Gå til innhold

Hvorfor ingen flinke kvinnelige trommiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan komme på to kvinnelige trommiser: Hu som spiller med Lenny Krawitz og trommisen i jentebandet; Kitty.

Ingen av dem er særlig dyktige. Skal man se noen virkelige virtuoser så må man svelge kameler og si at innen den ekslusive klubben så er det kun menn. Hvorfor? På alle andre instrumenter så finnes det kvinner i verdensklasse men når det gjelder trommer så glimrer de med sitt fravær.

Har ikke kvinner tålmodighet nok til å lære seg trommer?

dette kan ikke være grunnen. Kvinner er stort sett mer tålmodig og avventene enn menn.

Er rock/metall/jazzmiljøet kvinnefiendtlig?(disse kategoriene er de som mest profilerer trommer som et instrument)

Absolutt ikke. disse miljøene bortsett fra jazzen har jo vært fanebærerne for likestilling og opprør. Jazzen er jo også veldig poetisk av seg så den har fulgt etter.

Hvorfor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med hun i The Bangles, dude....?? Spiller jo trommer.

Gjest TomKrus
Skrevet

Dama i Corrs har iallfall en jævlig fin søster.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Interessant tema du bringer på banen.

Jeg er selv kvinnelig (hobby)musiker, og tror at mangelen på kvinnelige musikere innen rock har noe med å gjøre at det er et vanskelig terreng å bevege seg inn på for kvinner, slik som mange andre mannsdominerte arenaer tradisjonelt har vært.

Det er synd og si det, men generelt sett er det vanskelig å bli tatt seriøst som kvinnelig musiker. Inntrykket mitt er også at man må være en mye bedre musiker enn den gjennomsnittlige mannlige musiker hvis man ønsker å bli tatt seriøst som kvinne. Det skjer også relativt sjelden at kvinnelige musikere blir tatt opp i band der resten av medlemmene er menn, og hvis de blir det er det kun som vokalist. (I enkelte tilfeller bassist.) De typisk røffe og tøffe instrumentene gitar og trommer er i stor grad forbeholdt menn.

Uansett, mye av dette gjør at kvinner gjerne starter band med andre kvinner, og ofte er det slik at "jenteband" ikke tas like seriøst som band kun med mannlige musikere, fordi man antar at de ikke har spilt så lenge. Noe de gjerne også ikke har fordi de aldri har fått anledningen.

Det blir dermed gjerne en litt ond sirkel, der man ikke blir veldig god bandmusiker fordi man ikke får mulighet til å spille i band, noe som igjen gir grobunn til at man ikke blir sett på som seriøs eller dyktig, som igjen fører til at man ikke får spille i band... osv. Veldig synd for de som faktisk er dyktige og seriøse.

Vil også si at jeg tror kanskje det er annerledes innen jazz, der jeg har inntrykk av at det er en del dyktige kvinner. Hvis du er ute etter navn på dyktige kvinnelige musikere kan jeg nok ikke hjelpe deg direkte, men da jeg så David Bowie i fjor hadde han med seg en veldig dyktig svart dame på (tror jeg) gitar.

Skrevet

Jeg har trommesett stående, digitalt til og med.. Tror mannen betalte en ca 17' for det (Kjøpt brukt, et år gammelt). Men det overlater jeg til han å bruke, for jeg eier ikke rytme og timing...

Skrevet

Jeg har spilt slagverk i mange år, kanskje en 8-10? Solgte imidlertid trommesettet mitt en gang jeg var litt i beit for penger...

Du har nok rett i at det er få gode kvinnelige trommiser i rockeband. Men det betyr ikke at det ikke finnes gode kvinnelige slagverkere, for det gjør det! Evelyn Glennie foreksempel, hun er kjempedyktig på slagverk.

Også i Norge er det veldig mange flinke konservatorieutdannete slagverkere. Klart at de lærer andre slagverkinstrumenter også, men flere av de er rå på trommesett også.

Men i rockemiljøene er det helt klart veldig mannsdominert. I tillegg er det kanskje lettere å komme opp og frem som mann? Ta for eksempel Lars Ulrich, han ville jo egentlig bli tennisstjerne, men endte opp bak trommesettet til Metallica istedenfor. Har var ikke like god i begynnelsen, men nå er han jo fantastisk! Spørs om kvinner kunne hatt en lignende karriere...

Men, som kvinnelig slagverker og datastudent er det kanskje jeg som er litt rar? :wink:

Gjest uhørt
Skrevet

Synes også det er et interessant tema, og tror snart medlem er inne på mye sentralt her. Når det gjelder jazz hørte jeg en programserie på P2 om mangelen på kvinnelige jazz-musikere - utover vokalister. Her som i andsre sjangere virker det som mannlige og kvinnelige musikere har ulike roller, på en måte. De musikerne de intervjuet (kvinner) følte seg ikke diskriminert eller oversett på noen måte, da, men det finnes jo mange mindre synlige faktorer; mange kvinner mangler selvtillit og mot til å gå utenom den rollen som er "åpen", man må kanskje yte mer før man får oppmerksomhet i media/av anmeldere/kritikere osv.

