Gå til innhold

Abort ved downs syndrom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tatt abort om det viste seg å være downs. Det er altfor stor ansvar og det binder en altfor mye fast resten av livet. 

Hver enkelt får gjøre det som er rett for en selv, men om andre hadde dømt meg for å gjøre det som er rett for meg.. da hadde nok ikke de vært venner av meg. 

Anonymkode: ffc52...dcc

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? Hadde en diskusjon angående dette med noen venninner i går, og noen av de ble direkte sure på meg da jeg mente at jeg hadde nok tatt abort. Jeg ville nok ikke klart det, og kudos til de som gjør det! 

Anonymkode: 94b4a...cda

Jeg ville tatt abort, uten tvil. Er ikke interessert i å være mor til en 5-åring resten av livet.

Anonymkode: 0a0be...399

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg helst ikke villet vite det før fødsel. Jeg har to gutter, og var ikke på tidlig ultralyd (som nesten alle jeg kjenner var).. tror det kunne blitt et umulig valg for min del.. 

Anonymkode: f7ca2...bb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt abort. Jeg vil ikke takle å få et barn som kanskje kan trenge pleie 24/7 resten av sitt liv. Om det gjør meg til et grusomt menneske, så ja vel, jeg trenger ikke å forklare meg for noen som helst. 

Anonymkode: 143c3...da3

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gorilla skrev:

Vi hadde en med DS i klassen på ungdomsskolen. Klassen hadde ikke vært den samme uten denne eleven. H*n skapte så mye glede, humor og latter. Nå har foreldrene til denne personen gjort en vanvittig bra jobb og virkelig engasjert seg for at h*n skulle få del i et felleskap, være en del av de andre, få delta på det samme og få samme muligheter. H*n reiste på flere utenlandsturer med oss, stod til konfirmant og ved hjelp av lærer hadde h*n også muntlige presentasjoner foran klassen. 😊

Ja, slik er det for noen. Men slettes ikke alle. 

Anonymkode: 0abb2...8ac

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tatt abort. Jeg knytter meg ikke ordentlig til fosteret i magen før det begynner å sparke, så selv om det sikkert ville vært kjempetøft, tror jeg at jeg ville klart å gjennomføre det. Jeg vet at man aldri kan vite hva man får, men jeg tar alltid NIPT-blodprøven, og hvis den hadde gitt utslag så ville jeg tatt fostervannsprøve/morkakeprøve. Da vet man 100 %.

Anonymkode: 30a61...b79

Hvor mange ganger har du vært gravid? Hvor mange barn har du? 

Anonymkode: c835e...177

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet med mennesker med DS og har ett DS barn i nær familie. Hadde helt klart tatt abort. Livet for de fleste av dem er ikke Tangerudbakken, det er heller steintøft. De som er friskest blir ofte mobbet, føler aldri at de passer inn, har lite venner og helseproblemer. Og de sliter ofte med depresjon.

Anonymkode: 50f05...f0f

Dette!! Mange sier at de med Downs eller andre alvorlige psykiske funksjonshemninger "lever lykkelig uviten", men det er jo absolutt ikke tilfellet. Jeg hadde ei jente i klassen (en vanlig klasse på ungdomsskolen) som ble regelrett mobbet og utfryst og man kunne se godt at hun ikke hadde det noe bra. Foreldrene til denne jenta burde fått henne inn på en spesialskole, men kanskje det ikke passet med bosituasjon eller hvem vet... 

Jeg håper at de som velger å få barn med Downs gjør alt i sin makt for å legge tilrette for de, for å føle seg som et utskudd som barn er beintøft i tillegg til å måtte ha mange helseplager, lærevansker og se "annerledes" ut. Mye å tenke på her. Jeg hadde nok tatt abort. Det er ingen selvfølge at barn holder seg friske og lykkelige, men den er større om de ikke har medfødt Downs.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, slik er det for noen. Men slettes ikke alle. 

Anonymkode: 0abb2...8ac

For meg ville det vært verdt det uansett å beholde en med DS. Det kan også gå bra! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel toppen av egoisme å gi et barn en alvorlig diagnose med vilje. Så ja, jeg ville Selvfølgelig tatt abort for barnets skyld.

Anonymkode: e7424...3f0

Dette er et veldig lite humanistisk syn på det. Det er få som har Downs som ønsker seg selv abortert. Å si at et barn med en alvorlig diagnose ikke skal få leve på grunn av diagnosen i seg selv, tyder på at du tror mennesker med Down ikke har noen form for livskvalitet eller at du tenker det er noe foreldrene påfører barnet, og det synes jeg er ganske skremmende. Også at du har fått 11 likes.. Men som mor til et funksjonshemmet barn selv er jeg ikke overrasket.

Denne typen holdninger fører til et mindre mangfoldig samfunn og gir lite rom for den som ikke passer inn i normen. 

