Gå til innhold

Ungdom som sniker seg ut om natten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått det bekreftet at vår sønn på 14 sammen med mange andre sniker seg ut om natten i helgene etter at vi har lagt oss. Vi tenker at vi skal ta han på fersken neste helg ved å sette på vekkerklokke kl 0300 om natten og sjekke rommet hans. Hva slags straff burde han få? Burde vi informere de andre foreldrene?

Anonymkode: 632ec...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring barnevernet og meld dere inn og andre foreldre og.

Det er sånn vi gjør det her i Norge.

Anonymkode: afec2...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på den over. 

Jeg synes dere bør si i fra til de andre foreldrene det gjelder. 

Usikker når det gjelder konsekvens, men ungdommen må absolutt få en merkbar konsekvensen for det. 

Anonymkode: 6629a...9f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dialog med andre foreldre er noe dere burde hatt fra dag 1.
Men å sette vekkerklokka på til 3 høres da ikke rett ut. Dere burde heller holde dere våkne på rommet, så hører dere når han drar ut. Når han da har dratt ut, kan en av dere legge dere på rommet hans. Da ser han at dere vet at han har dratt ut.

 

Konsekvenser? Ingen nett, mobil eller likenende...

Anonymkode: 10364...970

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått det bekreftet at vår sønn på 14 sammen med mange andre sniker seg ut om natten i helgene etter at vi har lagt oss. Vi tenker at vi skal ta han på fersken neste helg ved å sette på vekkerklokke kl 0300 om natten og sjekke rommet hans. Hva slags straff burde han få? Burde vi informere de andre foreldrene?

Anonymkode: 632ec...879

Det gjorde jeg også da jeg var 14. 😂  jeg brukte å ha nattlige møter med kjæresten min, uten å risikere å bli forstyrret av foreldre, venner, småsøsken osv.  Vi brukte å sitte i 2-3 timer, holde hender, kysse, snakke,  og kose. 

Hvorfor sniker han seg ut da? For å møte kjæresten? For å møte venner?  For å begå kriminelle handlinger? Eller "bare fordi "?

Og hvorfor vil dere ta ham på fersk gjerning når dere allerede har fått bekreftet at han stikker av?

Men ja, så klart dere bør informere de andre foreldrene.  Straffen må være at en av foreldrene sover inne på hans rom frem til han slutter å stikke ut.

Anonymkode: 2818a...8a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste helg tar en av dere nattevakt. Dvs holder dere våkne og tar han når han tror alle sover og skal snike seg ut. En passende konsekven, er å stramme inn utetiden hans. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge han ikke er en av dem som har bedrevet blind vold i Oslo i det siste så er det nok relativt uskyldig foreløpig. Å sette på vekkerklokke har ingenting for seg. Jeg hadde bare tatt han på fersken på vei ut, og sagt at jeg vet at han har stikki av i det siste. Jeg hadde også prøvd å prate med han, spurt hvorfor han gjør det, hvem han møter og hva de gjør.

Så hadde jeg informert om at det bli null iPad, telefon eller PC de neste dagene.

 

Men vi har da alle vært unge engang, og hvis de bare sniker seg ut fordi det er tøft i seg selv, så må jeg innrømme at jeg ikke ser problemet, enda. Jeg var slik, gjorde ulovligheter uten å dra det for langt. Det var spennende. Man kan ikke fortelle og belære barn alt i livet, de må erfare livet selv og finne sin egen vei.

Dersom det er relativt uskyldig oppmøte med flere rolige kompiser i skogholtet hvor de går i skogen med lommelykter og blir skremt fordi det er mørkt og de har sett skrekkfilm, så hadde jeg ledd av det (inni meg). Jeg var sånn... :P Men selvfølgelig, kriminalitet, dop, røyking og drikking hadde jeg virkelig slått hardt ned på. Men dette vet du etter å ha snakket med han.

Eventuelt kan dere ta han når han kommer hjem, da lukter dere om han lukter alkohol og røyk, er høy, dopa, har møkkete klær, osv... Det er også kjipere å bli tatt etterpå, ikke før man går ut. 😛

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verre å bli fersket i det en kommer hjem.....

Anonymkode: 34a5e...e54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å montere alarm og sette på skallsikring på natta? Uten at junior har kode, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig informerer dere de andre foreldrene! Det kan være veldig fint å kunne stå sammen om dette er noe dere vil ha slutt på. men det er jammen utrolig hvis flere 14-åringer klarer å snike seg ut på natta gjentatte ganger og INGEN foreldre merker noe!😳

og konsekvens er avhengig av hva han faktisk gjør ute på natta tenker jeg, hvorfor han sniker seg ut. Om det er festing og tull,(eller enda verre fare for stoffbruk) eller at de bare sniker seg ut for spenningens skyld.

Anonymkode: f17ed...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent på rommet når han kommer hjem. Sitt klar med beltet så kanskje han lærer 😂

Anonymkode: 4fc1a...863

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått det bekreftet at vår sønn på 14 sammen med mange andre sniker seg ut om natten i helgene etter at vi har lagt oss. Vi tenker at vi skal ta han på fersken neste helg ved å sette på vekkerklokke kl 0300 om natten og sjekke rommet hans. Hva slags straff burde han få? Burde vi informere de andre foreldrene?

Anonymkode: 632ec...879

Sitt ute fra dere har "lagt" dere for å virkelig ferske han. Be han om å gå inn å legge seg igjen og legge telefonen sin i gangen for den får han ikke igjen de neste 24t.

Anonymkode: 90124...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, loveli skrev:

Så lenge han ikke er en av dem som har bedrevet blind vold i Oslo i det siste så er det nok relativt uskyldig foreløpig. Å sette på vekkerklokke har ingenting for seg. Jeg hadde bare tatt han på fersken på vei ut, og sagt at jeg vet at han har stikki av i det siste. Jeg hadde også prøvd å prate med han, spurt hvorfor han gjør det, hvem han møter og hva de gjør.

Så hadde jeg informert om at det bli null iPad, telefon eller PC de neste dagene.

 

Men vi har da alle vært unge engang, og hvis de bare sniker seg ut fordi det er tøft i seg selv, så må jeg innrømme at jeg ikke ser problemet, enda. Jeg var slik, gjorde ulovligheter uten å dra det for langt. Det var spennende. Man kan ikke fortelle og belære barn alt i livet, de må erfare livet selv og finne sin egen vei.

Dersom det er relativt uskyldig oppmøte med flere rolige kompiser i skogholtet hvor de går i skogen med lommelykter og blir skremt fordi det er mørkt og de har sett skrekkfilm, så hadde jeg ledd av det (inni meg). Jeg var sånn... :P Men selvfølgelig, kriminalitet, dop, røyking og drikking hadde jeg virkelig slått hardt ned på. Men dette vet du etter å ha snakket med han.

Eventuelt kan dere ta han når han kommer hjem, da lukter dere om han lukter alkohol og røyk, er høy, dopa, har møkkete klær, osv... Det er også kjipere å bli tatt etterpå, ikke før man går ut. 😛

Jeg er enig i alt du skriver, bortsett fra at jeg ville advart han først, om at hvis det skjer igjen så er konsekvensene null iPad, telefon og pc for en bestemt periode.

Anonymkode: d648a...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjorde mine også da de var ungdommer og det fikk jeg først vite nå da de er blitt voksne. De fortalte det selv, er nok ganske vanlig

Anonymkode: 4d401...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...