Er selv nærmest tonedøv... Og må innrømme at de fleste bandene/artistene jeg hører på er fulle av menn (noen "femi" riktignok, feks the Cure) - og de kvinnelige artistene jeg liker er kanskje veldig "kvinner" (Joni Mitchell, PJ Harvey - tøff, da, men.. Og så er det noen kvinnelige (gjeste)vokaliser i manne-band...)? På samme måte med forfattere - jeg har lest MASSE, men nesten bare mannlige forfattere! Hadde jeg fulgt Georg Johannesens (?) toskete påstander om at mannlige forfattere er uinteressante for kvinner, og i hvert fall omvendt - da hadde mye vært annerledes i hodet mitt.

Den nest dyktigste trommisen jeg kjenner er forresten jente. (den dyktigste er nærmest profesjonell. Hm. Kjenner en profesjonell perkusjonist også - mann. Også samboern hans er musiker, med et "mykere" instrument). Jeg tror jenter sjeldnere enn gutter klarer å fokusere på bare EN ting, i hvert fall en så "unyttig" ting som trommer..? Eller?

Skrevet

Unyttig ting som trommer??

Neineinei! :fy:

Er jo trommene som er hele grunnlaget for musikken! :tunge1:

Gjest ilska
Skrevet

Ingen her som har hørt om Liisa Autere, i Melody Sisters da? Verdens første rene jenteband?

De begynte straks etter krigen ca 1947. I 1966 måtte de gi seg. De kunne erstatte en av musikerne med en mann, men det ville de ikke. Et rent jenteband var et rent jenteband.

Så soleklart!

Gjest seroxata
Skrevet

den der har jeg faktisk ikke tenkt på før... men når jeg nå tenker, så er det jammen ikke mange kvinnelige trommiser nei...

jeg skulle gjerne spilt trommer, min onkel hadde før, og det er jo utrolig artig!

Skrevet

Uansett, mye av dette gjør at kvinner gjerne starter band med andre kvinner, og ofte er det slik at "jenteband" ikke tas like seriøst som band kun med mannlige musikere, fordi man antar at de ikke har spilt så lenge. Noe de gjerne også ikke har fordi de aldri har fått anledningen.

.

Selvsagt. Alt er jo bare menns feil. Dere jenter er jo bare offere og utsatt for diskriminering samme hvor dere kommer.

Hvorfor gjør dere heller ikke noe selv, f eks starter egne plateselskaper eller spiller litt trommer, det er jo bare det donnie lurer på?

Skrevet

Selvsagt. Alt er jo bare menns feil. Dere jenter er jo bare offere og utsatt for diskriminering samme hvor dere kommer.

Hvorfor gjør dere heller ikke noe selv, f eks starter egne plateselskaper eller spiller litt trommer, det er jo bare det donnie lurer på?

Khaoz prod. f.eks blir styrt av berter... ;) Bare for å ta et eksempel.. Men kvinnelige trommiser er det som nevnt få av... =P

Gjest Lenny Krawitz
Skrevet
Jeg kan komme på to kvinnelige trommiser: Hu som spiller med Lenny Krawitz

:ler:

Når jeg leste overskriften din var jeg faktisk på vei inn her for å skjelle deg ut og fortelle om henne selv.

Skrevet
Har ikke kvinner tålmodighet nok til å lære seg trommer?

dette kan ikke være grunnen. Kvinner er stort sett mer tålmodig og avventene enn menn.

Er rock/metall/jazzmiljøet kvinnefiendtlig?(disse kategoriene er de som mest profilerer trommer som et instrument)

Jeg spiller trommer. Og jeg foretrekker metall. Har ikke eget band, men det hadde vært morsomt å prøve. Er samboeren min som har lært meg opp. Han er trommis selv. Han synes det er stas med ei dame som har såpass bra rytmesams, som han sier :-)

Mulig jeg får pes nå, men jeg tror jenter flest foretrekker å spille noe mer "populært", som f.eks. gitar eller å synge. En trommis kommer jo litt i bakgrunnen, det går det jo ikke ann å legge skjul på. Dessuten er det vel ikke alle som tror det er særlig utfordrende å spille trommer. Vi som spiller selv vet jo at dette bare er tull. Det blir hva en selv gjør det til!

Å så er det jo hygienen da, vettu! Spille så svetten siler, ikke særlig "dame-aktig" det! :hoho:

Nei, jeg vet ikke jeg altså... Er nok mange, mange forskjellinge grunner. Men flere burde gi trommer en sjanse, det er min mening!

Skrevet

Angelizer, hvor i landet bor du? bandet mitt trenger trommis :tunge1:

Skrevet
Angelizer, hvor i landet bor du? bandet mitt trenger trommis  :tunge1:

Bor nok litt for langt unna deg! :sur:

Skrevet

Bor nok litt for langt unna deg! :sur:

Tsktsk.. ;) Måtte spørre.. Skal prøve nok en trommis til tirsdagen da.. Håper han er kjapp nok...

Skrevet
Håper han er kjapp nok...

Jeg er dritgod på blastbeats! jeg blaster ræva av alle andre!

Skrevet

Jeg er dritgod på blastbeats! jeg blaster ræva av alle andre!

Gir deg en pling hvis Jontho ikke blir med :wink:

Skrevet

Gir deg en pling hvis Jontho ikke blir med :wink:

hah.. jeg knuser han. vel kan han blaste men er han flink på trioler på basstrommene? kan han spille noen fete breaks i 3/4 eller 7/8 deler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...