Gå til innhold

Du som har hatt planlagt keisersnitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... Kan du fortelle litt om prosessen rundt det. Hvem snakket du med, hvor lang tid tok det å få henvisning, hvor lang tid tok det å få svar? Hvor langt var du påvei da du søkte? Hvorfor søkte du?

Anonymkode: 2d5b6...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte ta planlagt keisersnitt pga seteleie og smalt bekken. Hadde ikke valgt keisersnitt om vanlig fødsel hadde vært et alternativ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta planlagt keisersnitt pga tidligere operasjon som gjør vanlig fødsel risikofylt. Derfor var det aldri noe søknad, henvisning osv. Dette var bestemt allerede før jeg ble gravid. 

Jeg hadde aldri tatt keisersnitt dersom jeg kunne født normalt. Endte opp med tarmslyng etter keisersnittet og ble ekstremt dårlig. Husker knapt første uken etter fødsel, da jeg lå og spydde avføring mens jeg skulle prøve å ta meg av en nyfødt baby. 

Så keisersnitt er ingen lettvint løsning.... 

Anonymkode: 02d60...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt planlagt keisersnitt som følge av at første fødsel endte i akutt keisersnitt. Jeg opplevde det som en fin og trygg opplevelse, og kom meg svært fint etterpå. Oppe og gikk samme dag som operasjonen var ferdig. 
 

Prosessen var som følger: Jeg snakket med min fastlege da jeg var gravid gang nr 2, som henviste meg til sykehuset for samtale med kirurg. Det var han som tok vurderingen på om jeg fikk invilget et planlagt keisersnitt. Noe av det vi gjorde var blant annet å gå gjennom fødselsrapporten fra første fødsel, og snakke gjennom konsekvenser av å velge å føde vaginalt eller gå for planlagt keisersnitt. Etter han ga sin anbefaling (til planlagt KS) hadde jeg blant annet samtale med anestesilege, et kurs, samtale med fysio og diverse.

Alt i alt en veldig fin og flott opplevelse, og et godt alternativ for de av oss som har trøbbel med vaginal fødsel.

Anonymkode: 06a5b...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

... Kan du fortelle litt om prosessen rundt det. Hvem snakket du med, hvor lang tid tok det å få henvisning, hvor lang tid tok det å få svar? Hvor langt var du påvei da du søkte? Hvorfor søkte du?

Anonymkode: 2d5b6...d90

Fikk planlagt keisersnitt pga ptsd tidligere i livet. Snakket med jordmor og fødselsslege på sykehuset noen få ganger, og fikk ta avgjørelsen helt selv. Var aldri innom fastlege. Var 5 mnd på vei. Ingen som stresset noe rundt det.

Selve opplevelsen rundt keisersnitt var helt ok. Det er ikke noe rosenrødt å føde, uansett om det vaginalt eller med snitt. Alt var i kontrollerte rammer, det var god stemning og jeg følte ingen smerter. Fikk blodtrykksfall på bordet og holdt på å svime av, men det fikset seg med litt stoff i årene. Var på sykehuset i 4 døgn på alenerom med min mann og fikk strålende hjelp til alt.

Frister ikke til gjentakelse. Jeg skal nok ikke ha flere barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...