Gå til innhold

Invitert i bursdag, men vil ikke dra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Imorgen er jeg bedt i en bursdag jeg virkelig ikke vil dra i. For det første er jeg ikke så godt kjent med hun som feirer og for det andre kjenner jeg heller ingen av de andre som kommer. Har lyvd litt og sagt at jeg jobber sent og skal se om jeg rekker å komme etterpå. Problemet er at jeg sa opp den jobben bare for noen dager siden og skal derfor egentlig ingenting. Nå fant jeg nettopp ut at en som jobber der også er invitert og derfor ikke kan komme.. i tillegg vet jeg at hun som feirer er litt lei seg fordi det er mange som har kommet med dårlige grunner til hvorfor de ikke kan komme. 

hva skal jeg gjøre? Skjønner godt selv at det høres enklest ut å bare dra en tur, men så lett er det ikke (for meg). Grunnen til at jeg vil bli hjemme er fordi jeg har jobbet to uker i strekk, inkludert søndagene og kjenner at jeg ikke kommer til å greie småsnakk og den slags ting. Har bare lørdagen fri nå før jeg har full uke igjen. Dette er ingen god unnskyldning for hun jeg skal i bursdag til og jeg har fått inntrykk av at hun tar det ganske personlig når noen bare ikke «orker» å komme. Noen tips til unnskyldninger eller forklaringer jeg kan komme med?  Kjenner meg helt rådløs og frikvelden har gått til å stresse over at jeg ikke får fri imorgen kveld..

Anonymkode: b49d7...7ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra da! Det koster deg så lite. Blir det kjedelig, drar du bare tidlig hjem.

Anonymkode: 1eb4f...940

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg synes du skal dra i besøket jeg og være litt grei mot henne. Hvis det er mange som har meldt avbud så er det ikke så mange du trenger å små snakke med og du kan gå tidlig. Det er lov å være sliten. Men en ting jeg ikke forstod helt var at du har sagt opp jobben, men likevel skal jobbe på søndag 🤔 Ny jobb da?

Anonymkode: 36189...4ae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, jeg synes du skal dra i besøket jeg og være litt grei mot henne. Hvis det er mange som har meldt avbud så er det ikke så mange du trenger å små snakke med og du kan gå tidlig. Det er lov å være sliten. Men en ting jeg ikke forstod helt var at du har sagt opp jobben, men likevel skal jobbe på søndag 🤔 Ny jobb da?

Hadde to jobber:) det er mange som har meldt avbud, men fremdeles mange som kommer, 22 som har sagt ja og 20 som ikke kan. Så det er ikke akkurat sånn at hun blir sittende alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra da! Det koster deg så lite. Blir det kjedelig, drar du bare tidlig hjem.

Anonymkode: 1eb4f...940

Jeg er enig i at det høres like enkelt ut som dette. Men hvis jeg vil dra tidligere, eller ikke bli med ut på byen, så kommer hun til å være sur på meg i lang tid fremover. 

jeg synes det er vanskelig å dra fordi jeg har hatt mange tilbakefall av angstanfall i det sosiale, at jeg er redd det skal skje igjen, spesielt i ettertid. Har verken energi eller tid til det. 

Grunnen til at jeg ikke vil dra er egentlig ikke så viktig. Jeg trenger bare hjelp til å komme meg unna, uten at hun blir såret, for jeg vil jo ikke st det skal skje, men hun er veldig sår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å si det som det er da. Si at feks «Beklager, men det passer dårlig i kveld pga mye jobb for tiden og at du har behov for å hente deg litt inn på denne frikvelden.» Kanskje du kan legge til «Men hvis du har lyst kunne vi funnet på noe en annen dag. Ut å spise eller en tur på kino» At hun blir litt skuffet får så være. Klarer 20 personer å melde avbud så klarer du det og tenker jeg. Du kjente henne ikke så godt, så hvorfor skulle hun egentlig bli så veldig lei seg og hvorfor bry du deg så veldig om det. Hadde skjønt om det var en god venninne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ingen god unnskyldning for hun jeg skal i bursdag til og jeg har fått inntrykk av at hun tar det ganske personlig når noen bare ikke «orker» å komme. Noen tips til unnskyldninger eller forklaringer jeg kan komme med?

Må du unnskylde deg da? Det er jo dumt at du har viklet deg inn i en løgn som kan bli avslørt, men ellers kunne jo svaret vært noe i retning av: "Tusen takk for invitasjonen. Det var veldig hyggelig av deg å invitere meg, men jeg er opptatt den kvelden." Du sier jo du ikke kjenner henne så godt så hva gjør det om hun blir sur på deg en stund. Hadde det vært snakk om en virkelig god venninne så hadde kanskje saken stilt seg litt annerledes, men en god venninne ville sannsynligvis også forstått det om du ikke orket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt ikke vil dra er det jo bare å bli hjemme. Høres ut som du allerede har bestemt deg for at du syns det blir for slitsomt og at det ikke er noe synd på venninnen din. Det du vil er bare å lette din egen samvittighet. Hvis du ikke kommer fordi du ikke orker syns jeg du kan si nettopp det hvis hun spør om hvorfor. Du er sliten og orker ikke være sosial. Ikke lyv bare fordi du ikke vil at hun skal bli sur på deg. Du må tåle å fortelle sannheten

Anonymkode: 03d88...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...