Gå til innhold

Kosttilskudd for gravide / ammende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg kjøper gravid kosttilskuddspakker fordi jeg er relativt en veldig kresen person når det kommer til mat, heller er jeg ikke flink til å lage mat (fordi jeg synes å lage mat er drit kjedelig, skjønner at det må endres hah og det skal det). Jeg får nok ikke i meg det jeg trenger optimalt, og tenkte derfor det var lurt med den pakka.

Det er utrolig mange som sier at det ikke er bra å ta tilskudd om man ikke trenger det mens man går gravid, så jeg lurte egentlig litt på hva dere vet om det? Legen min har ikke peiling så var ikke mye hjelp å få der, annet enn at «det er sikkert ikke farlig». Det beste hadde jo vært om jeg klarte å opprettholde et optimalt kosthold, men nå er det slik som det er og tar den pakka i tilfelle. Prøvene mine er fine, med litt lav dvitamin. Dette er fra uke 12 og jeg er godt i tredje trimester, så tror den har økt. Skal ta prøve igjen på mandag 😊 

Jeg spiser ikke mye dridmat altså, jeg er ganske tynn og spiste kanskje litt for lite bare. Nå er appetitten endel høyere så jeg får i meg godt med mat, men sånn til en kresen person som meg som vanligvis er litt småspist så burde de pakkene som er dedikert til gravide / ammende være gunstig for meg? Hva mener dere? 

Anonymkode: 77efb...e49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folat skal du ta. Resten blir bare dyr urin om du tar det uten behov. 

Anonymkode: de9f7...cdf

Skrevet

Du kan også kjøpe multivitaminer + omega 3. Billigere enn de gravidpakkene. Og sjekk om du får i deg nok jod på melk.no eller gjennom tilskudd i vitaminer.

Anonymkode: a3efd...4f0

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor og lege på kvinneklinikken at det var bra jeg tok de. 

Anonymkode: 2fc60...336

Skrevet

Jeg tok multivitamin, trankapsler og ekstra jern (etter råd fra lege). Multivitamin og trankapsler dekker det samme som de kjempedyre gravid-tablettene, men til en lavere pris.

Mange kvinner har litt lavt unntak av jod. Spis en god porsjon hvit fisk to ganger i uka, eller innta 6 del melk hver dag. Ta tilskudd om inntaket er lavere.

På generelt grunnlag er det ikke bra å innta altfor store mengder vitaminer og mineraler, f.eks. jern.

Vannløselige vitaminer får man ikke for mye av, og tisse ut. Fettløslige vitaminer lagres i fettet, og man tisser ikke ut overskuddet.

Jeg spiser/drikker heller ikke optimalt, og jeg tar multivitamin og transport hele året. Jeg tenker at de dekker et anbefalt minimumsinntak, og jeg tror ikke det er farlig å ta dem (for meg). Kroppen nyttiggjør seg bedre av vitaminer og mineraler i matvarer enn i tablettform. Jeg har etter prøver hos lege fått påvist lave verdier av et par vitaminer/mineraler som dekkes av multivitamin og trankapsler.

Anonymkode: ad1ac...440

Skrevet

Det finnes en liste fra helsedirektoratet med hvor mye man skal ha av ulike kosttilskudd som gravid. Jeg fikk den av jordmor, men jeg har en gang funnet den på nett

Jeg tok også multivitaminer med omega 3. Nycoplus sine omega3 multi har nesten alt jeg trengte i to kapsler daglig, noe jeg syntes er veldig greit. Det eneste den ikke har er kalsium, så det måtte jeg ta i tillegg siden jeg ikke fikk i meg nok melk. Siden jeg alltid har trengt ekstra d-vitamin kjøpte keg kalsium-tabletter med d-vit.

Gravid-vitaminene manglet flere ting fra listen enn multivitaminene, og var i tillegg mye dyrere.

Mye av det man finner i multivitaminer er unødvendig. Likevel er det så mye forskjellig man skal ha som gravid med begrenset kosthold, at det er bedre med multivitaminer enn en håndfull piller daglig. Med multivitaminer klarte jeg meg med to kapsler og en pille, i stedet for to trankapsler og fire piller. 

Anonymkode: 9a7f6...740

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...