AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #161 Skrevet 29. oktober 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da viste det seg at det ikke var noen grunn til fostervannsprøve, å eventuelt påvise Downs under graviditet har ingen medisinsk begrunnelse utover det å ha tid til å ta abort hvis det blir påvist. Anonymkode: 8f185...acd Da har i så fall noen løyet til dere. Som det er nevnt flere ganger i tråden her; barn med ds har oftere hjertefeil, respirasjonsutfordringer, mage-tarm-sykdomer, de kan oftere ikke ammes fordi de har dårlig utviklet muskulatur og de trenger ofte hjelp ved livets begynnelse. Dermed er det selvfølgelig også en hensikt at fødselsteamet som skal ta i mot disse barna er forberedt, dersom det er mulig, og dette er også noe av hensikten med fostervannsprøve. Anonymkode: a1946...c76 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #162 Skrevet 29. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da har i så fall noen løyet til dere. Som det er nevnt flere ganger i tråden her; barn med ds har oftere hjertefeil, respirasjonsutfordringer, mage-tarm-sykdomer, de kan oftere ikke ammes fordi de har dårlig utviklet muskulatur og de trenger ofte hjelp ved livets begynnelse. Dermed er det selvfølgelig også en hensikt at fødselsteamet som skal ta i mot disse barna er forberedt, dersom det er mulig, og dette er også noe av hensikten med fostervannsprøve. Anonymkode: a1946...c76 Nei, jeg snakket med de fremste eksperter (leger ved medisinsk fødselsregister i Bergen), og spurte spesifikt om det (hjertefeil, noe man skulle være obs på i svangerskap, noe man skulle være obs på ved fødsel, om fødsel ble normal), - jeg trodde det var slik. Det var det ikke (jeg fødte selvsagt på sykehus med lege tilgjengelig). Det var ikke noe spesielt fødselteam, men de sjekket øyeblikkelig for synlige tegn (håndflater og annet). Anonymkode: 8f185...acd
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #163 Skrevet 29. oktober 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva med de barna som fødes tilsynelatende helt friske, men som har en svært alvorlig sykdom, og er blitt multifunksjonshemmet ved tre/fire års alder ? Og foreldrene visste ingenting før fødsel. Å få barn. er et sjansespill uansett. Heldigvis går det som oftest bra og barnet er frisk. Anonymkode: f7f87...6c8 Man vet aldri hvilke overraskelser skjebnen har på lur. Men når det gjelder fostre med DS, er det lett å spå hvordan fremtiden vil bli, om man ikke velger abort. Jeg kan forstå at folk med et kristent livssyn mener at vi skal ta imot det "Gud" gir oss, men vi andre må ha lov til å tenke på oss selv og vårt eget liv her på kloden. Anonymkode: 585eb...4d4 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. oktober 2019 #164 Skrevet 29. oktober 2019 2 timer siden, Geirfuglen skrev: Siden du siterer meg; jeg har ikke skrevet at man ikke skal ta abort. Jeg har sågar skrevet at jeg ville tatt abort selv. Det er kun holdningene til mange i tråden jeg reagerer på, ikke at man tar abort. Men jeg lurer litt på hvor du har sett alle disse fæle holdningene, ettersom jeg vil si flertallet her har en human holdning.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #165 Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg snakket med de fremste eksperter (leger ved medisinsk fødselsregister i Bergen), og spurte spesifikt om det (hjertefeil, noe man skulle være obs på i svangerskap, noe man skulle være obs på ved fødsel, om fødsel ble normal), - jeg trodde det var slik. Det var det ikke (jeg fødte selvsagt på sykehus med lege tilgjengelig). Det var ikke noe spesielt fødselteam, men de sjekket øyeblikkelig for synlige tegn (håndflater og annet). Anonymkode: 8f185...acd Da min svigerinne fødte et barn med ds for veldig mange år siden, på et lokalsykehus i Norge, sto helikopter klart på taket for å kunne raskest mulig kunne frakte barnet til et sykehus med mer kompetanse. Så dette finner jeg noe underlig. Men ditt barn hadde jo ikke påvist ds. (Det er forøvrig et fødselsteam ved alle fødsler, men det består sjelden av andre enn jordmor og barnepleier, og lege i bakvakt.) Anonymkode: a1946...c76 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #166 Skrevet 29. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da min svigerinne fødte et barn med ds for veldig mange år siden, på et lokalsykehus i Norge, sto helikopter klart på taket for å kunne raskest mulig kunne frakte barnet til et sykehus med mer kompetanse. Så dette finner jeg noe underlig. Men ditt barn hadde jo ikke påvist ds. (Det er forøvrig et fødselsteam ved alle fødsler, men det består sjelden av andre enn jordmor og barnepleier, og lege i bakvakt.) Anonymkode: a1946...c76 Jeg fødte på et stort sykehus med barneintensivavdeling. Og det var jo lege der. Anonymkode: 8f185...acd
