Gå til innhold

Mestringsstrategier- psykisk helse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er nyutdannet sykepleier og har fått jobb innen psykiatri. Om 2 uker skal jeg starte opp en gruppe hvor mennesker som sliter psykisk kan møtes å snakke om vanskelige temaer. 

For at brukerene lettere skal ha noe å snakke om tenkte jeg å finne noen "kartleggings" verktøy som de kan fylle ut, tegne eller lignende, og deretter snakke om det.

En type modell vi brukte på skolen var at vi skulle tegne en stor sirkel på et ark og i sentrum av denne skulle det være en prikk. Så skulle vi plassere personer som vi omgås med, i stor eller liten grad, inni eller på utsiden av denne sirkelen ut ifra hvor nære de var. Dette for å reflektere hvor vi har personer i livet vårt. Deretter skulle vi tegne piler til det stede i sirkelen vi skulle ønske at de sto, enten nærmere seg selv (sentrum) eller lenger unna. 

Noen som har forslag til verktøy som kan brukes? Det skal være en brukerstyrt gruppe, men jeg skal være tilstede å hjelpe og veilede der det trengs

Anonymkode: f05ab...030

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er nyutdannet sykepleier og har fått jobb innen psykiatri. Om 2 uker skal jeg starte opp en gruppe hvor mennesker som sliter psykisk kan møtes å snakke om vanskelige temaer. 

For at brukerene lettere skal ha noe å snakke om tenkte jeg å finne noen "kartleggings" verktøy som de kan fylle ut, tegne eller lignende, og deretter snakke om det.

En type modell vi brukte på skolen var at vi skulle tegne en stor sirkel på et ark og i sentrum av denne skulle det være en prikk. Så skulle vi plassere personer som vi omgås med, i stor eller liten grad, inni eller på utsiden av denne sirkelen ut ifra hvor nære de var. Dette for å reflektere hvor vi har personer i livet vårt. Deretter skulle vi tegne piler til det stede i sirkelen vi skulle ønske at de sto, enten nærmere seg selv (sentrum) eller lenger unna. 

Noen som har forslag til verktøy som kan brukes? Det skal være en brukerstyrt gruppe, men jeg skal være tilstede å hjelpe og veilede der det trengs

Dropp alt av kartleggningsverktøy og la de få ta ting som det kommer. Hilsen en med lang fartstid innafor psykiatrien 

Anonymkode: 79f92...b52

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dropp alt av kartleggningsverktøy og la de få ta ting som det kommer. Hilsen en med lang fartstid innafor psykiatrien 

Det er ikke for å kartelegge dem, men la de få tankene ned på papiret ved hjelp av ulike modeller. Vi har hatt noen slike på gamle jobben min og det er svært nyttig, både for pasienter med og uten psykiske utfordringer.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke for å kartelegge dem, men la de få tankene ned på papiret ved hjelp av ulike modeller. Vi har hatt noen slike på gamle jobben min og det er svært nyttig, både for pasienter med og uten psykiske utfordringer.

Jeg forsto det! 

• Liker 2
Skrevet

Litt skremmende at du etterlyser råd her. Lærer dere ikke dette på studiet ????

Anonymkode: c7d48...f16

• Liker 3
Skrevet

Tenker kanskje at KG ikke er rett arena for å finne ut hvordan du skal kjøre en brukerstyrt gruppe? Rådfør deg med dine kollegaer og søk på nett etter gode kilder på metoder innen gruppebehandling. 

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev:

Tenker kanskje at KG ikke er rett arena for å finne ut hvordan du skal kjøre en brukerstyrt gruppe? Rådfør deg med dine kollegaer og søk på nett etter gode kilder på metoder innen gruppebehandling. 

Enig i dette. Hva er grunnen til at du ikke har snakket med kollegaer allerede? Er du helt alene om dette?

Anonymkode: 17536...efc

• Liker 3
Skrevet

Så sånn foregår gruppebehandling...   nei, takk. 

Anonymkode: e92b4...aeb

• Liker 3
Skrevet

Alle nevner en negativ ting og to positive ting som har skjedd siden sist. Kan være små eller store ting. 

Anonymkode: 605cf...252

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så sånn foregår gruppebehandling...   nei, takk. 

Anonymkode: e92b4...aeb

Litt det samme som jeg tenkte. Håper det er noen som kødder.

Anonymkode: 2ce44...1a9

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke KG er det rette stedet å henvise seg. Allier deg med kollegaer eller bruk Internett eller litteratur.

Anonymkode: ff5ce...14e

• Liker 1
Skrevet

De fleste som sliter med psyken er da bevisst på hvor mange venner de har, hvor nær de er med familien osv. Om målet er å øke bevisstheten syntes jeg det er litt rar vinkling, da dette er sårt tema for mange som sliter. Mange vil kanskje ikke ha noen i den innerste sirkelen, abre dusinvis av prikker for hvem de skulle ønske var mer nær seg. 

Det høres ut som en ganske trist oppstart av en gruppe, samt at alle ser hvem som er "populær" og hvem som ikke er det. Mange sliter med skam rundt det at de ikke har venner, kjæreste eller noen som står dem nær, og ville ikke ønsket innrømme dette i første gruppetime

Anonymkode: 463e6...d41

• Liker 5
Skrevet

Du skal vel ikke starte opp denne gruppen alene som nyutdannet?

Anonymkode: 7ba36...dfc

• Liker 1
Skrevet

Akkurat som sånn navne lek første dag på skolen, bortsett fra at man bytter navn med hvor populær du er. Hvor melder jeg meg på?

Anonymkode: 6f346...ae1

• Liker 2
Skrevet

Det er helt vanlig å jobbe med nettverkskart som er det TS beskriver. Også i gruppebehandling, men det er jo gjerne ikke noe en tar første dagen. I rusbehandling som da også hovedsakelig ofte er gruppebehandling så er det vanlig å gjøre noen ganger i løpet av behandlingen for å se om det endrer seg ettersom en har fått jobbet med seg selv og sine relasjoner. Er også vanlig å ta fram i forkant av pårørendedager i forhold til hvem man vil invitere. 

Jeg personlig har aldri fått noe ut av nettverkskart og min erfaring er at det er delte meninger blant pasienter og brukere om akkurat dette. 

Men som noen hovedøvelse til en gruppetime ville ikke jeg brukt det i hvert fall.

Uansett akkurat dette med nettverkskart er noe som brukes en del rundt omkring og ikke så søkt idé som noen her påstår. Likevel alt for lite å basere gruppeterapien på og etter min mening kanskje mer relevant når en også har individuell terapi og følger pasienten opp over lang tid da målet med bevisstgjøring er å se hva en kan gjøre for å skape endringer og forsterke de relasjonene en ønsker å forsterke, hvordan i det hele tatt få et nettverk osv. Alle såre følelser rundt dette. Det får en ikke jobbet nok med for eksempel i et 12-ukersprogram med gruppeterapi hvor det heller ikke er rom for å jobbe med det individuelt. 

Skrevet

Min første tanke er at verktøyet,det er deg det og din evne til å snakke med brukerne. For meg høres dette ut som om noe man kan holde på med på barneskolen.Jeg tror det vil virke negativt og oppkonstruert,samt en form for 'nedadlatende' å få voksne folk til å tegne sirkler og plassere sine venner i og utenfor,for å uttrykke seg.

• Liker 2
Skrevet

Var på ett arbeidsrettet rehabiliteringsopphold på Rauland i fjor. Der var vi satt sammen i gruppe som fulgte det samme opplegget. Vi hadde en del individuell- og gruppearbeid. Det jeg syntes var nyttige verktøy og som man kunne bruke som utgangspunkt for refleksjon for seg selv og sammen med andre var «Hvor trykker skoen», «helsekoppen» og «solen». Hvis du sjekker ut nettsiden www.mestringforalle.no så finner oppskrift på de der, sammen med andre metoder/oppgaver. Lykke til!

Anonymkode: 9bf7e...b98

• Liker 1
Skrevet

Hva er hensikten med å starte med en slik kartlegging? Skal du ha svar på hva og hvordan du skal gjør ting må du først beskrive hva målet for de i denne gruppen er. Hva er det meningen at de skal ha lært innen gruppen er ferdig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...