Gå til innhold

Hvorfor forlover man seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Mulig noe har gått meg hus forbi, men jeg har aldri skjønt poenget med å forlove seg..? 

Jeg forstår at det er for å «bekrefte» forholdets og vise at man ønsker å gifte seg, men selv følger jeg ikke et behov for at kjæresten min setter seg på kne og tar frem en ring. Vil heller at vi begge kan gi hverandre en oppmerksomhet i ny og ne og planlegge bryllupet vårt uten å ha måtte hatt et «mini bryllup»(forlovelse) på forhånd

Anonymkode: bac63...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare en "status" for å fortelle venner og familie at dere skal gifte dere. Trenger ikke gjøre noe ut av det, kjøpe ring eller noen ting. Forlovelse ligger litt i ordet at du er snart lovet bort til noen. 

Jeg ble fridd til, men ut over det gjorde vi ikke noe ut av forlovelsen. Det var bare statusen vi hadde frem til gift. Synes det var hyggelig å kalle han forloveden min i stede for kjæresten noen ganger feks 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som sier man må. 

Jeg føler det slik som du gjør det. Vi snakket om det, og ble enige om å gifte oss. Vi informerte om datoen, og sendte etterhvert innbydelser. Til jul det året fikk jeg en flott diamantring, utover det brukte vi aldri forlovelsesringer. 

Og jeg refererte til han som samboeren/kjæresten frem til han ble mannen min. 

Men tenker at dette må være opp til den enkelte. Innerst inne tenker jeg at de som viser til "forloveden" uten å ha satt en dato har misforstått ett og annet. Men gir det dem en god følelse, hvorfor ikke. 

Anonymkode: 409a8...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snop said:

Fordi det er litt vanskelig å gifte seg uten å ha blitt enige om det på forhånd. 

Vi ble enige om å gifte oss, men å kalle oss forlovet gjorde vi da aldri.

Anonymkode: 820bf...a69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Mulig noe har gått meg hus forbi, men jeg har aldri skjønt poenget med å forlove seg..? 

Jeg forstår at det er for å «bekrefte» forholdets og vise at man ønsker å gifte seg, men selv følger jeg ikke et behov for at kjæresten min setter seg på kne og tar frem en ring. Vil heller at vi begge kan gi hverandre en oppmerksomhet i ny og ne og planlegge bryllupet vårt uten å ha måtte hatt et «mini bryllup»(forlovelse) på forhånd

Anonymkode: bac63...d20

Hvorfor tenker du at en forlovelse er et "mini bryllup"?

En forlovelse er jo kun en enighet om at man skal gifte seg. For de fleste er det ingen seremoni, eller fest, eller papirer som må fylles ut. Det involverer på ingen måte familie og venner.

For meg har det lite likheter med bryllup.

Det er jo mer likt en enighet om å prøve å få barn, eller å bestemme seg for å lete etter første felles bolig.

Anonymkode: e516c...84f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble enige om å gifte oss, men å kalle oss forlovet gjorde vi da aldri.

Anonymkode: 820bf...a69

Men i praksis var dere altså forlovet. Dere brukte bare ikke ordet forlovet om det.

Jeg er gift. Men jeg kaller ikke alltid mannen min for "ektemannen min". Det hender ofte jeg kaller han for kjæresten min. Men han ER jo ektemannen min uavhengig av hva jeg kaller han.

Anonymkode: e516c...84f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakka om å gifte oss siden vi ble sammen, og i perioder snakker vi mer om det enn andre ganger. Vi er begge enige om at vi vil gifte oss, og vi kommer til å gjøre det en gang i vår når det passer bedre mtp barnepass og sånt. Men vi har liksom aldri annonsert det til noen eller kaller hverandre forlovede, det føles litt rart og unaturlig. Vi snakker jo om det blant venner,men er ikke noe ring eller frieri eller noe sånt. I min vennekrets synes jeg det er ganske vanlig - har mange vennepar som snakker åpent om å gifte seg en gang, uten at de gjør noe greie ut av det. 

Anonymkode: cfaf7...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forlovelse

 

En forlovelse (gammel form: trolovelse) inngås av et par for å kunngjøre for slekt og venner at man har til hensikt å gifte seg i nær fremtid, normalt innenfor ett års tid. Et forlovelsesløfte var tidligere ansett for bindende nok til at det ved brudd i enkelte tilfeller kunne utløse erstatningsplikt. I mange land tar paret på seg ringer, eller hun mottar en forlovelsesring som gjerne er utsmykket med en diamant eller flere. I Norge har ofte paret brukt de samme ringene som senere blir kalt gifteringer allerede fra forlovelsen av.

I Forvaltingsloven fra 1967 paragraf 6 nevnes forlovelse som en inhabilitetsgrunn i forvaltningssaker.

Under gitte forutsetninger kan det kreves gaver som er gitt til det forlovede paret tilbake. Gavene må da være gitt med tanke på et livslangt samliv. Og gavene må være av en viss verdi. Blir forlovelsen brutt 20 år etter at man ga gaven, blir den neppe returnert. Ved et brudd etter bare 3- 4 måneder, kan det være muligheter.

Det vi i dag regner for ikke-formalisert samboerskap ble ofte på folkemunne kalt «bukseforlovelse».

Sakset fra Jusleksikon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er man jo forlovet fra det øyeblikket man bestemmer seg for å gifte seg. Om du ikke vil ha noe frieri eller ring er det vel helt ok. Grunnen til at mange gjør det er fordi det er romantisk. Jeg vil personlig gjerne ha et frieri, men ikke noen dyr ring. Hadde vært helt greit å få en ring fra Glitter til 200 kr, så kan vi heller spare de pengene til bryllupet

Anonymkode: ff7ee...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forlovet oss da han fridde.  Vi planla bryllypsdato kort tid etter og giftet oss 1 år og 10 mnd etter frieriet.  Hvorfor folk forlover seg og ikke har en noenlunde dato planlagt har jeg aldri skjønt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken omgangskrets er du i, om forlovelse blir et minibryllup? Jeg har kun sett litt "voldsomme" forlovelser, med hele familien innblandet, flash mob osv, på YouTube. Aldri blant bekjente, og jeg har stor omgangskrets. 

Derimot har jeg stort sett hørt om folk som går på kne/sitter sammen i sofaen, på en finere restaurant, ute osv, som er alene der. Noen har blitt enige om bryllyp og det er en egen stemning idet de setter på ringene sammen. Men minibryllyp?

Vet det er noen som hadde forlovelsesfester før, men det er sjeldent jeg hører om nå. Og er som regel snakk om at familiene møter hverandre en kveld. 

Personlig håper jeg at jeg og typen kommer fram til at vi begge vil gifte oss en dag, og at han på eget initiativ kommer med en ring en dag og spør. (Jeg er veldig for at jenter frir, men med han her vet jeg jeg må vente i stedet). Om det er i sofaen med fredagstaco eller i mer romantiske omgivelser betyr nada. Så lenge han ikke kommer med ringen i en sløyfe rundt pikken..👀😅

Anonymkode: 9c88f...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...