Gå til innhold

Til dere som har gått i mentaliseringsbasert gruppeterapi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

hvordan var det for deg? 

Hadde du effekt av det?

hvordan går det med deg nå?

Jeg ønsket ikke selv dette fordi jeg var redd det ville gjøre meg verre. Jeg begynte etter anbefalinger fra lege og behandler i gruppe.. Jeg ble verre, som jeg selv fryktet og etter kort tid ble anbefalingen noe annet fra behandler, og gruppe ble stanset. Jeg bare.. hvorfor blir jeg verre av noe som profesjonelle mente ville hjelpe og være det beste for meg...? 

Anonymkode: 3ce88...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hva du sliter med da? Alle mennesker er forskjellige, og selv om for eksempel én type behandling har vist seg å ha god effekt på enkelte diagnoser, så er det ikke sikkert det er sånn for alle? Hadde vi hatt en fasit for alle mennesker med psykiske plager, hadde jo ting vært veldig enkelt.

Anonymkode: 53b96...823

Skrevet

Har ikke erfaring med den type behandling, men det er jo veldig vanlig å bli verre mens man er i terapi. Da rører man jo rundt i alt det vonde og vanskelige og blir veldig konfrontert med det. Hvis jeg skulle ha avsluttet behandling hver gang jeg ble verre så hadde jeg ikke blitt så bra som jeg har blitt. Jeg har med meg at det er en naturlig del av prosessen med å heles. 

Anonymkode: e7abf...2e0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke erfaring med den type behandling, men det er jo veldig vanlig å bli verre mens man er i terapi. Da rører man jo rundt i alt det vonde og vanskelige og blir veldig konfrontert med det. Hvis jeg skulle ha avsluttet behandling hver gang jeg ble verre så hadde jeg ikke blitt så bra som jeg har blitt. Jeg har med meg at det er en naturlig del av prosessen med å heles. 

Joda, ser det at man kan forvente forverring i en tid... men det ble også synlig for behandler at gruppetilbudet ikke var det rette for meg nå... så da må forverring ha hatt en negativ virkning enn en «vanlig forventet» forverring...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke slik at gruppeterapi er for alle. Det er jo en grunn til at denne behandlingsformen ikke var indisert lenger etter oppstart. Jeg ser ikke hvorfor du svarer i denne tråden når du ikke har erfaring med denne type behandling som TS etterspør. 

Jeg skal i utgangspunktet starte neste uke, men mine faste behandlere tror ikke at dette er rett behandlingstilbud for meg, så jeg skal vurdere det gjennom uken. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve det ut, men jeg stoler mest på mine faste behandlere som har et godt helhetsbilde av meg. 

Anonymkode: 65a37...c03

Skrevet

Det er helt vanlig å bli verre før man blir bedre.

Det er heller ikke slik at psykologer er synske og VET at ditten og datten vil funke bra for deg. De kan tro, men aldri vite. Og noen ganger tar de feil. Fordi de er mennesker.

Anonymkode: 7045d...7dc

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke slik at gruppeterapi er for alle. Det er jo en grunn til at denne behandlingsformen ikke var indisert lenger etter oppstart. Jeg ser ikke hvorfor du svarer i denne tråden når du ikke har erfaring med denne type behandling som TS etterspør. 

Jeg skal i utgangspunktet starte neste uke, men mine faste behandlere tror ikke at dette er rett behandlingstilbud for meg, så jeg skal vurdere det gjennom uken. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve det ut, men jeg stoler mest på mine faste behandlere som har et godt helhetsbilde av meg. 

Anonymkode: 65a37...c03

Jeg svarer fordi behandling er behandling og det er vanlig å bli verre om det er sånn eller sånn behandling. Synes svaret mitt var relevant selvom jeg ikke har erfaring med den type gruppebehandling. 

Skrevet

TS her... jeg går i behandling individuelt nå og da jeg startet opp med det ble det verre først, men ikke på samme måte som da gruppa startet.. 

Skrevet

Hvorfor ble du verre?

De aller fleste har gått av å bli bedre på mentalisering, personlighetsfortyrrelse eller ei. Det er mye visdom og innsikt i å forstå seg selv og andre mennesker bedre og mer nøyaktig. På den måten kan man lettere forstå når noen mennesker mener å være stygg, eller bare tråkket i salaten uten å mene det. Det blir lettere å forholde seg til andre mennesker fordi man forstår bedre hvor de kommer fra

Anonymkode: 4c11b...5ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...