AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Del Skrevet 22. oktober 2019 Er i den uheldige situasjonen at jeg må kvitte meg med bilen fordi den har så mange mangler på EU-kontrollen at det blir for dyrt å reparere den. Tenker da å selge den som en slags delebil og legge ved kontrollseddelen fra NAF. Det jeg lurer på da, er om det er størst sjanse for høyest mulig pris om jeg selger den på Finn eller om jeg leverer den til et bilverksted som tar seg av salget for meg(om det er mulig å få til noe sånt)? Anonymkode: 4bfaf...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Del Skrevet 22. oktober 2019 #2 Del Skrevet 22. oktober 2019 Hadde solgt delene fra bilen spørs om det er en etterspurt bil med deler folk vil ha. Så vraket den etter de fleste delene er solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 22. oktober 2019 #3 Del Skrevet 22. oktober 2019 Bilverksteder selger vanligvis ikke biler, men en bilforhandler kan nok sikkert ta den i innbytte dersom du kjøper en ny(ere) bil hos de. Som regel går bilen til en oppkjøper, med mindre den er verdt nærmere null/har store feil og mangler som vil være kostbare å reparere, da sender de den til vraking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #4 Del Skrevet 22. oktober 2019 1 time siden, Gjest Del skrev: Hadde solgt delene fra bilen spørs om det er en etterspurt bil med deler folk vil ha. Så vraket den etter de fleste delene er solgt. Men for å selge deler selv må man vel ha god peiling på bil, og det har ikke jeg. Anonymkode: 4bfaf...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 23. oktober 2019 #5 Del Skrevet 23. oktober 2019 Sjekk Finn for tilsvarende biler. Hvis det ser ut som det er et marked for bilen legger du den ut som rep.objekt. Legg kontrollseddelen blant bildene. Pris 2-3 ganger vrakpant hvis det ikke er noe som er spesielt attraktivt på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #6 Del Skrevet 23. oktober 2019 Hvis du skal kjøpe bil av forhandler så kan du spørre om de vil ta den gamle i innbytte, det er det enkleste og sikreste for deg. Men hvis du skal selge den privat så må du opplyse om absolutt alt du vet som er feil på den, det nytter ikke lengre og skrive at den selges som delebil eller skrive en klausul i kontrakten at den selges som den er og at kjøper ikke har reklamasjonsrett. Selv om du selger den veldig billig som delebil så kan kjøper komme i etterkant og reklamere på feil som ikke er opplyst om eller skjulte feil som du som selger burde ha vist om, det har blitt veldig risikabelt og selge bruktbil. Anonymkode: 26f52...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #7 Del Skrevet 23. oktober 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal kjøpe bil av forhandler så kan du spørre om de vil ta den gamle i innbytte, det er det enkleste og sikreste for deg. Men hvis du skal selge den privat så må du opplyse om absolutt alt du vet som er feil på den, det nytter ikke lengre og skrive at den selges som delebil eller skrive en klausul i kontrakten at den selges som den er og at kjøper ikke har reklamasjonsrett. Selv om du selger den veldig billig som delebil så kan kjøper komme i etterkant og reklamere på feil som ikke er opplyst om eller skjulte feil som du som selger burde ha vist om, det har blitt veldig risikabelt og selge bruktbil. Anonymkode: 26f52...495 Om jeg legger ved kontrollseddel fra EU-kontroll hos NAF så er jeg vel trygg? Anonymkode: 4bfaf...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #8 Del Skrevet 23. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om jeg legger ved kontrollseddel fra EU-kontroll hos NAF så er jeg vel trygg? Anonymkode: 4bfaf...590 Nei kontrollseddelen fra PKK gir ingen trygghet den forteller bare hvilke feil som ble funnet på kontrollen hos NAF på et tidspunkt, det kan være andre skjulte feil eller mangler som dukker opp i ettertid som du som selger burde ha vist om. Du kan selge bilen med feil og mangler til vrakpant eller langt under listepris, men kjøper har fremdeles 2 års reklamasjonsrett hvis det dukker opp feil og mangler som enten ikke er opplyst om eller feil som selger burde ha opplyst om. Anonymkode: 26f52...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #9 Del Skrevet 24. oktober 2019 Du kan frasi deg "garantiretten", bare google dette fra forbrukerrådet. Dump bilen for lite penger, eller gi den til en forhandler som har tilbud à la "minst 10000kr for din gamle bil". Bruktmarkedet er vanskelig nå, og det kan ta måneder å få solgt en dårlig bil med mange feil. Anonymkode: a9713...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krating Daeng Skrevet 24. oktober 2019 #10 Del Skrevet 24. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan selge bilen med feil og mangler til vrakpant eller langt under listepris, men kjøper har fremdeles 2 års reklamasjonsrett hvis det dukker opp feil og mangler som enten ikke er opplyst om eller feil som selger burde ha opplyst om Vel, terskelen for hva kjøper kan påberope seg som mangel er rimelig høy dersom han kjøper fra privatperson og det dreier seg om en eldre bil med lav pris. Det forventes ikke at en privatperson skal ha like stor kjennskap til bil som en profesjonell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 24. oktober 2019 #11 Del Skrevet 24. oktober 2019 (endret) Man får mest igjen ved å selge bilen selv. Presiser at det er et rep. objekt i annonsen grunnet feil og mangler på PKK. Det er feil selger vet om, men velger ikke å informere om som er grunnlag for reklamasjon i hht. forbrukerkjøpsloven. Vet man ikke om feilene eller manglene så er det helt greit å selge. Endret 24. oktober 2019 av Husholdning1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #12 Del Skrevet 24. oktober 2019 Jeg tok EU-kontroll på gamle bilen min før den skulle legges ut for salg. Den gikk ikke igjennom kontrollen. La den ut selv, og kontaktet noen verksteder som drev med videresalg, og ble også kontaktet av slike. De var villig til å gi 25 000,- for den, noe jeg ikke syntes var grei pris. Lot den ligge ute videre for salg, og endte opp med å få 34 000,- for den noen uker senere. Var ærlig i annonsen på feilene, og la med mangellappen. Anonymkode: bce87...fb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2019 #13 Del Skrevet 26. oktober 2019 Har solgt delebil på nett selv. Aldri igjen. Selv om det stod klart og tydelig i annonsen at bilen var et "vrak", slet jeg med at kjøper hang på meg i flere måneder ettertpå og klagde p ådet ene og det andre. Flere ganger møtte de tre-fire stk til og med på døra og krevde penger. Og det etter at de hadde prutet den opprinnelige prisen ned til minimum. Valgte til slutt å betale dem fordi jeg bare ville ha saken ut av verden. Ja, de fikk til slutt bilen, pengene pluss litt til. Men jeg er bare glad jeg lever. Anonymkode: 1ca2c...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå