Gå til innhold

Hvordan er det mulig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke forskjellige plagg like i størrelsen selvom de alle har størrelse M? Hvordan er det mulig å variere størrelsene så mye?

Anonymkode: 7e53b...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er forskjell på tyske, italienske, franske og svenske størrelser.

Anonymkode: cec34...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. 

Hilsen ei som handla 5 gensre på samme butikk. To i str M, to i L og en i XL. 😂

Anonymkode: 14871...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det er forskjell på tyske, italienske, franske og svenske størrelser.

Anonymkode: cec34...a39

Hvordan kan man gjette hva som er tysk, svensk, dansk av størrelser når det selges på nettet? Da må man informere om det da. Dette plagget er sydd i Thailand, dette plagget er sydd i Tyskland, dette er sydd i Sverige osv. Også er det min jobb å finne ut av hvem som selger klær i små, vanlige og store størrelse. Jaja men.... det skal ikke være lett. 

Anonymkode: 7e53b...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aner ikke. 

Hilsen ei som handla 5 gensre på samme butikk. To i str M, to i L og en i XL. 😂

Anonymkode: 14871...089

Å ja. Halvparten av det jeg har kjøpt går i hvertfall tilbake. 

Anonymkode: 7e53b...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man gjette hva som er tysk, svensk, dansk av størrelser når det selges på nettet? Da må man informere om det da. Dette plagget er sydd i Thailand, dette plagget er sydd i Tyskland, dette er sydd i Sverige osv. Også er det min jobb å finne ut av hvem som selger klær i små, vanlige og store størrelse. Jaja men.... det skal ikke være lett. 

Anonymkode: 7e53b...f39

Du finner det ut når det ikke passer. Kjøp klær etter hva som ser fint ut og ikke lappen i nakken 😊

Anonymkode: cec34...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du finner det ut når det ikke passer. Kjøp klær etter hva som ser fint ut og ikke lappen i nakken 😊

Anonymkode: cec34...a39

Det jeg prater om nå er kjøpt på nettet og da får man ikke prøvd det. Nå er ikke jeg tenåring så takler jeg det men la oss si det er noen som er veldig ung da og vet at de er størrelse M så går de rett i kjelleren ved å bli en størrelse XL. 

Anonymkode: 7e53b...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær blir produsert i ulike land, og der varierer størrelsen. En M er ikke det samme i asiatiske land som i europeiske land. Dessuten er det jo en forskjell på S/M/L hos eksempelvis Kappahl eller Bik Bok ettersom sistnevnte henvender seg til hovedsakelig ungdom. Det burde vært en felles skala, men det finnes det dessverre ikke.. Hadde gjort ting enklere though, det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er forskjell på tyske, italienske, franske og svenske størrelser.

Anonymkode: cec34...a39

De fleste klærne blir produsert i fabrikker i Asia. Hvilket land man handler i, har lite å si dersom fabrikkene ligger i et annet land.. 

Anonymkode: e8a68...3b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer også utfra hvor baggy klærne er ment å være .  Jeg kjøpte en jakke på NewYourker i str 36, den var baggy nok i den str.  Bruker vanligvis 38.  Når jeg prøvde 34 var jakka både for kort og for smal i ermene selv om den fremdeles var baggy.  Noen gensere er også slik,har gensere i alt fra XS-L.  Kan godt kjøpe en baggy genser i small.  Syns ikke størrelsene varierer så veldig jeg.  Kjøper stort sett det meste i M. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Scarlet Witch skrev:

Klær blir produsert i ulike land, og der varierer størrelsen. En M er ikke det samme i asiatiske land som i europeiske land. Dessuten er det jo en forskjell på S/M/L hos eksempelvis Kappahl eller Bik Bok ettersom sistnevnte henvender seg til hovedsakelig ungdom. Det burde vært en felles skala, men det finnes det dessverre ikke.. Hadde gjort ting enklere though, det er jeg enig i. 

Allikevel skulle de jo holde seg til en mal. De gjør jo ikke det. 

Anonymkode: 7e53b...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SupaWoman skrev:

Det varierer også utfra hvor baggy klærne er ment å være .  Jeg kjøpte en jakke på NewYourker i str 36, den var baggy nok i den str.  Bruker vanligvis 38.  Når jeg prøvde 34 var jakka både for kort og for smal i ermene selv om den fremdeles var baggy.  Noen gensere er også slik,har gensere i alt fra XS-L.  Kan godt kjøpe en baggy genser i small.  Syns ikke størrelsene varierer så veldig jeg.  Kjøper stort sett det meste i M. 

Det forstår man, man ser hva som skal være stort, lite, kroppsnært osv. Men jeg syns bare at størrelsene skal være like. Syns ikke at en størrelse M skal være XS eller L. Da syns jeg det mønsteret de bruker skal være brukt på alle klærne sånn at de blir like. Man vet jo veldig godt at selvom klærne er sydd i et land med tiny eller gigantiske folk så skal klærne eksporteres til resten av verden. 

Anonymkode: 7e53b...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske damer er i snitt litt høyere og kraftigere bygget enn feks spanjoler. Tenker det er naturlig at snittet på nordiske klær er annerledes enn spanske? De nordiske kjedene som ikke er så veldig internasjonale (Lindex, KapAhl osv.) har jo mye større klær enn Zara. H&M føler jeg er mer normale i størrelsen, men de selges jo overalt i verden. 

I USA og UK driver de mye med vanity sizing, så klær fra disse landene er jo håpløse i forhold til størrelse. Tror jeg ser tendensen til det samme her i Norge også. 

Tipset er vel å sjekke størrelsetabellen?

 

Anonymkode: fb3f0...386

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norske damer er i snitt litt høyere og kraftigere bygget enn feks spanjoler. Tenker det er naturlig at snittet på nordiske klær er annerledes enn spanske? De nordiske kjedene som ikke er så veldig internasjonale (Lindex, KapAhl osv.) har jo mye større klær enn Zara. H&M føler jeg er mer normale i størrelsen, men de selges jo overalt i verden. 

I USA og UK driver de mye med vanity sizing, så klær fra disse landene er jo håpløse i forhold til størrelse. Tror jeg ser tendensen til det samme her i Norge også. 

Tipset er vel å sjekke størrelsetabellen?

 

Anonymkode: fb3f0...386

Ja Zaraklær er ofte små, bommer hver gang og drar med meg en haug med klær inn på prøverommene i M.  Nesten ingenting i M der passer meg.  Men tar det ikke personlig, vet de er sydd mindre enn  norske kjedeklær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norske damer er i snitt litt høyere og kraftigere bygget enn feks spanjoler. Tenker det er naturlig at snittet på nordiske klær er annerledes enn spanske? De nordiske kjedene som ikke er så veldig internasjonale (Lindex, KapAhl osv.) har jo mye større klær enn Zara. H&M føler jeg er mer normale i størrelsen, men de selges jo overalt i verden. 

I USA og UK driver de mye med vanity sizing, så klær fra disse landene er jo håpløse i forhold til størrelse. Tror jeg ser tendensen til det samme her i Norge også. 

Tipset er vel å sjekke størrelsetabellen?

 

Anonymkode: fb3f0...386

Det med Zara stemmer ikke mtp det jeg kjøpte der. Der var de klærne jeg kjøpte store. Der var en størrelse M, XL syns jeg. 
H&M varierer jo veldig og følger heller ikke noe mønster. Har fått klær der som er passe til mini-klær. Vet ikke hva vanity sizing er. 

17 timer siden, SupaWoman skrev:

Ja Zaraklær er ofte små, bommer hver gang og drar med meg en haug med klær inn på prøverommene i M.  Nesten ingenting i M der passer meg.  Men tar det ikke personlig, vet de er sydd mindre enn  norske kjedeklær. 

Så rart. Jeg har helt motsatt erfaring. :) 

Anonymkode: 7e53b...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanity sizing er et fenomen hvor man øker størrelsen på klærne, men ikke merkelappen. Slik at damer kan være fornøyde med å fremdeles være en størrelse M, selv om man har gått opp ti kilo. Damene blir glade av å fremdeles passe liten størrelse, og kjøper kjolen.

At du passer i klær fra Zara er jo bra, snittet passer ikke meg (pæreform og veldig lange bein). Gjorde iallefall ikke det sist gang jeg gadd å prøve noe i den butikken. Det var i Spania, så kan være utvalget/snittet er bedre tilpasset det norske markedet her i Norge. Jeg har bare gitt opp den butikken. Tiger, Filippa og InWear sitter mye bedre.

Anonymkode: fb3f0...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.10.2019 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Det forstår man, man ser hva som skal være stort, lite, kroppsnært osv. Men jeg syns bare at størrelsene skal være like. Syns ikke at en størrelse M skal være XS eller L. Da syns jeg det mønsteret de bruker skal være brukt på alle klærne sånn at de blir like. Man vet jo veldig godt at selvom klærne er sydd i et land med tiny eller gigantiske folk så skal klærne eksporteres til resten av verden. 

Anonymkode: 7e53b...f39

Og du sjekket selvfølgelig (ikke) oppgitte mål på plaggene før du bestilte?

Mål oppgis for størrelsene i butikker som lever av å selge kvalitets- og merkeklær.

Anonymkode: 7ae71...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, bare fra ett eneste merke som Adidas har jeg M, L og XL på klær som egentlig er like store... 

Anonymkode: b94da...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og det er alt for store forskjeller. Jeg er en størrelse 42, men bruker jo alt fra 38-46. Husker i sommer så bestilte jeg en kjole fra vero moda i str.44, og den var så liten. Så fikk min datter på 18 til å prøve den, hun er str. 38, og den satt som pølseskinn på henne. Og når er som er str. 36, må kjøpe str. 44 for at det passer, så blir det jo tullete. 

Anonymkode: 5530c...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes og det er alt for store forskjeller. Jeg er en størrelse 42, men bruker jo alt fra 38-46. Husker i sommer så bestilte jeg en kjole fra vero moda i str.44, og den var så liten. Så fikk min datter på 18 til å prøve den, hun er str. 38, og den satt som pølseskinn på henne. Og når er som er str. 36, må kjøpe str. 44 for at det passer, så blir det jo tullete. 

Anonymkode: 5530c...f58

Ungdomsbutikker som Bik Bok og Vero Moda har jo ofte litt andre snitt og størrelser enn butikker for voksne damer da? 🤔 

Anonymkode: fb3f0...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...