AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #1 Skrevet 26. oktober 2019 Hei! Hunden min mågå 2 ekstra mnd på kun allergifor. Vi har tidligere trent med godbiter, men det går ikke nå. Å trene med fôret er ikke spesielt interessant. Har tenkt på å bruke leker som belønning, men verken han eller jeg er vant med. Kan det være en idé å starte med leker? Evt har noen tips om hvordan jeg kan innføre det? Vil trene på innkalling blant annet. Det er hund som trenger mye mental stimuli. Anonymkode: 312c4...99d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #2 Skrevet 26. oktober 2019 Kjøp våtfôret som hører til tørrfôret, de på dyreklinikken kan sikkert hjelpe deg med å finne det. Så kjører du det med en stavmikser sammen med litt vann, smør det utover et bakebrett og sett øverst i ovnen på 80-100 grader i 3-4 timer. Når det er helt tørt kan du knekke det opp i passe biter og ha i en lufttett boks. Anonymkode: b0a20...327
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #3 Skrevet 26. oktober 2019 Nei, jeg kan ikke bruke noe annet enn tørrfôr nå 😭 på analargenic(?) så er det veldig strengt. Men skal huske på tipset ditt om 2 mnd:)) Tusen takk! Anonymkode: 312c4...99d
Tabris Skrevet 26. oktober 2019 #4 Skrevet 26. oktober 2019 Når du er ferdig med de to månedene så ville jeg sett på hvilken proteinkilde det er i tørrforet. Det kan være han tåler det rent. (Hvis foret inneholder f.eks lam, så kan du kanskje gi rent lammekjøtt). På innkalling ville jeg uansett brukt leke. Da får du mer tempo og intensitet. Du kan starte med å dra frem en leke han synes er litt kul, leke litt med den - og så stoppe leken før han går lei. Om det så bare er noen sekunder. Så fjerner du leken og han får ikke tilgang til den før neste gang dere leker. Gjenta dette ca en gang om dagen, ikke så mye oftere. Slik kan du hype opp leken og gjøre den enda kulere. Når leken har blitt superkul, så kan du trene innkalling ved velge en egen innkallingslyd (helst fløyte eller plystring, siden en høy, lys lyd bærer lenger enn stemmen vår). Lag innkallingslyden og så kaster du frem leken med en gang. Lek, lek, lek. Gjenta dette 1-2 gamger om dagen i ca 7-10 dager. Da vil du få en særdeles bra innkalling. Ønsker du en innkalling som er automatisert, dvs at hunden kommer uansett forstyrrelse uten å tenke seg om, så må du belønne svært godt hver eneste gang du bruker innkallingen. Belønn da med den leken, og ikke la han leke med den noen gang ellers.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #5 Skrevet 26. oktober 2019 47 minutter siden, Tabris skrev: Når du er ferdig med de to månedene så ville jeg sett på hvilken proteinkilde det er i tørrforet. Det kan være han tåler det rent. (Hvis foret inneholder f.eks lam, så kan du kanskje gi rent lammekjøtt). På innkalling ville jeg uansett brukt leke. Da får du mer tempo og intensitet. Du kan starte med å dra frem en leke han synes er litt kul, leke litt med den - og så stoppe leken før han går lei. Om det så bare er noen sekunder. Så fjerner du leken og han får ikke tilgang til den før neste gang dere leker. Gjenta dette ca en gang om dagen, ikke så mye oftere. Slik kan du hype opp leken og gjøre den enda kulere. Når leken har blitt superkul, så kan du trene innkalling ved velge en egen innkallingslyd (helst fløyte eller plystring, siden en høy, lys lyd bærer lenger enn stemmen vår). Lag innkallingslyden og så kaster du frem leken med en gang. Lek, lek, lek. Gjenta dette 1-2 gamger om dagen i ca 7-10 dager. Da vil du få en særdeles bra innkalling. Ønsker du en innkalling som er automatisert, dvs at hunden kommer uansett forstyrrelse uten å tenke seg om, så må du belønne svært godt hver eneste gang du bruker innkallingen. Belønn da med den leken, og ikke la han leke med den noen gang ellers. Ja, det er tanken:) Ang mat:) Takk! Herregud, tusen takk for utfyllende og det beste svaret jeg kunne bedt om! Han har ikke vært så lek-orientert før, men det er nok sikkert fordi jan er vant med godbiter. Han er 7 år gammel og jeg har trent på innkalling før, med vekslende (u)hell. Men skal ta i bruk disse tipsene asap! Anonymkode: 312c4...99d 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #6 Skrevet 26. oktober 2019 Jeg trener med rått kjøtt, tørket kjøtt, fisk, grillet kylling osv. Vet ikke hvorfor hunden din spiser allergifor, men hadde jeg hatt en hund med allergi så hadde jeg gått over til råforing og ren foring. Altså ingen tilsetningsstoffer og ultraprosessert mat, kun rått kjøtt, rå og kokte grønnsaker og rå frukt og bær. Funket på shæferen min som klødde og mistet pels av alt tørrfor. Anonymkode: 0fb6c...eb1
Diamant20 Skrevet 26. oktober 2019 #7 Skrevet 26. oktober 2019 Vet mange bruker gulrot til hunder med allergi. Frøkna her er veldig glad i kokte gulrøtter og banan😉
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #8 Skrevet 26. oktober 2019 1 minutt siden, Diamant20 skrev: Vet mange bruker gulrot til hunder med allergi. Frøkna her er veldig glad i kokte gulrøtter og banan😉 Han liker dessverre ikke grønnsaker 😭🚨 en ekte kjøtteter;) Anonymkode: 312c4...99d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå