Gå til innhold

Vanskelig å lade Renault zoe elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Renault zoe elbil, 2015-modell. Har lest stort sett positive omtaler av den, men en negativ ting som går igjen er problemer med lading. Og det er jo ganske viktig når det er en elbil.

Har lest at denne bilen trenger en transformator for å lade hjemme, som for så vidt er greit.

Men den kan visst bare lades på type 2 ladepunkter på bensinstasjonener og andre ladepunkter. Det er jo litt skummelt, for jeg lastet ned en app for å sjekke hvor vanlig denne typen ladepunkt er, og ser at de fleste ladepunkter ikke er type 2, men kontakt som heter schuko og chademo. Og denne kan ikke Renault zoe lades på, stemmer det?

Anonymkode: b820c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utklipp fra NAF.no

Hurtigladere finner du over hele landet, og de største kommersielle leverandørene er Fortum Charge&Drive og Grønn kontakt. På disse hurtigladestasjonene er det også en Type 2-kontakt du kan lade Renault Zoe med. Både Fortum og Grønn kontakt har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Husk at de fleste ladestasjonene ikke har Type 2-kabel hengende. Denne må du ha med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, C-girl skrev:

Utklipp fra NAF.no

Hurtigladere finner du over hele landet, og de største kommersielle leverandørene er Fortum Charge&Drive og Grønn kontakt. På disse hurtigladestasjonene er det også en Type 2-kontakt du kan lade Renault Zoe med. Både Fortum og Grønn kontakt har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Husk at de fleste ladestasjonene ikke har Type 2-kabel hengende. Denne må du ha med selv.

Så om jeg forstår det riktig, kan den lades overalt så lenge jeg har med egen kabel? Men må jeg da i tillegg til kabel ta med transformatorboks?

Anonymkode: b820c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, C-girl skrev:

Utklipp fra NAF.no

Hurtigladere finner du over hele landet, og de største kommersielle leverandørene er Fortum Charge&Drive og Grønn kontakt. På disse hurtigladestasjonene er det også en Type 2-kontakt du kan lade Renault Zoe med. Både Fortum og Grønn kontakt har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Husk at de fleste ladestasjonene ikke har Type 2-kabel hengende. Denne må du ha med selv.

Btw, et annet spørsmål men likevel relatert til Renault zoe; har denne bilen 12v uttak som feks kan brukes til lading av mobil etc, eller er det kun fossilbiler som har dette?

Anonymkode: b820c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 2 Zoe'er (2016 og 2018-modell), aldri hatt problemer med lading. Mobilen kan også lades i bilen. Veldig fornøyd! Meget lettkjørt og "morsom" bil å kjøre 😊

Anonymkode: c75cc...948

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt 2 Zoe'er (2016 og 2018-modell), aldri hatt problemer med lading. Mobilen kan også lades i bilen. Veldig fornøyd! Meget lettkjørt og "morsom" bil å kjøre 😊

Anonymkode: c75cc...948

Takk for svar :) Så du lader da vis vanlig 12v-uttak eller er det annen måte man må lade mobil på i elbil?

Anonymkode: b820c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saken med den bilen er at den ikke kan hurtiglade. Om du ser en ladestasjon er det som regel 1-2 store ladere, de er hurtigladere, ved siden av står det som oftest en grønn stolpe, det er semihurtiglader, den har bare halvparten av effekten og det er den du kan bruke. Er du ute etter en bil du 98% av tiden lader hjemme er sikkert det en fin bil om du ikke har behov for mere plass, trenger du og hurtiglade ofte ville jeg personlig styrt unna og heller brukt pengene på en som kan hurtiglade.

Du må også få innstalert egen omformer i huset om du skal lade hjemme ( noen hus har 400W orginalt menn ikke mange)

Husk at du betaler pr minutt du lader på slike stasjoner, ikke etter hvor mye strøm du får inn i batteriet.