Når det gjelder det TS spør om, så mener jeg det er et dypt personlig spørsmål og ikke noe jeg ville diskutert med hvem som helst. Personlig ville jeg tatt abort nå, først og fremst fordi jeg har et barn som trenger mye ekstra. Og jeg mener absolutt ikke at abort er galt, man må vurdere det ut ifra egen livssituasjon. Men å mene at det er egoisme å bære fram barn med Downs, det synes jeg er et forkastelig menneskesyn!

Anonymkode: 96817...a66

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger har du vært gravid? Hvor mange barn har du? 

Anonymkode: c835e...177

Jeg har vært gravid to ganger, og har to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer og jeg har pratet om det, og vi ville tatt abort hvis barnet hadde et alvorlig avvik. Hovedsakelig hadde det vært gjort ut av barmhjertighet, både for barnet, oss selv og familien.

Jeg jobber selv i helsevesenet, og har møtt på mange med ulike avvik igjennom jobben. Mange har det vondt, evner ikke å forstå, er mye syke osv. 

Jeg syntes det er fantastisk med ultralyd, og at man har muligheten til å identifisere slike ting tidlig. Jeg hadde aldri unnet mitt barn sykdom og ekstra utfordringer, samme om det var f.eks store deformeringer, diagnoser som krevde mange smertefulle operasjoner, mentale utfordringer e.l til det punktet hvor barnet aldri kom til å kunne klare seg selv uten tilsyn, leve i smerter/ubehag, eller ha samme kognitive funksjon som et friskt født barn.

Selvfølgelig har disse barna en reell sjans til å bli lykkelige og være fornøyd med tilværelsen, men mange av disse barna vil jo også være syke, redde, ikke forstå, bli sinte, behøve smertefulle operasjoner og intervensjoner osv. Og det hadde jeg aldri, ut av min sterkeste morskjærlighet og barmhjertighet, unnet mitt barn.

en ting er selvfølgelig om et barn blir født med utfordringer man ikke visste om. De tar man selvfølgelig i mot.

Endret av Nuttery
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nuttery skrev:

Min samboer og jeg har pratet om det, og vi ville tatt abort hvis barnet hadde et alvorlig avvik. Hovedsakelig hadde det vært gjort ut av barmhjertighet, både for barnet, oss selv og familien.

Jeg jobber selv i helsevesenet, og har møtt på mange med ulike avvik igjennom jobben. Mange har det vondt, evner ikke å forstå, er mye syke osv. 

Jeg syntes det er fantastisk med ultralyd, og at man har muligheten til å identifisere slike ting tidlig. Jeg hadde aldri unnet mitt barn sykdom og ekstra utfordringer, samme om det var f.eks store deformeringer, diagnoser som krevde mange smertefulle operasjoner, mentale utfordringer e.l til det punktet hvor barnet aldri kom til å kunne klare seg selv uten tilsyn, leve i smerter/ubehag, og ha samme kognitive funksjon som et friskt født barn.

Selvfølgelig har disse barna en reell sjans til å bli lykkelige og være fornøyd med tilværelsen, men mange av disse barna vil jo også være syke, redde, ikke forstå, bli sinte, behøve smertefulle operasjoner og intervensjoner osv. Og det hadde jeg aldri, ut av min sterkeste morskjærlighet og barmhjertighet, unnet mitt barn.

Men du hadde unnet barnet å dø før det fikk sjansen til å leve?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Gorilla skrev:

Jeg syntes abort før abortgrensen er ok, hvis det er det du spekulerer i.

Endret av Nuttery
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kollega har et barn med downs... jeg hører om hennes liv hver dag på jobb.

Jeg hadde tatt abort ja

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuttery skrev:

Jeg syntes abort før abortgrensen er ok, hvis det er det du spekulerer i.

Da er vi uenige 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Gorilla skrev:

Ja, jeg hadde unnet fosteret å dø, det er jo derfor jeg ville tatt abort. Det er vel definisjonen på abort. Det blir jo ikke et barn før det er født.

Og jeg mener selvfølgelig innenfor dagens grenser for abort.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde unnet fosteret å dø, det er jo derfor jeg ville tatt abort. Det er vel definisjonen på abort. Det blir jo ikke et barn før det er født.

Og jeg mener selvfølgelig innenfor dagens grenser for abort.

Enig! 

Anonymkode: 143c3...da3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid, og jeg kommer ikke til å ta abort dersom prøver viser at barnet sannsynligvis kan ha DS. Men jeg ville gjerne tatt flere prøver for å visst det mer sikkert. Så kunne vi forberedt oss best mulig før babyen kom. 

Ellers tenker jeg at hver og en må ta valget etter livssituasjon og verdier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville tatt abort. Reiste derfor til Sverige og tok NIPT/harmony test for å kunne eventuelt ta abort dersom det viste at barnet hadde downs eller andre alvorlige avvik.

Anonymkode: 8be1e...b61

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...