Thomasine Skrevet 24. mai 2005 #1 Skrevet 24. mai 2005 Har endelig kjøpt meg trimsykkel!! Den har masse duppeditter; kaloriteller (?!), distansemåler m.m Og så har den pulsmåler. Hva skal pulsen ideelt ligge på når jeg sykler? Jeg aner ikke... :oops: det har vel kanskje noe med hva pulsen min er når jeg hviler?! Hva annet kan den brukes til...? Vær overbærende med min uvitenhet her, folkens... :oops:
G.A. Skrevet 24. mai 2005 #2 Skrevet 24. mai 2005 Heisann, det var et kjekt spørsmål! Jeg driver på med trening og sånn, og har lært en masse om dette. Pulemåleren har gjort at jeg har gått ned 20 kg. Har du kontroll på pulsen har du kontroll på vektnedgangen. Hvor gammel er du? Fettforbrenningssonen varierer etter alder.. Rekner med det er fettforbrenning du ønsker..?
Thomasine Skrevet 24. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2005 Pulemåleren Sorry, jeg klarte ikke holde meg... Jeg er i 30-åra og jeg lurer rett og slett på hvordan den funker. Fikk ikke med bruksanvisningen. Hvordan gikk du ned så mye ved å bruke den? Fortell mere!!
Gjest trimgjest Skrevet 24. mai 2005 #4 Skrevet 24. mai 2005 Smart å kjøpe en sykkel. Bruker du den riktig så bli den fort det beste kjøpet du noensinne har gjort. Jeg kjøpte en sykkel for ca 18 månder siden. Hadde aldri brukt en slik før. Jeg startet rolig og har økt både varighet og hastighet etterhvert. Jeg har også rast i vekt (20-25 det tok ca 9-10 måneder) etter at jeg startet med dette og kommet i mye bedre form - blitt sterkere. Jeg antar at jeg har en makspuls på ca 190 (220-alder). Idag ligger jeg på ca 165 når jeg trener om jeg skal stole på måleren som sitter på sykkelen. Det er ganske høyt, men jeg klarer uten problemer å holde på i to timer i strekk (en pause på ca 10-12 min midt i) så jeg har lagt meg på dette nivået. Jeg trener fire dager i uken. Har en TV i nærheten så jeg har noe å se på om jeg vil. Jeg har også en vifte som jeg kan bruke da denne måten å trene er noe som får svetten til å sile. Mange sier at pulsen skal ligge mellom 70% og 85% av makspuls. Endel grei informasjon under: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...emid=55&id=2053 Pass på å varme godt opp (f.eks sykle langsomt først) før du starter på alvor. Jeg opplever endel ganger at dersom jeg tar altfor hardt i (det er fort gjort på en sykkel) så går både puls og pust i taket fordi man må ta i så mye mer når musklene ikke er varme. Det er ikke morsomt. Faktiskt opplever jeg ofte at pulsen synker etter 45 min når jeg holder jevn fart. Ikke bry deg for mye om hvor fort du sykler. Bruk pulsen som en måler. Selv sykler jeg en fast lenge, men passer alltid på at pulsen bestemmer hvor lang tid det tar.
Thomasine Skrevet 24. mai 2005 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2005 Smart å kjøpe en sykkel. Bruker du den riktig så bli den fort det beste kjøpet du noensinne har gjort. Jeg kjøpte en sykkel for ca 18 månder siden. Hadde aldri brukt en slik før. Jeg startet rolig og har økt både varighet og hastighet etterhvert. Jeg har også rast i vekt (20-25 det tok ca 9-10 måneder) etter at jeg startet med dette og kommet i mye bedre form - blitt sterkere. Jeg antar at jeg har en makspuls på ca 190 (220-alder). Idag ligger jeg på ca 165 når jeg trener om jeg skal stole på måleren som sitter på sykkelen. Det er ganske høyt, men jeg klarer uten problemer å holde på i to timer i strekk (en pause på ca 10-12 min midt i) så jeg har lagt meg på dette nivået. Jeg trener fire dager i uken. Har en TV i nærheten så jeg har noe å se på om jeg vil. Jeg har også en vifte som jeg kan bruke da denne måten å trene er noe som får svetten til å sile. Mange sier at pulsen skal ligge mellom 70% og 85% av makspuls. Endel grei informasjon under: http://www.helsenett.no/index.php?option=c...emid=55&id=2053 Pass på å varme godt opp (f.eks sykle langsomt først) før du starter på alvor. Jeg opplever endel ganger at dersom jeg tar altfor hardt i (det er fort gjort på en sykkel) så går både puls og pust i taket fordi man må ta i så mye mer når musklene ikke er varme. Det er ikke morsomt. Faktiskt opplever jeg ofte at pulsen synker etter 45 min når jeg holder jevn fart. Ikke bry deg for mye om hvor fort du sykler. Bruk pulsen som en måler. Selv sykler jeg en fast lenge, men passer alltid på at pulsen bestemmer hvor lang tid det tar. Takk for utfyllende hjelp. Allikevel henger jeg ikke helt med... :oops: Jeg tråkka meg opptil puls på 130 og slik kunne jeg ikke syklet langt! kanskje 5 minutter. Så enten må du være i kjempeform, eller så er jeg bortimot pensjonist... Og egentlig går jeg mye så jeg burde vel ikke være helt borte...??!! Hvis jeg holder hendene mine på pulsmåleren viser den 72 når jeg starter (det er kanskje hvilepulsen?), det blir forferdelig slitsomt om jeg må opp i hele 190 for at det i det hele tatt skal hjelpe noe... Jeg hater å trene slik at jeg har blodsmak i munn... :-? Rett gjerne på meg.
