Gå til innhold

Hvem bestemmer navn på besteforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, hva besteforeldre skal kalles? Hvem bestemmer egentlig det? 

Anonymkode: bda76...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her fikk besteforeldrene på begge sider bestemme selv, det var en selvfølge for oss.

Anonymkode: f2e00...6a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svigersønn iallfall. Kjipt om barnebarna lærer å kalle bestemoren sin for Dragen.

Anonymkode: 877c5...ac9

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet er vel den som tar avgjørelsen?

Foreldre og besteforeldre gir forslag, så blir det akseptert, gjerne med en liten justering, av barnet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får bestemme selv. Om begge vil hete bestemor, så får det bli bestemor Lisa og bestemor Anna

Anonymkode: 3071f...daf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte de hva de ville kalles, så ble det sånn.

Anonymkode: 1f8db...1b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke svigersønn iallfall. Kjipt om barnebarna lærer å kalle bestemoren sin for Dragen.

Anonymkode: 877c5...ac9

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stan skrev:

Barnet er vel den som tar avgjørelsen?

Foreldre og besteforeldre gir forslag, så blir det akseptert, gjerne med en liten justering, av barnet. 

Dette!👆🏻

Anonymkode: 326bc...131

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, stan skrev:

Barnet er vel den som tar avgjørelsen?

Foreldre og besteforeldre gir forslag, så blir det akseptert, gjerne med en liten justering, av barnet. 

Kan bli mange kreative navn da hvis man har mange barnebarn

Anonymkode: 0e130...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det sånn at barnets mormor ville kalles "mormor" fordi hun er farmor for flere andre, men bare mormor til en (jeg har kun brødre, tre stykker). Siden min mor da ville kalles mormor, ble det sånn, og selv om ikke moren min var gift med faren min lenger, ble han da naturlig kalt for morfar.

Da var det naturlig å kalle den andre besteforelderen for "bestemor" og "bestefar". De ville gjerne det også, og satte pris på denne hedersbetegnelsen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har svigermor (barnas farmor) bestemt det selv, mens mine foreldre har blitt «døpt» av vår sønn, som var det første barnebarnet. De likte kallenavnene han ga dem, så hele familien har bare fortsatt å bruke dem (og da har selvsagt også alle nye barnebarn som er kommet til i ettertid, kalt dem for det).

Anonymkode: bfd94...93c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss er det at min mor og far er mormor og morfar, å stefaren min er bestefar. 

Anonymkode: 709d7...70b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med skilte besteforeldre har bestmor-navnet blitt de nye ektefellene sine, bestemor-Anna og bestemor Kari. Jeg og mormor fant ut at det var greit. Jeg blir kalt farmor. Vi fikk selv bestemme om vi ville bli kalt bestemor, da ville vel kanskje de nye konene blitt kalt besta eller lignende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemte vi foreldrene. Svigermor latet som hun var veldig såret over å ikke få være bestemor, men hadde vi bestemt at hun skulle være bestemor, hadde hun latet som hun var såret over å ikke få være farmor, for sånn er hun. Hos oss var det av ulike grunner ikke aktuelt at noen var bestemor/bestefar, så det er farmor og farfar og mormor og morfar.

Anonymkode: e54ad...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis tenker jeg det er foreldrene. Det er de som benevner besteforeldrene oftest i barnets nærvær. Mine foreldre ville være «besse og besten», men vi kalte de alltid bestemor og bestefar, da ble det det...

Anonymkode: b61bc...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...