Gå til innhold

Sprekk i ekspansjonstank VW Golf MK6


dillyduzit

Anbefalte innlegg

Denne er også postet på diskusjon.no

Etter et stort forbruk av kjølevæske fryktet jeg at jeg hadde en mulig defekt toppakning, har ingen andre symptomer enn tap av kjølevæske, litt etter litt, men de siste tre dagene har jeg måttet fylle på nokså mye. Ser nå at jeg har to sprekker ved siden av inngangen til termostatfestet og en på undersiden.

Ingen hvit eksos, oljen ser fin ut, ingen majones i lokket til oljen. Er det såpass enkelt å bare bytte tanken? Prøver å finne et verksted i Oslo/Bærum som har en ledig time til uka, men må dog først få kommet meg opp til fylket. Jeg skal kjøre relativt langt i morgen (4timer, ca 30mil) er det noe jeg må tenke på annet enn å holde et øye med tanken så lenge vi er på veien?

Leser på litt div engelske forum at dette er en kjent feil for blant annet denne årsmodellen fra VW og Audi / de som har denne tanken i seg, men hvor vanlig er det egentlig? Bilen er importert fra tyskland, 2012 og gått ca 111 000.

Vet selvfølgelig at det ikke er ideelt å kjøre med en sprukken tank, men finnes det noe DIY løsning i mellomtiden? 

//

Okei, poste noe slikt på KG er vel som å banne i kirken men jeg  opp til Oslo, både fordi jeg er en såpass idiot at vinterdekkene ligger i en bod i Bærum, men også fordi jeg har andre ærender. Jeg leser på noen ymse steder at silikon kan fungere som en quick fix til vi får byttet tanken, men.. silikon? på en ekspansjonstank? Kyss og klem fra bilhypokonderen, Dilly. 

PS, jeg vet selvfølgelig at dette er noe som må fikses ASAP. 

edit: Norsken er vel like god som tanken for øyeblikket, dvs rett vest. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får holde et øye med temperatur og ta med en kanne vann. De har sikkert verksteder i Kristiansand eller hvor du nå befinner deg også. 

Anonymkode: 766d9...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmeste du kunne ha kommet hadde vert å bruke aralditt😁Det lille problemet er jo forurensningen som er på flatene som skal limes, tror ikke det hjelper å ha på noe som helst, for å være helt ærlig. Silikon vil gi etter, så den hjelper neppe den heller. Eneste måtte være å spørre hos en høgger, om det finnes en nærme der du bor/holder til, og fått tak i en brukt som er tett. Men da har du kanskje ingen til å skifte, om du ikke fikser selv😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes selvfølgelig verksted og høggere her, men problemet hjelper jo ikke meg i morgen tidlig kl 0800 heh, hadde vi ikke måtte kjøre opp i morgen kan hele Sørlandet banne på at jeg hadde stått på døra til Gromstad ved åpningstid. Kjøpte dog med 4kg (mulig noe .. tja hva skal man si, i et panikkmodus) kjølevæske så sånn sett skal det nok gå fint, tom går vi i hvert fall ikke. 

Fanken altså, har noe hvit silikon liggende, men om du @tdm900 mener det ikke vil holde så får jeg bare følge AB119 sitt tips om å holde øye med temp. Mulig denne turen tar oss noe lenger tid enn forventet føler jeg nå. Fikse selv kunne jeg kanskje ha klart, med et par timer youtube først, men det er ikke en sjanse jeg tar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så er det bare å kline på silikon, tec7 eller lignende. Ta ut ekspansjontanken og tørk den godt, puss med sandpapir der du kommer til før du smører på noe. Er det riktig krise så kan du bruke en liten plastpose inni tanken som du fyller opp med kjøleveske.

Ser det er nevnt over å ta med en kanne med vann men det er fy-fy, kjøp en kanne med kjøleveske med samme farge som den kjølevesken du allerede har. Aldri bruk vann da det senker kokepunktet og forårsaker korrosjon i kjølesystemet.

Anonymkode: 60298...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt over så er det bare å kline på silikon, tec7 eller lignende. Ta ut ekspansjontanken og tørk den godt, puss med sandpapir der du kommer til før du smører på noe. Er det riktig krise så kan du bruke en liten plastpose inni tanken som du fyller opp med kjøleveske.