Endret av ferdig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ferdig skrev:

Du må også få innstalert egen omformer i huset om du skal lade hjemme ( noen hus har 400W orginalt menn ikke mange)

Hjemmeladeren til Zoe er 400 Volt (ikke watt som ferdig tror). De som kjøpte ny Zoe inkludert hjemmeladerlader installert og hadde 230 volt hjemme (400 V er typisk i nye boliger/boligfelt) fikk med en liten trafostasjon (fra 230 til 400V) i prisen. Denne bør jo følge laderen i bilens kretsløp.

Merk at en trafo bruker litt strøm på å være trafo selv om den ikke bli belastet, men det er marginalt.

Zoe kan semihurtiglades som alle andre el-biler og du trenger ikke ha med deg trafostasjonen, kun ledningen. 

Endret av A-hunter
Lagt til "semi" i semihurtiglading ihht definisjoner som gjelder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, A-hunter skrev:

Hjemmeladeren til Zoe er 400 Volt (ikke watt som ferdig tror). De som kjøpte ny Zoe inkludert hjemmeladerlader installert og hadde 230 volt hjemme (400 V er typisk i nye boliger/boligfelt) fikk med en liten trafostasjon (fra 230 til 400V) i prisen. Denne bør jo følge laderen i bilens kretsløp.

Merk at en trafo bruker litt strøm på å være trafo selv om den ikke bli belastet, men det er marginalt.

Zoe kan hurtiglades som alle andre el-biler og du trenger ikke ha med deg trafostasjonen, kun ledningen. 

Nei, den kan ikke hurtiglades, bare semi-hurtiglades (22kw). Unntaket er de helt nye som kom i høst. 

Anonymkode: 1dff9...dbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den kan ikke hurtiglades, bare semi-hurtiglades (22kw). Unntaket er de helt nye som kom i høst. 

Anonymkode: 1dff9...dbf

Det er korrekt, semihurtiglades burde det stått i innlegget mitt. Det er likevel en form for hurtiglading kontra hjemmelading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, A-hunter skrev:

Hjemmeladeren til Zoe er 400 Volt (ikke watt som ferdig tror). De som kjøpte ny Zoe inkludert hjemmeladerlader installert og hadde 230 volt hjemme (400 V er typisk i nye boliger/boligfelt) fikk med en liten trafostasjon (fra 230 til 400V) i prisen. Denne bør jo følge laderen i bilens kretsløp.

 

jepp, Volt, sorry for den 😉

TS spør vel om brukt og da er det ikke bestandig omformeren følger med, derfor jeg nevnte det så Ts skulle være klar over at det kan komme som ekstrautgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ferdig skrev:

jepp, Volt, sorry for den 😉

TS spør vel om brukt og da er det ikke bestandig omformeren følger med, derfor jeg nevnte det så Ts skulle være klar over at det kan komme som ekstrautgift.

Du er tilgitt.

Da vi byttet inn en slik (hos forhandler) var det krav om at trafo skulle følge med lader og bil. Det virker som en god regel. En slik trafo koster under 10 000 kroner, men det hele må jo også monteres av elektriker, så kostnaden er nok høyst merkbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎10‎.‎2019 den 8.57, A-hunter skrev:

Du er tilgitt.

Da vi byttet inn en slik (hos forhandler) var det krav om at trafo skulle følge med lader og bil. Det virker som en god regel. En slik trafo koster under 10 000 kroner, men det hele må jo også monteres av elektriker, så kostnaden er nok høyst merkbar.

Når dere nevner trafo, mener dere da "bøtte" som det kalles, en transformator som brukes til å lade hjemme? Og kan man bruke skjøteledning på den? Om ikke, hvor lang er ledningen som følger med denne transformatoren?

Og, er det slik at denne må tas med når man lader på offentlige ladestasjoner også? eller er det nok å bruke kabelen som følger med bilen?

Anonymkode: b820c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når dere nevner trafo, mener dere da "bøtte" som det kalles, en transformator som brukes til å lade hjemme? Og kan man bruke skjøteledning på den? Om ikke, hvor lang er ledningen som følger med denne transformatoren?

