Gå til innhold

Sykdom og Nav

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

håper noen kan hjelpe meg. Jeg er for liten siden operert for hjenesvulst. Er sykemeldt 100%. Formen er så som så, noen dager bra noen dager grusom. Psyken er også dårlig. Fikk melding fra nav at det nærmer seg 8 uker og at det da er et krav om at jeg prøver meg i jobb igjen? Jeg får helt angst for har nok med å stå opp om dagene. Kan nav tvinge meg tilbake? Er det nav eller fastlegen som avgjør? Noen som har erfaringer? Råd? Tips?

Anonymkode: a6939...0fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legene dine om dette her du!

Anonymkode: 39f68...345

Skrevet

Alle som er sykmld får en innkalling etter 8 uker - det er obligatorisk for alle som er langtids sykmeld. De vil bare høre hvordan det går og om du kan klare noen form for jobb. Dette møte er obligatorisk for å fortsette med sykepenger. 

Anonymkode: 5a8ab...1fb

• Liker 2
Skrevet

Det er noe som heter aktivitetskrav. Veldig mange et sykmeldt på grunn av depresjon og angst hvor hundre prosent sykmelding for mange ikke er gunstig og gir dårligere prognose.. NAV har derfor krav om at man må ha en god grunn for å ikke kunne ha gradert sykmelding etter 8 uker. Du har sikkert god nok grunn, men legen må skrive en liten erklæring om det på neste sykmelding. 

Anonymkode: a75ff...81c

Skrevet

Unntak fra aktivitetsplikten

Det kan gis unntak fra aktivitetsplikten:

• hvis tungtveiende, medisinske grunner hindrer aktivitet. Dette må legen/sykmelderen dokumentere med en utvidet legeerklæring på sykmeldingen.
  • hvis det ikke er mulig å gjennomføre arbeidsrelaterte aktiviteter på arbeidsplassen. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere dette overfor NAV

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/sykmelders-rolle-i-sykmeldingsperioden-oppfolgingsplan-aktivitetskravet-og-dialogmoter/aktivitetskravet-erklaering-om-aktivitet-innen-8-uker

Anonymkode: 65d9b...eab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...