Gjest Gjesta Skrevet 24. mai 2005 #6 Skrevet 24. mai 2005 Du må ikke opp i 190 for å ha utbytte. Du bør regne ut eller aller helst teste, makspulsen din, og så trene i forhold til denne. Moderat intensitet på mellom 65 og 75% av maks. er finfin treningspuls når du vil forbrenne. Formel for makspuls: 220 minus alderen din. Denne formelen er litt unøyaktig, men kan gi en viss pekepinn.
Gjest trimgjest Skrevet 24. mai 2005 #7 Skrevet 24. mai 2005 [ Takk for utfyllende hjelp. Allikevel henger jeg ikke helt med... :oops: Jeg tråkka meg opptil puls på 130 og slik kunne jeg ikke syklet langt! kanskje 5 minutter. Så enten må du være i kjempeform, eller så er jeg bortimot pensjonist... Og egentlig går jeg mye så jeg burde vel ikke være helt borte...??!! Hvis jeg holder hendene mine på pulsmåleren viser den 72 når jeg starter (det er kanskje hvilepulsen?), det blir forferdelig slitsomt om jeg må opp i hele 190 for at det i det hele tatt skal hjelpe noe... Jeg hater å trene slik at jeg har blodsmak i munn... :-? Rett gjerne på meg. Jeg skulle ha sagt litt om hva jeg mente med " Jeg startet rolig og har økt både varighet og hastighet etterhvert." Jeg var helt utrent. Hadde vel ikke trent på ca 10-12 år vil jeg tro. Jeg synes jeg begynner å komme i bra form nå. Hvilepulsen er ca 55 vil jeg tro, men den har ikke endret seg så mye. Jeg måler hvilepulsen etter ca 10 min. i sengen om kvelden. Legg en finger mot øret og du burde være istand til å høre og telle pulsen. Den første uken trente jeg kanskje en en time til sammen hver dag, men jeg syklet langsomt og stanset bortimot med en gang jeg ble sliten. Så jeg startet veldig rolig. Ble omtrent ikke svett. Etterhvert begynte jeg å sykle en viss lenge (eks 3 x 2 km på måleren) og hadde pauser imellom. To pauser til å begynne med, idag er det en pause. Det jeg har gjort etterhvert er stegvis å øke lengden eller hastigheten. Dette har jeg aldri gjort før jeg har følt på meg etter en økt at dette gikk altfor lett eller at treningspulsen ble lavere. Dvs jeg at jeg ikke var så sliten som jeg syntes jeg burde være. Jeg vil tro at i begynnelsen så syklet jeg med mindre enn 2/3 av den hastigheten jeg gjør nå men med høyere puls. Siden det var så korte intervaller gikk det bra. Jeg har aldri hatt blodsmak i munnen. Det ville jeg tatt på som et tegn at belastningen var altfor stor. Skru ned tempoet til det forsvinner og start på det nivået. Du må være tålmodig. Jeg trente seks dager i uken de første ni måndene. Det hadde jeg ikke klart idag da jeg nå både sykler lengre og så mye raskere at kroppen nok trenger å hvile en dag for å komme seg (jeg trener tirs, tor, lør og søn). Idag klarte jeg faktisk å sykle istykker sykkelen min. Svinghjulet er blitt skjevt. Det gnisser metall mot metall og det gidder jeg ikke å høre på så nå må jeg ut å kjøpe en ny om jeg ikke klare å rette opp hjulet. Nuvel.
Cronos Skrevet 25. mai 2005 #8 Skrevet 25. mai 2005 Et kjapt innlegg: Det sies at du brenner fett mest effektiv ved puls mellom 120-130 og ihvertfall ikke over 130! Langkjøring hos profesjonelle syklister ligger på lavpuls (130 er så å si lavpuls). Men husk oppvarming! Gjerne 15 min eller mer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå