Gå til innhold

Fornye e-resept. Gebyr?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er det vanlig at fastleger tar betaling når man ringer for å fornye en e-resept på en fast medisin? Her betaler jeg ca 150 kr for det.

Men hørt fra et par andre som har andre fastleger, at der er det gratis.

Forsøkt å google men fant ikke noe klart svar om det er opp til den enkelte lege å bestemme det.

Videoannonse
Annonse
Gjest BigBear
Skrevet

Når du får e-resept i sammenheng med konsultasjon hos legen betaler du vanlig takst. Fornyer du resepten uten legetime, er fornyelsen av resepten gratis og du kan gå direkte til apotek eller bandasjist.

Kilde

Skrevet

Send forespørsel om fornyelse via helsenorge.no. Gratis fornying. Trenger ikke å ringe en gang. 

Anonymkode: f747b...93a

Skrevet
1 time siden, Nimbi skrev:

Hei!

Er det vanlig at fastleger tar betaling når man ringer for å fornye en e-resept på en fast medisin? Her betaler jeg ca 150 kr for det.

Men hørt fra et par andre som har andre fastleger, at der er det gratis.

Forsøkt å google men fant ikke noe klart svar om det er opp til den enkelte lege å bestemme det.

Fastlegen kan ta betalt for enkel konsultasjon  + fakturagebyr. Om legen velger å ikke ta seg betalt for å utføre et stykke arbeid, så er det legens valg og tapt arbeidsfortjeneste. Ville du jobbet gratis? 

Noen tar ikke betalt når du bestiller resptfornyelse elektronisk. 

Anonymkode: b5298...ea8

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Send forespørsel om fornyelse via helsenorge.no. Gratis fornying. Trenger ikke å ringe en gang. 

Anonymkode: f747b...93a

Takk, skal sjekke ut!

8 timer siden, BigBear skrev:

Når du får e-resept i sammenheng med konsultasjon hos legen betaler du vanlig takst. Fornyer du resepten uten legetime, er fornyelsen av resepten gratis og du kan gå direkte til apotek eller bandasjist.

Kilde

Dette var ikke i sammenheng med konsultasjon. Ringte bare til helsesekretæren og ba om en fornyelse.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen kan ta betalt for enkel konsultasjon  + fakturagebyr. Om legen velger å ikke ta seg betalt for å utføre et stykke arbeid, så er det legens valg og tapt arbeidsfortjeneste. Ville du jobbet gratis? 

Noen tar ikke betalt når du bestiller resptfornyelse elektronisk. 

Anonymkode: b5298...ea8

Når andre leger tilbyr det gratis så vil jeg selvsagt også ha den muligheten.

I min jobb tar jeg i alle fall ikke 150 kr for noe som tar 3 minutter å gjøre. 

Skrevet

Jeg fornyer resepter i appen. Helserespons tror jeg den heter. Har aldri betalt noe for det. 

Anonymkode: 69a02...fc7

Skrevet

Min lege bruker appen "Pasientsky" som jeg booker legetime, fornyer resepter og kan chatte med legen min. Ny e-resept gjennom appen er helt gratis. Tror det er gratis å fornye resept over telefon også, selv om det er lenge siden jeg har gjort det. Det har også vært gratis å få ny resept i forbindelse med legebesøk, betaler bare for legetimen og ikke resepten. :) E-resept er veldig kjekt! 

Anonymkode: ded0f...013

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...