AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Skrevet 22. oktober 2019 Noen som har klart å få bukt med disse? Blir sprø. Jeg leser feks ikke til eksamen for jeg tror ikke jeg klarer å stå. Ser alltid for meg det verste. Utrolig slitsomt. Hjelp 😩 Anonymkode: f3d9a...926
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #2 Skrevet 22. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: eksamen Hvilken eksamen? Anonymkode: d1a5e...91e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Skrevet 22. oktober 2019 Vel, om du ikke evner å tro at du klarer ting så bør du ta kontakt med fastlege. Anonymkode: 508ec...3a7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #4 Skrevet 22. oktober 2019 Har brukt et hele mitt liv (for å sette det på spissen) på å ha katastrofetanker. Fastlegen min, en tøff og fornuftig dame, har gitt meg mange gode råd angående dette. Hun sa rett ut: "Gi litt mer faen". Dette er en øvingssak. Du er flink til å tenke "hva om?", nå skal derimot du bli like flink - om ikke flinkere - til å tenke "hva så?". Livet er et usikkert prosjekt, og det er lov og naturlig å være bekymret for hva fremtiden bringer. Men ... du har (sannsynligvis) bare ETT liv, og du kan jo ikke kontrollere alt som skjer uansett. Vil du da bruke dette ene livet på å være usikker og føle deg dårlig fordi du frykter det neste negative som kan skje? Ikke? Da vet du hva du må gjøre! Nemlig å jobbe med å endre tankene Å tenke at man aldri skal tenke negativt, blir som å ikke skulle tenke på en rosa elefant; dvs. det er umulig. Det du kan øve på er å la tankene passere, uten at du "slenger deg på" og videreutvikler katastrofetenkningen der og da. For hver negativ ting du tenker kan skje, øv på å tenk ut noe positivt som kan skje i stedet. Lykke til, TS. Anonymkode: 9a63d...85f 1
Gjest Familytree Skrevet 22. oktober 2019 #5 Skrevet 22. oktober 2019 (endret) Det skjer med meg hele tiden. Men frykt eller utrygghet kan også være støtten jeg trenger for å gjøre det. Tenk på begge sider av den samme mynten. Føler du at du trenger å kontrollere hva som er rundt deg? Denne tanken stopper deg og forhindrer deg i å vokse opp i ukontrollerbare situasjoner. Lykke til og prøver det! Endret 22. oktober 2019 av Familytree
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #6 Skrevet 22. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, om du ikke evner å tro at du klarer ting så bør du ta kontakt med fastlege. Anonymkode: 508ec...3a7 Synes dette var litt spydig svar, men er åpen for at jeg tolker pga av nettop katastrofe-tanker. Jeg vet jo at jeg har klart ting før. Men lar meg altså overvelde Av frykten for å ikke klare visse ting. Feks eksamen Anonymkode: f3d9a...926 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #7 Skrevet 22. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har brukt et hele mitt liv (for å sette det på spissen) på å ha katastrofetanker. Fastlegen min, en tøff og fornuftig dame, har gitt meg mange gode råd angående dette. Hun sa rett ut: "Gi litt mer faen". Dette er en øvingssak. Du er flink til å tenke "hva om?", nå skal derimot du bli like flink - om ikke flinkere - til å tenke "hva så?". Livet er et usikkert prosjekt, og det er lov og naturlig å være bekymret for hva fremtiden bringer. Men ... du har (sannsynligvis) bare ETT liv, og du kan jo ikke kontrollere alt som skjer uansett. Vil du da bruke dette ene livet på å være usikker og føle deg dårlig fordi du frykter det neste negative som kan skje? Ikke? Da vet du hva du må gjøre! Nemlig å jobbe med å endre tankene Å tenke at man aldri skal tenke negativt, blir som å ikke skulle tenke på en rosa elefant; dvs. det er umulig. Det du kan øve på er å la tankene passere, uten at du "slenger deg på" og videreutvikler katastrofetenkningen der og da. For hver negativ ting du tenker kan skje, øv på å tenk ut noe positivt som kan skje i stedet. Lykke til, TS. Anonymkode: 9a63d...85f 3 minutter siden, Familytree skrev: Det skjer med meg hele tiden. Men frykt eller utrygghet kan også være støtten jeg trenger for å gjøre det. Føler du at du trenger å kontrollere hva som er rundt deg? Denne tanken stopper deg og forhindrer deg i å vokse opp i ukontrollerbare situasjoner. Lykke til og prøver det! Tusen takk begge to Anonymkode: f3d9a...926 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #8 Skrevet 22. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes dette var litt spydig svar, men er åpen for at jeg tolker pga av nettop katastrofe-tanker. Jeg vet jo at jeg har klart ting før. Men lar meg altså overvelde Av frykten for å ikke klare visse ting. Feks eksamen Anonymkode: f3d9a...926 Om det er noe som går igjen i flere situasjoner så står jeg for at du bør kontakte fastlege. Om det ikke hindrer deg i å gjøre ting du vil så må du bare ta deg sammen. En gang i blant er ting svart/hvitt Anonymkode: 508ec...3a7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #9 Skrevet 22. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er noe som går igjen i flere situasjoner så står jeg for at du bør kontakte fastlege. Om det ikke hindrer deg i å gjøre ting du vil så må du bare ta deg sammen. En gang i blant er ting svart/hvitt Anonymkode: 508ec...3a7 Tror du ikke helt skjønner dette jeg. Anonymkode: f3d9a...926
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #10 Skrevet 22. oktober 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har brukt et hele mitt liv (for å sette det på spissen) på å ha katastrofetanker. Fastlegen min, en tøff og fornuftig dame, har gitt meg mange gode råd angående dette. Hun sa rett ut: "Gi litt mer faen". Dette er en øvingssak. Du er flink til å tenke "hva om?", nå skal derimot du bli like flink - om ikke flinkere - til å tenke "hva så?". Livet er et usikkert prosjekt, og det er lov og naturlig å være bekymret for hva fremtiden bringer. Men ... du har (sannsynligvis) bare ETT liv, og du kan jo ikke kontrollere alt som skjer uansett. Vil du da bruke dette ene livet på å være usikker og føle deg dårlig fordi du frykter det neste negative som kan skje? Ikke? Da vet du hva du må gjøre! Nemlig å jobbe med å endre tankene Å tenke at man aldri skal tenke negativt, blir som å ikke skulle tenke på en rosa elefant; dvs. det er umulig. Det du kan øve på er å la tankene passere, uten at du "slenger deg på" og videreutvikler katastrofetenkningen der og da. For hver negativ ting du tenker kan skje, øv på å tenk ut noe positivt som kan skje i stedet. Lykke til, TS. Anonymkode: 9a63d...85f 17 minutter siden, Familytree skrev: Det skjer med meg hele tiden. Men frykt eller utrygghet kan også være støtten jeg trenger for å gjøre det. Tenk på begge sider av den samme mynten. Føler du at du trenger å kontrollere hva som er rundt deg? Denne tanken stopper deg og forhindrer deg i å vokse opp i ukontrollerbare situasjoner. Lykke til og prøver det! Har dere lest noen bøker eller hørt noe på podcast/ YouTube som har hjulpet dere å legge om negative tankemønstre ? Anonymkode: f3d9a...926
Gjest Familytree Skrevet 22. oktober 2019 #11 Skrevet 22. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere lest noen bøker eller hørt noe på podcast/ YouTube som har hjulpet dere å legge om negative tankemønstre ? Anonymkode: f3d9a...926 http://www.mtfranknilsen.com/podcast-hidden/2018/11/9/hverdagsfilosofi-med-rebekka
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #12 Skrevet 22. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du ikke helt skjønner dette jeg. Anonymkode: f3d9a...926 Hva er det jeg ikke skjønner? Anonymkode: 508ec...3a7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #13 Skrevet 22. oktober 2019 10 minutter siden, Familytree skrev: http://www.mtfranknilsen.com/podcast-hidden/2018/11/9/hverdagsfilosofi-med-rebekka Takk hvorfor tror du at vi har slike tanker ? Har du blitt kvitt de? Anonymkode: f3d9a...926
Gjest Familytree Skrevet 22. oktober 2019 #14 Skrevet 22. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk hvorfor tror du at vi har slike tanker ? Har du blitt kvitt de? Anonymkode: f3d9a...926 I løpet av barndommen hadde jeg mange opplevelser av ustabilitet i alle aspekter av livet. Jeg ønsker ikke å gjenta den erfaringen, dette provoserer slike tanker i mitt tilfelle. Jeg analyserte en idé tjue ganger før jeg tar en beslutning. Jeg prøver hardt på dette og deg?😊
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #15 Skrevet 22. oktober 2019 Katastrofetanker? Ja, det har jeg. Hver gang jeg kjører tror jeg at jeg dør i et stygt krasj. Hver gang jeg blir dårlig tror jeg at jeg dør eller får en sykdom som skader meg for resten av livet. Hver gang det skjer en katastrofe i verden tenker jeg at verden går under. Eller når ikke samboer eller barn tar telefonen tenker jeg at det har skjedd noe alvorlig osv. Jeg er omringet av potensielle katastrofer konstant, rygg og nakke er ødelagt etter anspenning. Du har ikke tenkt at du ikke leser til eksamen pga du har mistet litt motivasjon eller har litt angst for resultatet? Anonymkode: d3a32...e18 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #16 Skrevet 22. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Katastrofetanker? Ja, det har jeg. Hver gang jeg kjører tror jeg at jeg dør i et stygt krasj. Hver gang jeg blir dårlig tror jeg at jeg dør eller får en sykdom som skader meg for resten av livet. Hver gang det skjer en katastrofe i verden tenker jeg at verden går under. Eller når ikke samboer eller barn tar telefonen tenker jeg at det har skjedd noe alvorlig osv. Jeg er omringet av potensielle katastrofer konstant, rygg og nakke er ødelagt etter anspenning. Du har ikke tenkt at du ikke leser til eksamen pga du har mistet litt motivasjon eller har litt angst for resultatet? Anonymkode: d3a32...e18 Ikke tar telefonen....... Anonymkode: d3a32...e18 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå