøy både for hund og fører. Selv i konkurranse ringen kan du snakke med hunden din, gi ros og motivere underveis så lenge det ikke oppfattes som en kommando. Det syns jeg er en positiv forskjell fra lydighet hvor du helst ikke skal belønne eller gi hunden ros før du er ferdig.

Hvordan miljøet er tror jeg du må finne ut selv for det er sikkert forskjellig rundt omkring. Jeg har en hund som sikkert kunne gjort det bra i lydighet, men jeg har holdt meg unna pga følte oss ikke velkommen i miljøet. Mens i rally var det mye mer åpent og inkluderende helt fra starten.

Anonymkode: b4fc7...dc3

Synte også det virker som om det er en mye mer koslig, eller hva man nå skal kalle det, enn vanlig lydighet. Sistnevnte er uansett uaktuellt iom jeg sliter nok fra før med å prestere når folk glaner. 😑

Har jeg forstått det riktig med at man ikke blir trukket i poeng om man plusser på med håndtegn, dersom man gir kommando og tegn samtidig? At det da ikke regnes som dobbelt-kommando? 😊

Skrevet
2 hours ago, Bonito said:

Har jeg forstått det riktig med at man ikke blir trukket i poeng om man plusser på med håndtegn, dersom man gir kommando og tegn samtidig? At det da ikke regnes som dobbelt-kommando? 😊

Ja, det stemmer. :)

Skrevet
1 time siden, Tabris skrev:

Ja, det stemmer. :)

Så bra. En ekstra trygghet når man er nybegynner. 😊 På kurset startet vi litt med øvelser i høyere klasser også. Blir en utfordring med slalom mellom bena. En stor hund og en lav fører. 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...