K.B. Skrevet 29. oktober 2019 #167 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber med mennesker med ds. Ville IKKE tatt abort. Slik jeg ser det så er det fullverdige liv på alle måter (ja de jeg jobber med er lavtfungerende). Men for en kjærlighet de har i seg! De trengs i samfunnet vårt og de er ordenmennesker uten like (veldig veldig sjeldent rot i leiligheten til en med ds). Jeg er sikker på at veldig mange av dem har det bedre med seg selv og lever fullverdige liv på sin måte mer enn mange uten kognitiv svikt. Det de mangler kognitivt tar de igjen på kjærlighet. Anonymkode: 3bfb3...22a Snakk om å motsi seg selv. Kan mennesker med ds. klare seg helt selv? kan de ta den utdannelsen de vil? kan de leve like fritt som et normalt friskt menneske? Hvis du ikke kan svare: Ja på disse spørsmålene, så er poenget nettopp at ved å fullføre svangerskap med et foster påvist ds.er det samme som å "dømme" det mennesket til et liv der de alltid vil være avhengig av hjelp og støtte, hvor er friheten deres da? Da har jeg ikke engang gått inn på de andre helseutfordringene mennesker med ds ofte har. Endret 29. oktober 2019 av K.B. 8
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #168 Skrevet 29. oktober 2019 1 minutt siden, K.B. skrev: Snakk om å motsi seg selv. Kan menneske med ds. klare seg helt selv? kan de ta den utdannelsen de vil? kan de leve like fritt som et normalt friskt menneske? Hvis du ikke kan svare: Ja på disse spørsmålene, så er poenget nettopp at ved å fullføre svangerskap med et foster påvist ds., det samme som å "dømme" det mennesket til et liv der de alltid vil være avhengig av hjelp og støtte, hvor er friheten deres da? Da har jeg ikke engang gått inn på de andre helseutfordringene mennesker med ds ofte har. Enkelte med ds kan det. Men da er de svært høytfungerende. Derimot er det ikkr sjans i havet for at den ab du kommemterer jobber med ds med lavtfungerende funksjonsnivå, for da ville denne visst at den mentale alderen er på 3-5 år, og en 3 åring styrer ikke en leilighet alene. Anonymkode: ff75e...475 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #169 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelte med ds kan det. Men da er de svært høytfungerende. Anonymkode: ff75e...475 Det finnes noen svært få eksempler på mennesker med ds som har høyere utdanning, men disse har fått det med en temmelig stor mengde tilrettelegging. Så det er rett og slett ikke sant at de kan ta den utdannelsen de vil og ellers leve like fritt som alle andre. Det er en hel haug med yrker som mennesker med ds ikke ville vært i stand til å jobbe i. Det gjelder selvfølgelig oss andre også, men igjen: hvorfor skal vi med vilje skape mennesker med dårlige forutsetninger? Og de lavest-fungerende med ds har forøvrig ikke mental alder på 3-5 år, men de er mentalt som spedbarn. Men i en stor og sterk voksenkropp etterhvert. Noen av barna må bo på institusjon fordi de er så voldelige mot foreldrene sine (det er jo normalt for barn i alderen 1-4 år å teste grenser ved å slå, sparke, dytte) at foreldrene blir fysisk skadet, allerede når ungene er 5-6 år gamle. Anonymkode: a1946...c76 5
K.B. Skrevet 29. oktober 2019 #170 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelte med ds kan det. Men da er de svært høytfungerende. Derimot er det ikkr sjans i havet for at den ab du kommemterer jobber med ds med lavtfungerende funksjonsnivå, for da ville denne visst at den mentale alderen er på 3-5 år, og en 3 åring styrer ikke en leilighet alene. Anonymkode: ff75e...475 Link til leger, advokater eller andre med høyere utdannelse og ds takk? Hele poenget mitt er at vi skal ikke bruke beskrivelser som at de er "søte" "fulle av kjærlighet" osv. Se på Tangerudbakken, noe av det mest umoralske tv programmet jeg vet, det er et program der mennesker med ds blir ledd litt av og at folk synes de er søte, ikke helt ulikt kattevideoer på nett med andre ord, vi snakker om mennesker her, ikke et kjæledyr som er til for din underholdning. Endret 29. oktober 2019 av K.B. 5
