Gå til innhold

Hva slags garn?


Kasier

Anbefalte innlegg

Hva slags garn bør man bruke hvis man syns alle strikkegensere klør? Både jeg og min datter er veldig ømtålig på dette, og syns alt klør og stikker. Må alltid ha en bomullsgenser under strikkeplagg og enda så klør det... 🙄 Blir det like fint å strikke i bomullsgarn eller blir det noe helt annet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan bli like fint med bomullsgarn. Har strikket bomullsgensere til nevøen min, han er en som syns alt klør og stikker. Det finnes også blanding av ull og bomull, og blanding av bambus og bomull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å bare bytte ut med bomullsgarn i passe tykkelse for de fleste oppskrifter, gjort det selv :) Unntaket er jo selvfølgelig plagg som av design skal være veldig fluffy eller pusete, det uttrykket får en jo ikke til med bomull. 

Men det meste av mønsterstrikk og plagg i vanlig ullgarn er det helt uproblematisk. Dvs om en ønsker å rundstrikke kofte for å klippe opp, så må en sy et par ekstra sømmer før en klipper. Bomullsgarn kan skli ut lettere. 

Det finnes også flere garn i merino/bomull-blandinger, som kanskje kan være verdt å prøve? For kløeren jeg strikka til, pleide jeg å kjøpe et prøvenøste av div. mulige garn, og strikke en enkel hals. Rundt halsen er en veldig følsom, så om det gikk bra kunne jeg være sikker på at garnet tåltes. Uten å måtte legge ut for og strikke en hel genser.

Kløeren her tålte Drops Flora (alpakka/ull-blanding) godt, men dette er jo individuelt :)

 

Anonymkode: a96db...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er mye av poenget med strikkeklær å holde seg varm, bortsett fra lette sommertopper o.l, så jeg ville ikke følt at å strikke kofter og alt mulig i bomull ville være noe særlig poeng. Jeg ville heller gått for enten merinoull a la Sandnesgarn sin, som er superwash-behandlet, eller garn som Duo eller Lerke, som er blanding av merinoull og bomull. Jeg har et barn som klør lett av ull, og han liker også godt Pickles sin Tjukk merino, om man vil ha et tykkere garn og uten superwash. Det nupper litt, men går greit å bare ta av nuppene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker ikke å strikke med bomull, men til min datter som klør lett av ull, har jeg strikket med Lerke som er 50-50 merino og ull. Det funket fint - hun tåler det, og det kjennes nesten som ull for den som strikker.

Anonymkode: 6c346...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg liker ikke å strikke med bomull, men til min datter som klør lett av ull, har jeg strikket med Lerke som er 50-50 merino og ull. Det funket fint - hun tåler det, og det kjennes nesten som ull for den som strikker.

Anonymkode: 6c346...0d9

50-50 merino og bomull skulle det stå!

Anonymkode: 6c346...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kasier skrev:

Hva slags garn bør man bruke hvis man syns alle strikkegensere klør? Både jeg og min datter er veldig ømtålig på dette, og syns alt klør og stikker. Må alltid ha en bomullsgenser under strikkeplagg og enda så klør det... 🙄 Blir det like fint å strikke i bomullsgarn eller blir det noe helt annet...?

Du må lete deg frem til garn nettopp du ikke synes klør. Babygarn er et fint sted å begynne utprøvingen. Du kan jo kjøpe ett nøste og legge garnnøstet rett på huden i genseren du har på deg og kjenne om garnnøstet klør etter noen timer. Gjør dette når du er hjemme og ser på tv eller gjør annet stillesittende arbeid. 

Anonymkode: fd9d7...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vera Vinge skrev:

For min del er mye av poenget med strikkeklær å holde seg varm, bortsett fra lette sommertopper o.l, så jeg ville ikke følt at å strikke kofter og alt mulig i bomull ville være noe særlig poeng. Jeg ville heller gått for enten merinoull a la Sandnesgarn sin, som er superwash-behandlet, eller garn som Duo eller Lerke, som er blanding av merinoull og bomull. Jeg har et barn som klør lett av ull, og han liker også godt Pickles sin Tjukk merino, om man vil ha et tykkere garn og uten superwash. Det nupper litt, men går greit å bare ta av nuppene. 

Men kjære deg da, når man ikke tåler ull så tåler man ikke ull, enten det er undertøy eller kofter. De som ikke tåler ull eller klør av ull skal da også kunne kle seg i strikketøy, om de vil, uten å bli møtt med så lite forståelse. 

Tenk over hvor heldig du er som tåler ull, for det er nemlig ikke gitt at du for all fremtid skal kunne bruke ull. 

Anonymkode: fd9d7...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg da, når man ikke tåler ull så tåler man ikke ull, enten det er undertøy eller kofter. De som ikke tåler ull eller klør av ull skal da også kunne kle seg i strikketøy, om de vil, uten å bli møtt med så lite forståelse. 

Tenk over hvor heldig du er som tåler ull, for det er nemlig ikke gitt at du for all fremtid skal kunne bruke ull. 

Anonymkode: fd9d7...c02

Nå skriver ikke ts noe om at hun ikke tåler ull, men at hun klør lett. Og jeg syns da det er naturlig å foreslå andre alternativer enn ren bomull, spesielt når jeg har erfaring fra et av mine barn som også klør. Samtidig som ull har noen unike egenskaper og jeg syns det er en fordel å benytte seg av det om man kan, og trenger varmende plagg. Jeg syns også ren bomull har noen ulemper. Jeg kan ikke helt se at det er det samme som å ikke møte noen som ikke tåler ull med forståelse...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg da

Anonymkode: fd9d7...c02

Slutt å bruk hersketeknikk.

Anonymkode: d2256...a47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikk i ull og bruk bomull/superundertøy under. Ull er et så fantastisk produkt at det lønner seg å prøve å overkomme kløingen. Jeg fiksa ikke ull som liten. Ble helt krakilsk av ull. Nå elsker jeg ull og favoritten er Devoll merinoull under ullgensere. Bruker alpakka og merinoull blandet med ull. Finnes ikke noe bedre. Jeg er aktiv utendørs og veldig avhengig av produkter som gir varme og som ikke fryser når det blir fuktig. 

Anonymkode: 92f34...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har strikket Nancyjakke i bomull. Den ble like fin som med ullgarn.

Liker godt Lille Lerke, det er 50 % egyptisk bomull og 50 % merino. Dette passer til pinne nr 3 (som er relativt tynt)

Har også funnet kashmir-blandinger som gir veldig behagelig tekstur, men de er nokså dyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...