AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #1 Del Skrevet 22. oktober 2019 Jeg er litt nybegynner på strikking og har fått garn i gave, blant annet merinotweed fra Pickles. Jeg synes det virker så rart. Det er ulik tykkelse på tråden, noen steder tynt og noen steder tykkere, og så kjennes det så hardt liksom. Skal det være sånn? Er det sånn garn som blir jevnere og mykere i vask? Hvor mange ganger må jeg i så fall vaske det ferdige plagget for at det skal bli pent og mykt? Håper på svar. Anonymkode: 63e45...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 22. oktober 2019 #2 Del Skrevet 22. oktober 2019 Det skal bli bra etter første gang du skyller opp! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #3 Del Skrevet 22. oktober 2019 Tweed er jo blanding/miks. Så det stemmer at det er rart. Men sluttresultatet blir fint. Ser mange strikker tweed der det er ensfarget og mønster i rene farger. Anonymkode: e4afe...c7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 22. oktober 2019 #4 Del Skrevet 22. oktober 2019 Skjønner at kan virke som et merkelig garn. Men det blir kjempegodt når plagget er ferdig og etter første skylling/vasking. En av de genserne jeg bruker mest er i det garnet (enkel tråd), og grunnen er at genseren er så lett og myk, pluss fint med de små sjatteringene. Bare vær obs når du vasker det at det ikke er superwash, så om du tar det i maskin, må du vite at maskinen din kan håndtere ubehandlet ull. Det tryggeste som nybegynner er nok å vaske plagg i det garnet for hånd. Når du har strikket noe ferdig, trenger du ikke å bruke såpe. Jeg skyller ofte bare ferdige plagg opp kjapt i vasken i lunkent vann, klemmer forsiktig ut det vannet jeg klarer i hendene (ikke vri). Legg så plagget som en pølse inni et håndkle og rull sammen håndkledet, før du tråkker på hele rullen for å presse ut ekstra vann. Legg så plagget flatt i ønsket form på baderomsgulvet til tørk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #5 Del Skrevet 22. oktober 2019 1 time siden, Vera Vinge skrev: Skjønner at kan virke som et merkelig garn. Men det blir kjempegodt når plagget er ferdig og etter første skylling/vasking. En av de genserne jeg bruker mest er i det garnet (enkel tråd), og grunnen er at genseren er så lett og myk, pluss fint med de små sjatteringene. Bare vær obs når du vasker det at det ikke er superwash, så om du tar det i maskin, må du vite at maskinen din kan håndtere ubehandlet ull. Det tryggeste som nybegynner er nok å vaske plagg i det garnet for hånd. Når du har strikket noe ferdig, trenger du ikke å bruke såpe. Jeg skyller ofte bare ferdige plagg opp kjapt i vasken i lunkent vann, klemmer forsiktig ut det vannet jeg klarer i hendene (ikke vri). Legg så plagget som en pølse inni et håndkle og rull sammen håndkledet, før du tråkker på hele rullen for å presse ut ekstra vann. Legg så plagget flatt i ønsket form på baderomsgulvet til tørk. Takk for tips om å tråkke på rullen. Jeg hater å håndvaske gensere for det er så vanskelig å presse ut vann. Men å tråkke på den skal jeg fikse 😂 Anonymkode: e4afe...c7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #6 Del Skrevet 22. oktober 2019 Takk for svar. Da har jeg trua på at jeg kan lage noe fint med det garnet. Nydelig farge også. Anonymkode: 63e45...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå