Gå til innhold

Erfaring med leddgikt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har leddgikt (RA). Går på medisin som fungerer bra, så jeg har lite plager med smerter i ledd. Men jeg merker meg oftere nå at fingerene stivner veldig når jeg snakker i mobil eller holder litt lenger på ting som feks nettbrett. Det blir vanskelig å rette ut finger/fingrene med en gang og det kommer gjerne en knekke lyd i leddet når den rettes ut. Gjør ikke direkte vondt. Regner jo med at dette skyldes min sykdom, men har bare begynt mer og mer å lure på om dette er noe som kan bli verre. At det er begynnelse på noe. Har jo merket dette før, men synes det skjer oftere for tiden. Noen med samme erfaring? 

Anonymkode: f520b...b0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når medisinene fungerer så kjennes man så godt som normal ut etter omstendighetene. Når du medisinene slutter å fungere, eller du slutter pga andre faktorer, så går det kjapt til helvete, det fant jeg ut den harde veien. 

Du vil sikkert alltid ha noen småplager som andre ikke har, jeg har det spesielt i ett kne og en ankel, men med mindre det hovner opp eller gjør virkelig vondt så er det lite sannsynlig at legene vil gjøre noen endringer eller gjøre noe direkte med leddet. Småplagene som du lurer på kan være tidligere ødeleggerser som sykdommen har gjort, det behøver ikke å bli verre enn det er nå så lenge medisinene fungerer. Om du merker at smertene øker i styrke så burde du definitivt vise det til din reumatolog. 

Anonymkode: e3c59...bc4

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når medisinene fungerer så kjennes man så godt som normal ut etter omstendighetene. Når du medisinene slutter å fungere, eller du slutter pga andre faktorer, så går det kjapt til helvete, det fant jeg ut den harde veien. 

Du vil sikkert alltid ha noen småplager som andre ikke har, jeg har det spesielt i ett kne og en ankel, men med mindre det hovner opp eller gjør virkelig vondt så er det lite sannsynlig at legene vil gjøre noen endringer eller gjøre noe direkte med leddet. Småplagene som du lurer på kan være tidligere ødeleggerser som sykdommen har gjort, det behøver ikke å bli verre enn det er nå så lenge medisinene fungerer. Om du merker at smertene øker i styrke så burde du definitivt vise det til din reumatolog. 

Anonymkode: e3c59...bc4

Jeg går på Metex. Håper aldri den slutter å virke eller at plutselig ikke tåler den lenger. Skjer det ofte tro 🤔 Den har fungert bra nå i mange måneder. Før den virket var det mye smerte. Vil virkelig ikke tilbake dit. Det med fingrene som stivner slik som beskrevet har økt litt, så jeg kjente litt på en økende bekymring over at nå er det noe nytt trøbbel som jeg må slite med. Har fått trøbbel med et håndledd og litt rundt ved ankel. Det ble satt kortison sprøyte i begge disse leddene for snart et år siden. Men spesielt håndleddet er vondt ved bevegelse og ved for mye belastning. Det er vel sikkert slik jeg bare må leve med. 

Anonymkode: f520b...b0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...