Gå til innhold

Beste vei til master i logopedi!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en sykepleier som ikke kom inn på master i logopedi pga snittet mitt dessverre ikke var høyt nok. Nå har jeg bestemt meg for å ta en ny bachelor/utdannelse, da jeg overhodet ikke trives som sykepleier og ikke vil gamble på om jeg kommer inn de neste årene (skal søke så klart, men vil ha en plan B). Logoped er drømmen min, av mange grunner. Skulle ønske jeg hadde tenkt på det før..!

Jeg har alltid har vært skoleflink, elsket skolen og den tiden, gode karakterer over gjennomsnittet fra vgs, men rotet meg dessverre inn i sykepleier-yrket og skal nå vekk derifra! Jeg har et snitt på litt over C fra sykepleien fordi jeg mistrivdes med fagene og var demotivert, gjorde en middelmådig innsats det første året, men fikk kun B’er deretter når jeg tok meg sammen. Presset meg dessverre gjennom utdannelsen.

Jeg har alltid vært sterkest i språkfag og typiske lesefag, men er samtidig flink praktisk og kreativ. Vil helst ta en bachelor som ikke krever all verden (må jobbe litt utenom), men som samtidig kan gi meg nye jobbmuligheter dersom jeg ikke skulle komme meg inn på logopedi-studiet til slutt likevel. Er UiB som er aktuelt studiested.

Det jeg selv vurderer er:

ergoterapi (synes det virker spennende og er litt i samme gaten som det jeg er kjent med, og tenker det kan være en nyttig bakgrunn å ha som logoped?)

sosialt arbeid (interessant utdannelse, men er det nyttig ifm logopedi?)

lærer-fem nye år..!! Og så to år til, det blir litt vel mye! Har jobbet endel som lærervikar og fått masse gode tilbakemeldinger på det. Jobben falt meg helt naturlig. Men jobben er krevende, om jeg ikke skulle kommet inn på logopedi til slutt..

Barnehagelærer er ikke aktuelt, da jeg ikke orker eller interesserer meg for å jobbe med små barn (har barn selv.)

Ellers vet jeg at det finnes diverse bachelorgrader som kvalifiserer til logopedi, men så var det det med jobb da, om jeg ikke skulle komme inn på logopedi.

Tar gjerne i mot tips og erfaringer fra dere som er logopeder (og andre som har kunnskap)!

Kjente jeg ble glad av å skrive dette en lørdagskveld!😀

Anonymkode: d8d35...fe4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme ønske som deg! Er sykepleier jeg også! Har ikke søkt enda da, bekymrer meg for økonomien med små barn, hus og familie🙈 Hadde et håp om at et årsstudium med pedagogikk, ledelse eller engelsk kunne hjelpe meg, men kanskje ikke😅

Anonymkode: 31726...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme ønske som deg! Er sykepleier jeg også! Har ikke søkt enda da, bekymrer meg for økonomien med små barn, hus og familie🙈 Hadde et håp om at et årsstudium med pedagogikk, ledelse eller engelsk kunne hjelpe meg, men kanskje ikke😅

Anonymkode: 31726...5f8

Så koselig at vi er flere😄 Nei det er nok dessverre snittet fra bachelorgraden som avgjør om man kommer inn.. Men de fagene du snakker om kan jo kanskje hjelpe deg videre i andre jobber? Håper vi får noen gode svar her. Hva tenker du om de utdannelsen jeg nevner?

Ja det er ikke enkelt med økonomi, barn som skal følges opp osv. Men nå har jeg bestemt meg for at jeg skal videre, om jeg så må ta lån på huset! Livet er for kort til å hele tiden føle at man er på feil hylle 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar noen fag i pedagogikk og spesialpedagogikk, tror du trenger minimum 60 studiepoeng og så søker du på logopedistudiet i Bodø eller Trondheim. 

Hilsen logoped. 

Anonymkode: d17b0...99a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar noen fag i pedagogikk og spesialpedagogikk, tror du trenger minimum 60 studiepoeng og så søker du på logopedistudiet i Bodø eller Trondheim. 

Hilsen logoped. 

Takk for svar, men jeg må studere ved UiB pga familie. Og sykepleien kvalifiserer til logopedi, men er snittet som er for dårlig. Så da må det bli en ny bachelorgrad. Hvilken ville du tatt, av de jeg nevner? Jeg vet det blir en lang vei, menmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre det samme; og kommer til å søke enten spes.ped, ped. Eller ergoterapi Uib/hvl. Spes.ped krever minst oppmøte, noe som er nødvendig for meg mtp inntekt og barn. Jeg er så utrolig(!) sliten av jobben min, og forstår ikke hvordan jeg skal holde ut de kommende 4 årene. 😑 Så jeg skal låne meg ihjel for å komme meg vekk! 🤭

Anonymkode: d0e0e...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men jeg må studere ved UiB pga familie. Og sykepleien kvalifiserer til logopedi, men er snittet som er for dårlig. Så da må det bli en ny bachelorgrad. Hvilken ville du tatt, av de jeg nevner? Jeg vet det blir en lang vei, menmen..

Begge er vel samlingsbasert studier, i Bodø er det vel samling ca. 1 uke i måneden. Er kjent med NTNU hvor studenter med familie, små barn, bor på Østlandet. 

Av de andre utdannelsen er ergoterapi mest relevant dersom du ser for deg en jobb innen sykehus/rehab. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gjøre det samme; og kommer til å søke enten spes.ped, ped. Eller ergoterapi Uib/hvl. Spes.ped krever minst oppmøte, noe som er nødvendig for meg mtp inntekt og barn. Jeg er så utrolig(!) sliten av jobben min, og forstår ikke hvordan jeg skal holde ut de kommende 4 årene. 😑 Så jeg skal låne meg ihjel for å komme meg vekk! 🤭

Anonymkode: d0e0e...335

Om du har en slitsom jobb, bør du for all del ikke satse på å få deg jobb som logoped i PPT eller på sykehus, for der er det tabell dager. Da må du satse på privatjobb eller innen statped. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge er vel samlingsbasert studier, i Bodø er det vel samling ca. 1 uke i måneden. Er kjent med NTNU hvor studenter med familie, små barn, bor på Østlandet. 

Av de andre utdannelsen er ergoterapi mest relevant dersom du ser for deg en jobb innen sykehus/rehab. 

Det skal jeg sjekke opp i, mange takk for svar! Jeg tenker vel og at ergoterapi er ganske relevant, men jeg er åpen for jobb innen skolevesenet/pedagogikk. Overhodet ikke nødvendigvis på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg sjekke opp i, mange takk for svar! Jeg tenker vel og at ergoterapi er ganske relevant, men jeg er åpen for jobb innen skolevesenet/pedagogikk. Overhodet ikke nødvendigvis på sykehus.

Ser du for deg en jobb med barn, ville vel en bachelor i ped/spesped og master i logopedi være det beste alternativet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har en slitsom jobb, bør du for all del ikke satse på å få deg jobb som logoped i PPT eller på sykehus, for der er det tabell dager. Da må du satse på privatjobb eller innen statped. 

De fleste jobber innen helsevesenet og skole er ganske slitsomme, men det hjelper å gjøre noe man trives med og som føles riktig.

Selv drømmer jeg om å drive for meg selv som logoped, men det er nok en lang vei dit.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var snittet for å komme inn på logopedi ved UiB i år? Klarer ikke å finne det?

Anonymkode: 9b4dd...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var snittet for å komme inn på logopedi ved UiB i år? Klarer ikke å finne det?

Anonymkode: 9b4dd...354

Jeg klarte heller ikke å finne det, jeg stod på venteliste men vet ikke hvor på den jeg stod. Tipper det er ganske høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk rett fra bachelor i barnehagelærer og til en master i logopedi:) Du må da ikke jobbe i barnehage for å ta masteren! 

Anonymkode: e6a0c...c5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor i lingvistikk ved UiB? Ettersom du liker språkfag😊  Mange av de jeg studerte logopedi sammen med i Bergen hadde den bacheloren.

Jeg kom inn i 2013. Få studieplasser ved UiB og snittet var rimelig høyt det året i alle fall. Hadde rett over B i snitt og kom så vidt inn. 

Anbefaler virkelig logopediyrket!

Anonymkode: 98d8c...014

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Jeg har en ganske rolig og avslappet jobb som logoped i PPT. Når jeg ser hvordan pp-rådgivere og lærere stresser priser jeg meg lykkelig fir å være logoped. 

Anonymkode: f944b...6af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gått for en samlingsbasert master i Trondheim eller Bodø var jeg deg. Å ta en helt ny BA er i hvert fall ikke nødvendig. Bygg på det du allerede har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville gått for en samlingsbasert master i Trondheim eller Bodø var jeg deg. Å ta en helt ny BA er i hvert fall ikke nødvendig. Bygg på det du allerede har. 

Nå har jeg sjekket disse studiestedene, men det er en god del samlinger per semester. Begge steder. Hadde det kun vært en-to uker så kunne det gått. Men er snakk om minst tre uker per semester og det tviler jeg på om går.. Må høre litt med mannen om dette. Er jo ikke garantert at jeg kommer inn noen av disse stedene heller..

Skjønner at det virker litt voldsomt å ta en helt nye bachelor, men er redd karakterene fra min miserable utdanning trekker det ned. Og det er så frustrerende for det er virkelig ikke meg og min kompetanse, eller interesse det reflekterer. 

Men ja jeg skal definitivt sjekke opp i det.

Ellers vurderer jeg sterkt ergoterapi. Kjenner en som tok det, og hun sa det var ikke vanskelig. Så burde være greit å få gode karakterer, samtidig som en helt ny utdannelse (som jeg og faktisk interesserer meg for). 

Kunne gjerne tatt en bachelor innen språk, men er redd for det med jobb, om jeg ikke skulle komme inn på masteren.. men mulig jeg kompliserer dette for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk rett fra bachelor i barnehagelærer og til en master i logopedi:) Du må da ikke jobbe i barnehage for å ta masteren! 

Anonymkode: e6a0c...c5c

Nei det er sant, men orker ikke tanken på den utdanningen, praksis i bhg, huff. Allerede tatt en utdannelse jeg led meg gjennom, vil ikke gjøre det samme igjen..

Da vil jeg heller bli lærer, for likte å jobbe på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Jeg har en ganske rolig og avslappet jobb som logoped i PPT. Når jeg ser hvordan pp-rådgivere og lærere stresser priser jeg meg lykkelig fir å være logoped. 

Hva gjør logopeder idag, egentlig? Sitter på ræva og drikker kaffe hele dagen? Virker nesten sånn siden 90% av alle under 25 skal på skjino med skjæresten som de har skjent i en uke og fått et skjede av på skjøkkenet før de la skjyllingen i skjøleskapet. 

Anonymkode: edcec...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...