AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #1 Skrevet 24. oktober 2019 Da jeg var barn fikk jeg ofte juling av foreldrene mine, det var far som slo mest. Nå som voksen tenker jeg mye på dette, har heller Ingen å snakke med. Har prøvd å ta det opp med dem og sagt hva jeg føler, de sier bare at det var riktig gjort for det var den eneste måten og få meg til å oppføre meg på. De sier også at barn generelt ikke har vondt av å få juling, noe jeg er sterkt uenig i. Jeg blir sint når jeg tenker på dette, og sliter mye. Jeg vet jeg ikke kan forandre meningene deres, og jeg blir sint og lei meg. Føler meg også alene om dette. Hva kan jeg gjøre? Og er det flere som har opplevd lignende? Anonymkode: 0f67b...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #2 Skrevet 24. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Da jeg var barn fikk jeg ofte juling av foreldrene mine, det var far som slo mest. Nå som voksen tenker jeg mye på dette, har heller Ingen å snakke med. Har prøvd å ta det opp med dem og sagt hva jeg føler, de sier bare at det var riktig gjort for det var den eneste måten og få meg til å oppføre meg på. De sier også at barn generelt ikke har vondt av å få juling, noe jeg er sterkt uenig i. Jeg blir sint når jeg tenker på dette, og sliter mye. Jeg vet jeg ikke kan forandre meningene deres, og jeg blir sint og lei meg. Føler meg også alene om dette. Hva kan jeg gjøre? Og er det flere som har opplevd lignende? Anonymkode: 0f67b...bd9 De tar feil, du har rett. Du kan gå til fastlegen og få henvisning til psykolog. Anonymkode: eda92...680 12
Silva Pluvialis Skrevet 24. oktober 2019 #3 Skrevet 24. oktober 2019 Det er aldri greit å slå barn! Vondt å høre at du måtte gå gjennom det. Du fortjente det ikke og det var ikke din skyld.❤️ 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #4 Skrevet 24. oktober 2019 Har du vurdert psykolog? Generasjonen som er foreldre til de født 80 tallet var nok vant med fysisk straff, men å gjøre dette mot egne barn var vel heller uvanlig... Hvilken modell er du ts? Anonymkode: 3f742...6e1 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #5 Skrevet 24. oktober 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var barn fikk jeg ofte juling av foreldrene mine, det var far som slo mest. Nå som voksen tenker jeg mye på dette, har heller Ingen å snakke med. Har prøvd å ta det opp med dem og sagt hva jeg føler, de sier bare at det var riktig gjort for det var den eneste måten og få meg til å oppføre meg på. De sier også at barn generelt ikke har vondt av å få juling, noe jeg er sterkt uenig i. Jeg blir sint når jeg tenker på dette, og sliter mye. Jeg vet jeg ikke kan forandre meningene deres, og jeg blir sint og lei meg. Føler meg også alene om dette. Hva kan jeg gjøre? Og er det flere som har opplevd lignende? Anonymkode: 0f67b...bd9 Jeg fikk også ris av min far jevnlig i alderen 1-10 år. Og han står fortsatt den dag idag og mener at det var riktig gjort Anonymkode: 96746...c08
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #6 Skrevet 24. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du vurdert psykolog? Generasjonen som er foreldre til de født 80 tallet var nok vant med fysisk straff, men å gjøre dette mot egne barn var vel heller uvanlig... Hvilken modell er du ts? Anonymkode: 3f742...6e1 Jeg er ikke TS, men har opplevd det samme og er vokst opp på 2000-tallet. Fikk ris som fysisk avstraffelse hvis jeg var uhøflig eller ulydig Anonymkode: 96746...c08
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #7 Skrevet 24. oktober 2019 4 minutter siden, Gorilla skrev: Det er aldri greit å slå barn! Vondt å høre at du måtte gå gjennom det. Du fortjente det ikke og det var ikke din skyld.❤️ ❤️ Anonymkode: 0f67b...bd9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #8 Skrevet 24. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert psykolog? Generasjonen som er foreldre til de født 80 tallet var nok vant med fysisk straff, men å gjøre dette mot egne barn var vel heller uvanlig... Hvilken modell er du ts? Anonymkode: 3f742...6e1 Har vurdert det. Men vet ikke om en psykolog kan hjelpe meg. Men vurderer det ja. Jeg er født i 86. Anonymkode: 0f67b...bd9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #9 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg har mye mer tro på å snakke med en profesjonell part enn foreldrene dine. De kommer ikke til å endre seg. Anonymkode: d6120...95e 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #10 Skrevet 24. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har vurdert det. Men vet ikke om en psykolog kan hjelpe meg. Men vurderer det ja. Jeg er født i 86. Anonymkode: 0f67b...bd9 Jeg er like gammel som deg og har opplevd det samme. Kjenner av og til på ønsket om hevn. Har forsøkt å ta det opp med foreldre, det de valgte å gjøre, men det ender med at de unnskylder seg. Har minst mulig kontakt med dem, og på bakgrunn av deres handlinger har jeg i dag ingen gode minner om de. De er selv ansvarlig for det, så får jeg være ansvarlig for å få meg et godt liv. En psykolog kan kanskje være en god ventil for deg. Det er godt å få tømt seg. Anonymkode: 598b6...4a6 2