K.B. Skrevet 29. oktober 2019 #171 Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Akkurat nå, K.B. skrev: *dobbelspost Endret 29. oktober 2019 av K.B.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #172 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, K.B. skrev: Link til leger, advokater eller andre med høyere utdannelse og ds takk? Hele poenget mitt er at vi skal ikke bruke beskrivelser som at de er "søte" "fulle av kjærlighet" osv. Se på Tangerudbakken, noe av det mest umoralske tv programmet jeg vet, det er et program der mennesker med ds blir ledd litt av og at folk synes de er søte, ikke helt ulikt kattevideoer på nett med andre ord, vi snakker om mennesker her, ikke et kjæledyr som er til for din underholdning. Må man være lege eller advokat for å passe inn i din verden? Her er en barnehageansatt med ds. Hun har pedagogikk som spesialisering, trives godt i jobben, er gift, har en hund og to barn. Men det passer vel ikke inn, for hun er ikke lege eller advokat Anonymkode: ff75e...475 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #173 Skrevet 29. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes noen svært få eksempler på mennesker med ds som har høyere utdanning, men disse har fått det med en temmelig stor mengde tilrettelegging. Så det er rett og slett ikke sant at de kan ta den utdannelsen de vil og ellers leve like fritt som alle andre. Det er en hel haug med yrker som mennesker med ds ikke ville vært i stand til å jobbe i. Det gjelder selvfølgelig oss andre også, men igjen: hvorfor skal vi med vilje skape mennesker med dårlige forutsetninger? Og de lavest-fungerende med ds har forøvrig ikke mental alder på 3-5 år, men de er mentalt som spedbarn. Men i en stor og sterk voksenkropp etterhvert. Noen av barna må bo på institusjon fordi de er så voldelige mot foreldrene sine (det er jo normalt for barn i alderen 1-4 år å teste grenser ved å slå, sparke, dytte) at foreldrene blir fysisk skadet, allerede når ungene er 5-6 år gamle. Anonymkode: a1946...c76 Hvorfor skal vi skape mennesker som ikke har forutsetning for å ta høyere utdannelse? Altså, det er helt greit å diskutere dette og å være for abort, men dere drar dette for langt. Anonymkode: ff75e...475
K.B. Skrevet 29. oktober 2019 #174 Skrevet 29. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man være lege eller advokat for å passe inn i din verden? Her er en barnehageansatt med ds. Hun har pedagogikk som spesialisering, trives godt i jobben, er gift, har en hund og to barn. Men det passer vel ikke inn, for hun er ikke lege eller advokat Anonymkode: ff75e...475 Poenget er handlingsfriheten til å bli hva du vil... 4
Gjest Geirfuglen Skrevet 29. oktober 2019 #175 Skrevet 29. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal vi skape mennesker som ikke har forutsetning for å ta høyere utdannelse? Altså, det er helt greit å diskutere dette og å være for abort, men dere drar dette for langt. Anonymkode: ff75e...475 Nok en person som rangerer verdien av mennesker her inne...
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #176 Skrevet 29. oktober 2019 Akkurat nå, Geirfuglen skrev: Nok en person som rangerer verdien av mennesker her inne... Jeg eller de? For jeg gjør absolutt ikke det. Anonymkode: ff75e...475
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #177 Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, K.B. skrev: Poenget er handlingsfriheten til å bli hva du vil... De færreste har reel mulighet til å bli hva de vil, så den må du lengre ut i skævven med. Anonymkode: ff75e...475 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 29. oktober 2019 #178 Skrevet 29. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eller de? For jeg gjør absolutt ikke det. Anonymkode: ff75e...475 Du spør hvorfor vi ikke skal skape mennesker som ikke kan ta høyere utdannelse. Det er et veldig snevert perspektiv. Anbefaler å utvide horisonten litt. Sjekk gjerne ut disse for eksempel:
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #179 Skrevet 29. oktober 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man være lege eller advokat for å passe inn i din verden? Her er en barnehageansatt med ds. Hun har pedagogikk som spesialisering, trives godt i jobben, er gift, har en hund og to barn. Men det passer vel ikke inn, for hun er ikke lege eller advokat Anonymkode: ff75e...475 Hvis hun har ds har hun vel ikke lov til å barn? Barnevernet tar vel barn som er født av de med ds? Anonymkode: 70f30...369 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2019 #180 Skrevet 29. oktober 2019 37 minutter siden, Geirfuglen skrev: Du spør hvorfor vi ikke skal skape mennesker som ikke kan ta høyere utdannelse. Det er et veldig snevert perspektiv. Anbefaler å utvide horisonten litt. Sjekk gjerne ut disse for eksempel: Du får se på kontekst og hva jeg svarer på, for du er pinlig langt ute på viddene.. Anonymkode: ff75e...475
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå