Gå til innhold

5 år og bæsjer i trusa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 5 åring som ikke går på do og bæsjer. H*n bæsjer heller på seg. Dette begynner å bli rimelig fortvilende med tanke på at det ikke er lenge til h*n skal begynne på skole. Tissing går helt fint. Var sein med bleieslutt også da h*n ikke var klar før h*n var over 4 år, men det går fint nå. Aldri uhell den veien. Det er jo stadig spørsmål om å få gå på besøk til andre, men det får h*n ikke lov til før dovanene er innarbeidet. Hva gjør vi? Føler vi har prøvd alt. 😭

Anonymkode: 80ca4...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjipt! Hva m å la ham heller bæsje på potte en periode, kanskje han er redd for å sitte på do? Øve på å sitte på doen uten nødv bæsje, men få godteri og ros mens han sitter der? Og så etterhvert følge med på når du vet han pleier å bæsje, til å sitte der mens han får masse snacks og ros, og masse klapping og jubel hvis han klarer å bæsje der?

Anonymkode: bd965...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt! Hva m å la ham heller bæsje på potte en periode, kanskje han er redd for å sitte på do? Øve på å sitte på doen uten nødv bæsje, men få godteri og ros mens han sitter der? Og så etterhvert følge med på når du vet han pleier å bæsje, til å sitte der mens han får masse snacks og ros, og masse klapping og jubel hvis han klarer å bæsje der?

Anonymkode: bd965...17f

Ts: Vi har prøvd. Premier, ros, klistremerker osv. Er så redd han skal bli erta for dette.

 

Anonymkode: 80ca4...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 5 åring som ikke går på do og bæsjer. H*n bæsjer heller på seg. Dette begynner å bli rimelig fortvilende med tanke på at det ikke er lenge til h*n skal begynne på skole. Tissing går helt fint. Var sein med bleieslutt også da h*n ikke var klar før h*n var over 4 år, men det går fint nå. Aldri uhell den veien. Det er jo stadig spørsmål om å få gå på besøk til andre, men det får h*n ikke lov til før dovanene er innarbeidet. Hva gjør vi? Føler vi har prøvd alt. 😭

Anonymkode: 80ca4...73f

Alt til sin tid. 

Anonymkode: 2c270...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en 5 åring som ikke går på do og bæsjer. H*n bæsjer heller på seg. Dette begynner å bli rimelig fortvilende med tanke på at det ikke er lenge til h*n skal begynne på skole. Tissing går helt fint. Var sein med bleieslutt også da h*n ikke var klar før h*n var over 4 år, men det går fint nå. Aldri uhell den veien. Det er jo stadig spørsmål om å få gå på besøk til andre, men det får h*n ikke lov til før dovanene er innarbeidet. Hva gjør vi? Føler vi har prøvd alt. 😭

Anonymkode: 80ca4...73f

Hva du gjør? Det du burde gjort for lengst, snakket med helsesøster. Jeg forundrer meg også over at ikke barnehagen har tatt saken opp både med foreldre og helsestasjon. 

Alle helsestasjoner skal ha helsestasjonspsykolog. Dette er et gratis lavterskeltilbud som skal hjelpe før problemer vokser seg store. Derfor er dette stedet å begynne. 

Anonymkode: 94ff9...5d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjipt! Hva m å la ham heller bæsje på potte en periode, kanskje han er redd for å sitte på do? Øve på å sitte på doen uten nødv bæsje, men få godteri og ros mens han sitter der? Og så etterhvert følge med på når du vet han pleier å bæsje, til å sitte der mens han får masse snacks og ros, og masse klapping og jubel hvis han klarer å bæsje der?

Anonymkode: bd965...17f

Man kan ikke gi barnet godteri for å sitte på potta. Kanskje vi snakker om fem ganger om dagen, kanskje enda fler, men da er vi fort oppe i 35-40 ganger i uka. Tenker du en klubbe pr gang? Eller kanskje en eske med smurfepastiller...? Det er uansett galskap å gi godis for at en femåring skal sitte på potta. Det finnes andre alternativer.

Anonymkode: da179...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi hadde bleieslutt for poden (3 år), fikk han 1 nonstop for tiss og 2 for bæsj. Det ble ikke mange nonstoppene om dagen! Kan jo også bruke små mini-smarties. Vi og bhg hadde innen prøvd alle andre triks i boka, men dette funket øyeblikkelig (hjalp jo litt at han er over gjennomsnittet glad i sjokolade, men sjeldent får...😁)

Vi holdt på et par ukers tid før vi sakte faste det ut uten at han egentlig oppdaget det.

Anonymkode: 7c4ba...9cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva du gjør? Det du burde gjort for lengst, snakket med helsesøster. Jeg forundrer meg også over at ikke barnehagen har tatt saken opp både med foreldre og helsestasjon. 

Alle helsestasjoner skal ha helsestasjonspsykolog. Dette er et gratis lavterskeltilbud som skal hjelpe før problemer vokser seg store. Derfor er dette stedet å begynne. 

Anonymkode: 94ff9...5d7

Jeg tar med meg dette rådet videre. Har en sønn som ble 4 år i sommer som nylig ble utredet for autisme. Har ikke fått diagnosen hittil, da. Han bruker bleier fortsatt og vi har virkelig prøvd aktivt lenge å få han til å sitte på do. Ingenting av premier/ klistremerker fungerer. Føler på en slags «sorg» fordi han ikke har sluttet med bleier ennå, alle de andre på hans alder har jo det. Det er kjipt i sosiale sammenhenger hvor andre legger merke til det, det er så trist og man føler seg udugelig som forelder til tross for at vi har prøvd og prøvd. Skal snakke med helsestasjonen og forhåpentligvis få komme til psykologen der hvis det er anbefalt 😢

Anonymkode: cd7ee...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, altså, men føler veldig med deg. 

Anonymkode: cd7ee...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...