Ser det er nevnt over å ta med en kanne med vann men det er fy-fy, kjøp en kanne med kjøleveske med samme farge som den kjølevesken du allerede har. Aldri bruk vann da det senker kokepunktet og forårsaker korrosjon i kjølesystemet.

Anonymkode: 60298...c23

Det var det jeg leste ja. Mannen var ikke så gira på silikon i motorrommet, så vi får drøye den (og muligens heller si "I told you so"), men jeg har i hvertfall 4kg med ferdigblandet kjølevæske i samme farge liggende i bagasjerommet, så får vi heller stoppe og følge med. 

Noen sa jeg måtte passe på at trykket ikke ble for høyt, men fordi det er søndag må jeg muligens ha denne inn med teskje, hvordan ser man om trykket blir for høyt og.. vil trykket egentlig bli noe høyere da sprekken utvider seg når det blir varmt, vil det ikke da bli mer luft som slipper ut enn det trykket kan bygge seg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, dillyduzit skrev:

Det var det jeg leste ja. Mannen var ikke så gira på silikon i motorrommet, så vi får drøye den (og muligens heller si "I told you so"), men jeg har i hvertfall 4kg med ferdigblandet kjølevæske i samme farge liggende i bagasjerommet, så får vi heller stoppe og følge med. 

Noen sa jeg måtte passe på at trykket ikke ble for høyt, men fordi det er søndag må jeg muligens ha denne inn med teskje, hvordan ser man om trykket blir for høyt og.. vil trykket egentlig bli noe høyere da sprekken utvider seg når det blir varmt, vil det ikke da bli mer luft som slipper ut enn det trykket kan bygge seg opp?

For høyt blir det ikke, det styres av lokket i ekspansjonstanken. Det må derimot være litt trykk i anlegget, ellers koker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med trykk er litt komplisert, kjøleveske har et høyere kokepunkt under trykk og kjølesystemet skal tåle ca 0.9 bar trykk når det er tett og fungerer normalt. Er det lekkasje så vil kjølevesken koke allerede på 100° i stedet for 130° som er normalt.

Trykket vil ikke bli for høyt hvis ikke toppakningen ikke er gåen men det koker raskere når det er lekkasje.

"Ser nå at jeg har to sprekker ved siden av inngangen til termostatfestet og en på undersiden", hvis det er sprekker rundt termostathuset så er det ikke sikkert at det hjelper å bøte på ekspansjontanken.

Anonymkode: 60298...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med trykk er litt komplisert, kjøleveske har et høyere kokepunkt under trykk og kjølesystemet skal tåle ca 0.9 bar trykk når det er tett og fungerer normalt. Er det lekkasje så vil kjølevesken koke allerede på 100° i stedet for 130° som er normalt.

Trykket vil ikke bli for høyt hvis ikke toppakningen ikke er gåen men det koker raskere når det er lekkasje.

"Ser nå at jeg har to sprekker ved siden av inngangen til termostatfestet og en på undersiden", hvis det er sprekker rundt termostathuset så er det ikke sikkert at det hjelper å bøte på ekspansjontanken.

Anonymkode: 60298...c23

Ikke sprekk rundt termostatfestet, det ble feil. Det er to sprekker rundt festet til sensoren som sitter i holderen som gir meg en nokså ubehagelig overraskelse hver gang det er for lite væske. Toppakningen er fin, merker ingen symptomer, ei kan se noen heller. Olje er fin, eksos er fin, ytelse er er normal etc. Alt er normalt bortsett fra denne tanken. 

1 time siden, tdm900 skrev:

For høyt blir det ikke, det styres av lokket i ekspansjonstanken. Det må derimot være litt trykk i anlegget, ellers koker det.

Aha, da er jeg med! Må rett og slett følge med at den ikke flytter seg over midten fra 90, som den har stått på nå, altså? Blir nok noen fler pauser i morgen tenker jeg. 

Av nysgjerrige årsaker.. hvor ille er det om det skulle begynne å  koke?

//

OK, ser nå på et bilde av tanken at jeg muligens har én sprekk og ikke tre som først antatt. Legger ved et nydelig bilde med litt photoshop. 

 

 

lolslettmeg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den koker så forsvinner kjølevesken veldig raskt og du risikerer at motoren blir så varm at toppen slår seg, det kan hjelpe å kjøre varmeapparatet på full guffe da mye av varmen fra motoren forsvinner den veien og trykket på kjølesystemet blir mindre.

Blir motoren veldig varm og kjølevesken minsker så mye at du må etterfylle så bør du stoppe og vente til motoren blir kald før du fyller på kjøleveske.

Anonymkode: 60298...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis den koker så forsvinner kjølevesken veldig raskt og du risikerer at motoren blir så varm at toppen slår seg, det kan hjelpe å kjøre varmeapparatet på full guffe da mye av varmen fra motoren forsvinner den veien og trykket på kjølesystemet blir mindre.

Blir motoren veldig varm og kjølevesken minsker så mye at du må etterfylle så bør du stoppe og vente til motoren blir kald før du fyller på kjøleveske.

Anonymkode: 60298...c23

Jepp, da er jeg med! Takk for oppklaring! 
 

bare da et siste spørsmål før jeg begir meg ut på tur, hvilken temp følger jeg med på? Den under turtallet og passer på at denne ikke beveger seg over 90/midt på, eller oljetempen? Sier seg jo selv i grunn.. men bare for å ha det på det rene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, dillyduzit skrev:

Jepp, da er jeg med! Takk for oppklaring! 
 

bare da et siste spørsmål før jeg begir meg ut på tur, hvilken temp følger jeg med på? Den under turtallet og passer på at denne ikke beveger seg over 90/midt på, eller oljetempen? Sier seg jo selv i grunn.. men bare for å ha det på det rene her

Den under turtelleren, altså kjølevesketemperaturen. Hvis oljetemperaturen stiger unormalt eller at oljetrykket blir lavt så må du stoppe.

Hvis det er et bilopphuggeri på strekningen du skal kjøre så kan du jo stikke innom hvis du har tid, brukt ekspansjontank er billig og hvis du gir dem noen kroner ekstra så bytter de den sikkert også.

Anonymkode: 60298...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den under turtelleren, altså kjølevesketemperaturen. Hvis oljetemperaturen stiger unormalt eller at oljetrykket blir lavt så må du stoppe.

Hvis det er et bilopphuggeri på strekningen du skal kjøre så kan du jo stikke innom hvis du har tid, brukt ekspansjontank er billig og hvis du gir dem noen kroner ekstra så bytter de den sikkert også.

Anonymkode: 60298...c23

Takker så mye for hjelp i kveld! Da skal jeg følge med, tar meg en liten søk i morgen tidlig for å se om det ligger noen slike på veien, mekonomen har et fint verksted ved en bensinstasjon på veien, så in worst case om det blir en full stopp der .. så får vi jo se.

Holder dere oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, dillyduzit skrev:

Takker så mye for hjelp i kveld! Da skal jeg følge med, tar meg en liten søk i morgen tidlig for å se om det ligger noen slike på veien, mekonomen har et fint verksted ved en bensinstasjon på veien, så in worst case om det blir en full stopp der .. så får vi jo se.

Holder dere oppdatert!

Lykke til og god tur👍😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi parkert her i Oslo, tenker jeg må fylle når vi kjører fra jobb om et par timer, men måtte heldigvis ikke stoppe og kjøle ned/fylle på vei opp. Temp på 90 hele veien og halvfull tank, men det lekker, det er klart. La en pappbit under bilen i går og det er tydelig rosa væske som kommer rett fra tanken. Oljetempen var opp og ned hele veien, minste på 89 til maks på 110 (siste var noe skremmende), sank fort igjen. Generelt 95/99 hele veien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nøye med å tørke opp kjølevæske som havner på bakken, katter og hunder synes det er godt å drikke fordi det smaker søtt og de blir veldig syke og kan dø av det.

Anonymkode: 60298...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har vi hatt bilen på verksted, der står den enda forsåvidt og får byttet vannpumpe og registerreim i morgen. Vi har med andre ord hatt meget med flaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...