Thyra Skrevet 24. oktober 2019 #11 Skrevet 24. oktober 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var barn fikk jeg ofte juling av foreldrene mine, det var far som slo mest. Nå som voksen tenker jeg mye på dette, har heller Ingen å snakke med. Har prøvd å ta det opp med dem og sagt hva jeg føler, de sier bare at det var riktig gjort for det var den eneste måten og få meg til å oppføre meg på. De sier også at barn generelt ikke har vondt av å få juling, noe jeg er sterkt uenig i. Jeg blir sint når jeg tenker på dette, og sliter mye. Jeg vet jeg ikke kan forandre meningene deres, og jeg blir sint og lei meg. Føler meg også alene om dette. Hva kan jeg gjøre? Og er det flere som har opplevd lignende? Anonymkode: 0f67b...bd9 Jeg skjønner ikke hvordan enkelte kan se at barna sliter med det i ettertid og fortsatt mene det var riktig gjort. 4
Heisenberg Skrevet 24. oktober 2019 #12 Skrevet 24. oktober 2019 2 minutter siden, Thyra skrev: Jeg skjønner ikke hvordan enkelte kan se at barna sliter med det i ettertid og fortsatt mene det var riktig gjort. Det tror jeg er fordi foreldre som slår ikke er så godt mentalt utstyrt. De slår fordi de ikke har ord til å løse oppdragelsen på annet vis. Og da er sannsynligheten for at de har selvinnsikt nok til å vurdere egen oppførsel og hvordan det har påvirket barnet forsvinnende liten. 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #13 Skrevet 24. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du vurdert psykolog? Generasjonen som er foreldre til de født 80 tallet var nok vant med fysisk straff, men å gjøre dette mot egne barn var vel heller uvanlig... Hvilken modell er du ts? Anonymkode: 3f742...6e1 Vil bare korrigere deg litt. — Undersøkelser viste at det i 1980 i 51 prosent av familiene i Norge ble brukt fysisk avstraffelse, mens tallet i 2000 var åtte prosent. Anonymkode: 7d806...dc6 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #14 Skrevet 24. oktober 2019 2 timer siden, Heisenberg skrev: Det tror jeg er fordi foreldre som slår ikke er så godt mentalt utstyrt. De slår fordi de ikke har ord til å løse oppdragelsen på annet vis. Og da er sannsynligheten for at de har selvinnsikt nok til å vurdere egen oppførsel og hvordan det har påvirket barnet forsvinnende liten. Tror det handler mer om når disse foreldrene vokste opp. Når det var fysisk avstraffelse i 51 prosent av familiene i Norge i 1980 så er det ikke fordi 51 prosent av foreldrene i 1980 ikke var godt mentalt utrustet, det skjedde fordi det ble sett på som korrekt barneoppdragelse. At det er langt mindre vold i norske familier i dag, handler ikke om at folk er mer intelligente men at vi har blitt oppdratt gjennom norsk presse gjennom de siste 20-30 årene at vold er galt. Anonymkode: 7d806...dc6 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. oktober 2019 #15 Skrevet 24. oktober 2019 Psykolog er veldig lurt. Du får en utenforstående som kan hjelpe deg å bearbeide fortiden din. Og med det så vil du få verktøyene du trenger til å komme deg videre i livet. Det innebærer å møte fortiden, sette ord på følelsene og tankene dine, bearbeide, gråte, bli forbanna, gråte mer og bli enda mer forbanna. Og på et punkt så vil du kunne klare å bli fri. Målet er å tilgi dem, ikke for deres skyld, og det er ikke noe du må gi dem personlig. Men tilgi dem for din egen skyld. Først da er du virkelig fri fra det vonde de påførte deg. Mange tror at psykolog ikke er noe hjelp, men om en virkelig går inn for at man ønsker å blir kvitt vonde følelser og gi seg selv en sjanse til å slippe å bære på fortiden og kunne bli lykkelig, så er psykolog et steg i riktig retning.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #16 Skrevet 24. oktober 2019 Jeg fikk også mye juling som barn. Har en diagnose som også gjør livet vanskeligere, er i dag trygdet, men vet ikke om det var oppveksten som gjorde det. Tror det var flere ting. Hos meg var det mamma som slo mest, ofte for filleting og uhell også. Pappa Slo ikke like ofte, men han gjorde det han også. Anonymkode: 3a18b...71c
Thyra Skrevet 25. oktober 2019 #17 Skrevet 25. oktober 2019 13 timer siden, Heisenberg skrev: Det tror jeg er fordi foreldre som slår ikke er så godt mentalt utstyrt. De slår fordi de ikke har ord til å løse oppdragelsen på annet vis. Og da er sannsynligheten for at de har selvinnsikt nok til å vurdere egen oppførsel og hvordan det har påvirket barnet forsvinnende liten. Men selv om de ikke selv klarer å vurdere at det er galt, så må de jo skjønne det når barnet i voksen alder forteller at hn sliter med det.