Og, er det slik at denne må tas med når man lader på offentlige ladestasjoner også? eller er det nok å bruke kabelen som følger med bilen?

Anonymkode: b820c...7fa

Trafostasjonen er tilknyttet sikringsskapet ditt. Den henter en 230V kurs og sender tilbake en 400V kurs dit. En elektriker monterer denne.

Laderen er også tilkoblet sikringsskapet på sin egen kurs, 400V tilkoblet av elektriker. Ledningen putter du i laderen og i bilen. Den kan tas ut fra begge. Lengden er jeg usikker på, men den er ikke veldig kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, A-hunter skrev:

Trafostasjonen er tilknyttet sikringsskapet ditt. Den henter en 230V kurs og sender tilbake en 400V kurs dit. En elektriker monterer denne.

Laderen er også tilkoblet sikringsskapet på sin egen kurs, 400V tilkoblet av elektriker. Ledningen putter du i laderen og i bilen. Den kan tas ut fra begge. Lengden er jeg usikker på, men den er ikke veldig kort.

Trenger jeg å få elektriker til å montere trafostasjon for å lade elbil hjemme? Har lest at man ikke trenger det. Om det er et krav, må jeg slå fra meg tanken om elbil, blir for dyrt.

Anonymkode: b820c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/26/2019 at 11:56 PM, AnonymBruker said:

Har hatt 2 Zoe'er (2016 og 2018-modell), aldri hatt problemer med lading. Mobilen kan også lades i bilen. Veldig fornøyd! Meget lettkjørt og "morsom" bil å kjøre 😊

Anonymkode: c75cc...948

Hvordan er det i kupeen rent støymessig? Når du kjører på motorveien er det stille som en mercedes/audi eller bråkete som en japansk bil?

Ts: Usikker her, men mener å ha lest at Zoe kun støtter treg lading, altså ikke hurtiglading, Så hvis du skal reise langt og satse på lading på veien, så kan det ta sin tid. Husk også på hvordan bilen kjøler ned batteriene sine. Noen biler har aktiv kjøling, mens andre passiv. Ved passiv kjøling så kan langturer med flere hurtigladinger være overopphetende, som igjen medfører til risiko for skade på batteri og nedsatt kjørelengde. Men dette kan jeg ikke si sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Schuko er helt vanlig stikkontakt lik den alle har hjemme 😊 Du må ha transformator hjemme om du ikke har TN-nett, det kan du sjekke med em elektriker 😊 

Anonymkode: 4dcd7...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger jeg å få elektriker til å montere trafostasjon for å lade elbil hjemme? Har lest at man ikke trenger det. Om det er et krav, må jeg slå fra meg tanken om elbil, blir for dyrt.

Anonymkode: b820c...7fa

Du bør først og fremst sjekke om du allerede har 400V i boligen.

Noen el-biler har laderen i bilen og kan lades på vanlig stikkontakt. Det jeg skriver om er hjemmeladeren til Zoe, den som følger med ferdig montert ved nybilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Schuko er helt vanlig stikkontakt lik den alle har hjemme 😊 Du må ha transformator hjemme om du ikke har TN-nett, det kan du sjekke med em elektriker 😊 

Anonymkode: 4dcd7...622

Men er transformator det samme som den såkalte «bøtta» som følger med bilen?

Anonymkode: b820c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, A-hunter skrev:

Du bør først og fremst sjekke om du allerede har 400V i boligen.

Noen el-biler har laderen i bilen og kan lades på vanlig stikkontakt. Det jeg skriver om er hjemmeladeren til Zoe, den som følger med ferdig montert ved nybilkjøp.

Har forstått det slik at en transformator følger med bilen. Er det da nok? Slik at jeg kobler transformatoren i stikkkontakten, og altså laderen i transformatoren og til bilen?

Anonymkode: b820c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...