Gå til innhold

Dater en som bestemmer veldig mye - problem?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Begynte å date en mann for et par måneder siden. Han er flott og interessant og snill, og vi matcher godt. Eneste er at han hele tiden tar styringen. Feks hver helg vi skal tilbringe sammen så melder han meg på fredagen med info om hva han har planlagt "Jeg har bestilt bord til oss på den og den restauranten", "stå klar med pakket ryggsekk i morgen drar vi til hytta" sånne ting. 

Har egentlig likt at det er så mye tak i han, har bare datet tafatte menn før og har jo alltid lyst å bli med på det han foreslår. Men er det et varselstegn? At han vil kontrollere meg?

Anonymkode: 552db...79d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er på nivå med restaurantbesøk og hyttetur er det nok greit, men hvis han blir sur hvis du har lagt andre planer samme tid han har «bestemt» at du skal noe annet eller prøver å ta styringen over hvem du ser og hva du gjør på din egen fritid så dumper du han fortere enn du kan si dumpa. Jeg tenker vel at hvis du selv har en så dårlig magefølelse at du må starte en tråd om det på kvinneguiden, vet du kanskje allerede at det er usunt?

• Liker 6
Skrevet

Det normale er å diskutere og avgjøre slikt i fellesskap. Men det skal sies at mange kvinner liker det slik han gjør ting, så du må kanskje bare si fra om at du vil være med på avgjørelsene.

Anonymkode: 4c64d...a44

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde elsket det, så lenge det ikke går utover det. 

• Liker 2
Skrevet

TS: Han er jo med på det jeg planlegger også, det er ikke sånn at han skal bestemme alt. Bare at mine planer legges lang tid i forveien, og han er impulsiv. Og han har ikke denne kontrollen når det gjelder feks hva jeg har på meg, om jeg snakker med andre menn eller henger med kompiser. Han er ganske chill sånn. Men han legger altså impulsive planer uten å inkludere meg i diskusjonen.

Er bare ikke vant med det i det hele tatt, derfor lufter jeg det her inne.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du kan si nei til de impulsive planene uten at det tilter for han så. Hva skjer om du sier at du ønsker å gjøre noe annet feks? Om han da begynner å gi deg dårlig samvittighet Ved å spille på følelsene dine så LØP! 

Anonymkode: b9f5c...a4c

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Han er jo med på det jeg planlegger også, det er ikke sånn at han skal bestemme alt. Bare at mine planer legges lang tid i forveien, og han er impulsiv. Og han har ikke denne kontrollen når det gjelder feks hva jeg har på meg, om jeg snakker med andre menn eller henger med kompiser. Han er ganske chill sånn. Men han legger altså impulsive planer uten å inkludere meg i diskusjonen.

Er bare ikke vant med det i det hele tatt, derfor lufter jeg det her inne.

Mannen min er også sånn forresten. Han er veldig impulsiv og finner på ting i hytt og pine mens jeg er litt mer tungrodd. Han finnes ikke sjalu eller sånt. Vi har allikevel en del diskusjoner fordi jeg er litt lite fleksibel. Særlig etter at vi fikk barn kan jeg synes det er mye styr å finne ut at man skal på hytta i morgentidlig og må pakke til tre unger og meg selv. Han er også litt sånn som slenger ut planen, men lar meg ta seg av gjennomføringa. 🙈 men om daten din er impulsiv så er ikke det et problem i seg selv. Spørsmålet er vel heller da om du er fleksibel nok til å være med på toget. 😅

• Liker 1
Skrevet

Hva med å invitere han med på noe der du har ordnet i forkant? Du sier du planlegger dette i lengre tid og at han da er med, men har han like stor respekt for dine påfunn og idéer som sine egne? Jeg var med en som hele tiden styrte skuta og nærmest bare lo av mine forslag etterhvert. Litt sånn "Den utstillinga der? Er det noe å se da?" eller "Den filmen der? Er den egentlig noe bra da?" og "Hva? Det bandet der? Gidder vi det da?" I starten var han med, men liten entusiasme. Husker fortsatt jeg hadde bestilt (og betalt for oss begge) på et humorshow som jeg gledet meg veldig til. Jeg møtte opp hos han og vi skulle dra sammen bort. Han åpnet en flaske vin til tross for at jeg mente vi ikke hadde veldig god tid (skulle spise ute før showet). Da han åpnet andre flasken vin avbestilte jeg bordbestillinga på restauranten og vi måtte ta taxi til showet fordi vi nesten ikke rakk det. Eneste han hadde fokus på var å gå og kjøpe drikke underveis. Utrolig hoverende og ekkel type som rett og slett manglet respekt for alt og alle rundt seg. Han satt og snakket høyt om hvor dårlig showet var underveis og jeg var så flau at jeg nå flere år etter aldri har våget meg tilbake til dette stedet som jeg egentlig gjerne skulle vært på både titt og ofte. Han klarte å ødelegge så mange opplevelser jeg forsøkte å igangsette at jeg ikke kan forstå at jeg ikke avsluttet før. Varte ikke veldig lenge, men mye lenger enn nødvendig. Han tura frem med egne interesser, idéer og ønsker og forventet at jeg skulle være like begeistret hver gang. Lurt av deg å være kritisk, TS. Når det er sagt er det selvsagt flott med initiativ og positive overraskelser, men her er det personligheten som avgjør om det er bra eller ikke.

Anonymkode: b0174...6ae

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en ekstrem-planlegger, har en mening om alt, tar tak, ordner opp, kjøper møbler, bestiller ferier. Og er sammen med en mann som elsker at jeg tar full styring. Det har vært perfekt match i 15 år :)

Som allerede påpekt - dette bunner ut i to ting. Om han blir sur/snurt om du har andre planer, innspill eller ønsker endringer, er det et rødt flagg. Om du er en person som ikke liker å ha det slik, som helst vil involveres løpende, som hater at andre tar kontrollen, da passer dere nok ikke så godt sammen.

Anonymkode: bde67...8b3

• Liker 2
Skrevet

Etter å ha vært i forhold med tafatte menn selv synes jeg det høres litt bra ut å ha en som gjør litt sånt. cluet er vel om han blir sur om du sier at det ikke passer eller om du ikke vil.. du kan jo teste, neste gang han har bestilt bord så svar at det høres fint ut men du har egentlig mer lyst til å spise på X sted, og spør om han kan flytte reservasjonen dit. Se om han reagerer negativt på det. 

Om du ønsker å bli med på avgjørelser så kan du jo også si at du synes de ter supert at han legge rplaner for dere og bidrar tli å ordne aktiviteter, men at du gjerne vil få delta i beslutningen. At du gjerne vil at han sier "jeg vil på hyttetur imorgen, vil du også? kan du stå klar med sekken kl. 10 så drar vi da?" istedet for å frase det som en "kommando" :) Er han åpen og postivit for slik input tenke rjeg iallfall at han ikke er kontrollerende men bare er vant til å ordne ting selv. 

Anonymkode: 0046a...e3a

• Liker 1
Skrevet

Rart at han bare regner med at du blir med på alt han foreslår.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, WhiteSwan skrev:

Rart at han bare regner med at du blir med på alt han foreslår.

Tenkte også litt på dette. Ordner han alt og betaler for alt også eller tar han det som en selvfølge at du er med og også tar kostnaden/-e uten at han spør deg først? Jeg er ikke en type som forventer å bli påspandert altså, men nettopp fordi jeg gjerne vil betale for meg selv trenger jeg å vite om eventuelle kostnader da det ikke alltid er en selvfølge at jeg har råd til å bli med. Men for all del; hvis han ordner og er impulsiv, men også spandabel kan det jo selvsagt være han er mere sjarmerende enn frastøtende. Jeg har nok bare litt dårlig erfaring. 

Anonymkode: b0174...6ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...