Trolltunge Skrevet 25. oktober 2019 #18 Skrevet 25. oktober 2019 (endret) Jeg er født på 70 tallet og var barn på 80 tallet, og jeg fikk både juling og ble tatt i øret. Flere ganger. Jeg tror man bare må tenke at foreldrene ikke visste bedre da. De var selv vokst opp med at det var normal reaksjon. Det begynte gradvis å bli bevissthet rundt det da, men likevel, de hadde selv opplevd det, og blitt vettuge mennesker, hatet ikke sine foreldre for dette, så de VISSTE det ikke på den måten som vi vet nå. De gjorde nok det de trodde virket, og de foreldre som ellers var gode og fulgte opp barn (det var mine) synes jeg man bør tilgi for at de ikke visste bedre. Foreldre feiler. Det har jeg selv også gjort. Ikke i dette (jeg visste bedre angående akkurat dette, fordi jeg var godt opplyst om dette av samfunnet jeg modnet i), men i å alltid møte mine barn slik de mest trengte det der og da. Uansett hvor rett man forsøker å gjøre ting er man kun et menneske, og mennesker feiler. Det er forskjell på å ha gjort noen slike feil i beste mening og å ha brukt vold og makt for å bryte ned. Om foreldrene dine egentlig ønsket deg det beste, for det meste gjorde det de kunne for at du skulle ha det bra, og ikke brukte juling og overgrep vilkårlig for å knekke deg, men fordi de trodde det ville lede deg rett, så synes jeg at du bør tilgi dem. Om det er feil og feiltrinn foreldre har gjort og gjør som vektlegges, og ikke det gode, så er det å være foreldre en umulig oppgave egentlig. Da vil vi alle dømmes brutalt. Alt vi ikke forsto, alt vi ikke så, og hver gang vi var så sliten og stresset at vi sa eller gjorde noe feil i øyeblikket, fordi vi er mennesker med begrenset kapasitet... om det er dette våre barn dømmer oss for senere, og ikke alt vi gjorde for dem, var for dem og forsøkte så inderlig å være i ønsket om å gi dem retning og trygghet, ja da vil vi alle bli dømt hardt. Var den fysiske straffen de ga deg overgrep og maktmisbruk av ondskap, eller var det feil gjort av uvitenhet, men likevel omsorg og kjærlighet? Det første skal og bør dømmes. Det siste bør tilgis. Det var ikke rett, men var det ikke ondt ment, bare feiltrinn av uvitenhet, så slipp det. Endret 25. oktober 2019 av Trolltunge 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #19 Skrevet 25. oktober 2019 Det er vanlig at en overgriper legger skylden på offeret sitt. Dette må du IKKE ta innover deg!! Dette er en del av mishandlingen som viser at dette fortsatt er personer du bør stenge ut av livet ditt så godt du kan! Mulig at psykolog kan hjelpe deg å komme over eller leve med traumene du har vokst opp med. Dette er ikke bagateller! Du har blitt mishandlet av de personene du skulle vært nærmest. De du var helt avhengig av for overlevelse og kjærlighet. Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det må ha vært. Og du må ikke gå til overgriperen for trøst eller closure. De er gift i livet ditt, og du må vende deg mot noe positivt, og fjerne giften fra livet ditt! Elsk deg selv, og omgi deg med personer som vil deg VEL og som ikke forsvarer vold! Anonymkode: a202c...594 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #20 Skrevet 25. oktober 2019 Yes. Pappa banka meg ofte. Med hånd ,med belte ,sende meg ut for å finne pinne som han skal banke meg med osv ... Må sies at jeg fant på mye tull også. Har forstått når jeg ble eldre at pappa hans banka ham også ,så på en måte han visste ikke bedre ,visste ikke hvordan skal han håndtere min tull så det ble banking. Ingen unnskyldning for ham men ja …. I dag han benekter at han banka meg. Uansett jeg holder ikke noe mot ham. Tenker ikke over det heller. Livet er for kort for å gå rundt å gruble over fortiden. Se fram ! Anonymkode: 83abb...a1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå