Gå til innhold

Ambisjoner? Viktig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Feks: Om dama du dater jobber uten utdanning i matbutikk, og ikke har intensjoner om annet: Hva tenker du da?

Og dere kvinner: Hva tenker dere om menn uten utdanning i såkalte lavstatusyrker? Ville dere datet de? 

Anonymkode: 27bcb...e7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Feks: Om dama du dater jobber uten utdanning i matbutikk, og ikke har intensjoner om annet: Hva tenker du da?

Og dere kvinner: Hva tenker dere om menn uten utdanning i såkalte lavstatusyrker? Ville dere datet de? 

Folk er forskjellige, men de store talls lov er klar: Menn i høystatusyrker har flere barn og flere partnere enn menn i lavstatusyrker.

Jeg er mann, og er ikke så veldig ambisiøs. Mitt mål er en jobb som er interessant men som stort sett er 8-16 mandag til fredag. Jeg synes det er viktigere å jobbe for å leve enn å leve for å jobbe. 

Da får jeg tid til å dyrke hobbyer, vennskap og familieliv.

Jeg ville hatt problemer med å være partner med en kvinne som hadde en veldig krevende jobb.

Anonymkode: c2536...842

• Liker 1
Skrevet

Ambisjoner i seg selv er ikke viktig. Det viktige er at partneren har en jobb hun trives med og OK inntekt. I tillegg må hun ha en del av de samme verdiene og interessene som meg. Som oftest vil ikke en som ikke har andre ambisjoner enn kassajobb passe inn.

Skrevet

I Norge tjener vi nok nesten uansett yrke. I hvert fall nok for meg. Jeg har ikke noe ønske om å jobbe hardt for å få stort hus og hytte på fjellet.

Jeg hadde ikke hatt noenting i mot å være sammen med en kvinne med et "lavstatusyrke" som du kaller det. Faktisk, så giftet jeg meg med ei. :) Penger er ikke alt.

Anonymkode: 5c60f...a37

Skrevet

For høye ambisjoner anser jeg faktisk som udelt negativt. Praktisk forsørgerevne går som regel ned med ambisjonsnivået, og jeg kunne ikke tenke meg å være sammen med en kvinne som må prioritere jobb fremfor familien. Det er viktig å ha en jobb, men å ha tid til de rundt seg er viktigere enn hva slags jobb det er. Jeg må innrømme at jeg har fordommer mot disse såkalte vestkantfruene som er sammen med rike menn som knapt ser kona og barna, jeg synes det er merkelig å prioritere materiell velstand over mellommenneskelige relasjoner og praktiske foreldreevner.

Anonymkode: 5e7ce...6df

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk er forskjellige, men de store talls lov er klar: Menn i høystatusyrker har flere barn og flere partnere enn menn i lavstatusyrker.

Jeg er mann, og er ikke så veldig ambisiøs. Mitt mål er en jobb som er interessant men som stort sett er 8-16 mandag til fredag. Jeg synes det er viktigere å jobbe for å leve enn å leve for å jobbe. 

Da får jeg tid til å dyrke hobbyer, vennskap og familieliv.

Jeg ville hatt problemer med å være partner med en kvinne som hadde en veldig krevende jobb.

Hva legger du i krevende jobb? Mange jobber innen helse er krevende og dårlig betalt for den jobben man gjør. Feks sykepleier. 

Skrevet

Så lenge han har inntekt så han klarer å forsørge seg selv, ikke et tonn med gjeld eller bor hjemme på gutterommet enda, så er det akkurat det samme for meg om han jobber som det ene eller andre. Jeg forelsker meg ikke i penger og status, men mennesker

Skrevet

Nå er det personen som fatter min interesse, ikke yrket eller ambisjonene - med hodet skrudd på og sammenfallende interesser og humor osv ville kravet stanset på at han kan forsørge seg selv liksom så lenge han er fornøyd med seg og sitt liv.. 

Skrevet

Jeg bryr meg absolutt ikke om karriereambisjoner. Men, for meg er det ekstremt viktig å ha en partner er vitebegjærlig. Jeg trenger en mann som er interessert i forskning og som har en akademisk forståelse. En som det går an å diskutere både fag og politikk med. 

De fleste som er slik har valgt seg høyere utdannelse, nettopp for å få tilfredsstilt litt av vitebegjæret sitt. Og dermed tror jeg ikke at jeg hadde funnet min mann i kassen på rema.

Men jeg bryr meg ikke om hvor vedkommende arbeider, som en nevnte lenger oppe, vi har stort sett alle ei lønn det går an å leve av (selv har jeg 7 (snart 8) års universitetsutdannelse og tjener nok mindre enn ekstremt mange uten utdannelse). 

Det å ha en mentalt krevende og stimulerende jobb er viktig for meg, og jeg tror nok at jeg kanskje hadde trivdes mindre med en partner som ikke hadde det samme behovet. (På samme måte som mennesker som trenger fysisk krevende jobber og fritid kanskje hadde trivdes mindre med en partner som likte best å ligge på sofaen). 

(Men det viktigste er jo, som også nevnt, at en partner er god på de mellommenneskelige relasjonene.  Det er jo viktigere enn alt.)

Anonymkode: 414e4...b07

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva legger du i krevende jobb? Mange jobber innen helse er krevende og dårlig betalt for den jobben man gjør. Feks sykepleier. 

Det var ikke meningen å nedvurdere f eks helsearbeidere eller håndverkere. Jeg tenkte på krevende i den forstand at man må regne med å jobbe langt mer enn 37,5 timers uke så og si hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...