Gå til innhold

Sosialisering av valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei godtfolk :)

Jeg får snart en valp fra en seriøs oppdretter. Jeg har vært på besøk hos dem og hilst på både moren og faren til valpen. Oppdretteren er svært aktiv med hundene og deltar på utstillinger i tillegg til at de eldre hundene er med på agility trening. Videre har andre kjøpere kun gode erfaringer med oppdretterne som fremstår som hyggelige og likandes folk.

Planen min er å delta på valpekurs og hverdagslydighetskurs. Valper skal jo sosialiseres så mye som mulig i den kritiske perioden og jeg ønsker å få forslag til steder man kan være på slik at den får møtt flest mulig folk og dyr samt at den får erfaren ulike situasjoner. Tror dere at det er mulig å kontakte en barnehage og undersøke om det er mulig å ta med valpen dit i 15 minutter slik at den får hilst på barn? Hva med kjøpesentre? Jeg tror at det kun er førerhunder for blinde som har lov til å være på slike steder. Tips? Råd? Anbefalinger? 

Anonymkode: 6a254...b78

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenker at å oppsøke kjøpesenter eller en barnehage er litt i meste laget og ikke nødvendig. Det behøver ikke være så avansert å sosialisere valpen. Gå tur i ulike miljø, både skog og langs vei, valpen vil da se nye og ulike mennesker, samt oppleve mye nytt. Bruk naboer og familie i alle aldre, la valpen hilse på dem.  

Å sosialisere valpen vil si å la den møte og utforske verden. Ha valpen med deg dit du skal og la valpen utforske, så er mye gjort.

Edit:

Vi har en godt sosialisert hund, men hun er av natur ikke veldig tøff av seg, og kommer aldri til å bli det. Det er slik hun er. Bare det å få henne med på tur ut fra den kjente og trygge eiendommen var nok i starten.  

Så har vi den andre frøkna, som er langt tøffere og var klar for livet fra hun kom til oss. Med henne er det en helt annen form for sosialisering. 

Se an hunden og hva den behøver ☺️ Så starter du der.

Endret av Pinkpashion
Skrevet

Bare p ta seg en tur på fesk en idrettsplass på ettermiddagen. Masse barn

Gjest LaptopPute
Skrevet

Anbefaler boka 100% positiv hverdagslydighet. Der er det masse råd og tips fra valp til voksen. Finn deg en hundeskole som bruker positive metoder, flokkmentalitet, draing i nakkeskinnet og slikt dritt er avleggs og rett og slett dårlig trening for hunden og for deg.

Skrevet
2 hours ago, LaptopPute said:

Anbefaler boka 100% positiv hverdagslydighet. Der er det masse råd og tips fra valp til voksen. Finn deg en hundeskole som bruker positive metoder, flokkmentalitet, draing i nakkeskinnet og slikt dritt er avleggs og rett og slett dårlig trening for hunden og for deg.

SIgnerer denne, bortsett fra at den nye versjonen av boka nå heter "Hverdagslydighet fra valp til voksen".

Ellers synes jeg det er kjempebra at du fokuserer på sosialisering og miljørtrening. Jeg tenker som andre at barnehager og kjøpesentre nok kan bli i overkant mye. Det viktigste for en valp er å få bli kjent med èn og èn ny hund/menneske og tilbringe så mye tid med dem at de blir trygge på dem, og så introdusere nye. Når de først er trygge (noe man ofte ser på valper ved at de begynner å leke), så er sosialiseringen med det individet over og man finner en ny. Slik fortsetter det. 

Det viktige er at man gjør det i valpens tempo slik at valpen får en positiv erfaring og ikke blir skremt eller overveldet.

Skrevet
38 minutter siden, Tabris skrev:

SIgnerer denne, bortsett fra at den nye versjonen av boka nå heter "Hverdagslydighet fra valp til voksen".

Ellers synes jeg det er kjempebra at du fokuserer på sosialisering og miljørtrening. Jeg tenker som andre at barnehager og kjøpesentre nok kan bli i overkant mye. Det viktigste for en valp er å få bli kjent med èn og èn ny hund/menneske og tilbringe så mye tid med dem at de blir trygge på dem, og så introdusere nye. Når de først er trygge (noe man ofte ser på valper ved at de begynner å leke), så er sosialiseringen med det individet over og man finner en ny. Slik fortsetter det. 

Det viktige er at man gjør det i valpens tempo slik at valpen får en positiv erfaring og ikke blir skremt eller overveldet.

Du med flere har nok rett. Jeg skjønner at jeg misforstod begrepet sosialisering til å bli at hunden må treffe mange mennesker. Men nå skjønner jeg at alt kommer gradvis. Først må valpen få oppleve noen situasjoner som for eks. at folk går forbi på torget når man er der på en liten tur. Dernest kan man fokusere på å la den treffe andre mennesker og dyr.

Anonymkode: 6a254...b78

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...