Gå til innhold

Depresjon, angst og søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber fulltid, og har i lang tid hatt en mistanke om at jeg har angst/depresjon. Det har derfor vært tøft på jobb, men jeg har alltid tenkt at det sikkert går over, men det hadde vært deilig å snakke med noen om det. Nå har det gått så lang tid at jeg har fått søvnproblemer i tillegg, at jeg ikke klarer å sove om natta. Ligger der hele natta helt til jeg skal på jobb dagen etter. Det har ført til at jeg må ringe inn syk på jobb, og har nå snakket med min leder om problemet jeg har. Hovedsaklig at jeg ikke får sove, men jeg mener jo at det er pga angst/depresjon. Det har gått for lang tid, og det på tide at jeg tar tak i problemene. Men tingen er at jeg er for sta til å sykemelde meg. Er det greit å sykemelde seg for dette? Jeg vet jo at jeg ikke kommer til å få hjelp hvis jeg jobber, men heller tar tak da jeg er sykemeldt og får snakket med noen på dagtid. Jeg bare føler en sånn enorm skam hvis jeg skal være borte fra jobb. Tenker konstant på hva andre tenker om meg, hva kollegaer tenker osv.. Men nå handler dette om meg, og at jeg skal bli bedre. Jeg kan ikke gå rundt og ha det sånn. Jeg vil ikke bli sett på som lat, men jeg må gjøre dette for meg selv. Jeg er viktigere enn jobb akkurat nå. Men jeg elsker jobben min og det er vanskelig å ikke komme hver dag.. Jeg er redd for at jeg havner i en dypere depresjon pga det. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 387cf...383

Videoannonse
Annonse
Gjest Familytree
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit å sykemelde seg for dette? 

Du trenger hvile

Skrevet

Du bør snakke med legen din. Det er legen som kan vurdere om det er angst og/eller depresjon, og det er lege som kan vurdere om du behøver sykemelding og/eller noe form for behandling. 

Anonymkode: 7cbb2...08f

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber fulltid, og har i lang tid hatt en mistanke om at jeg har angst/depresjon. Det har derfor vært tøft på jobb, men jeg har alltid tenkt at det sikkert går over, men det hadde vært deilig å snakke med noen om det. Nå har det gått så lang tid at jeg har fått søvnproblemer i tillegg, at jeg ikke klarer å sove om natta. Ligger der hele natta helt til jeg skal på jobb dagen etter. Det har ført til at jeg må ringe inn syk på jobb, og har nå snakket med min leder om problemet jeg har. Hovedsaklig at jeg ikke får sove, men jeg mener jo at det er pga angst/depresjon. Det har gått for lang tid, og det på tide at jeg tar tak i problemene. Men tingen er at jeg er for sta til å sykemelde meg. Er det greit å sykemelde seg for dette? Jeg vet jo at jeg ikke kommer til å få hjelp hvis jeg jobber, men heller tar tak da jeg er sykemeldt og får snakket med noen på dagtid. Jeg bare føler en sånn enorm skam hvis jeg skal være borte fra jobb. Tenker konstant på hva andre tenker om meg, hva kollegaer tenker osv.. Men nå handler dette om meg, og at jeg skal bli bedre. Jeg kan ikke gå rundt og ha det sånn. Jeg vil ikke bli sett på som lat, men jeg må gjøre dette for meg selv. Jeg er viktigere enn jobb akkurat nå. Men jeg elsker jobben min og det er vanskelig å ikke komme hver dag.. Jeg er redd for at jeg havner i en dypere depresjon pga det. Hva skal jeg gjøre? 

Du skal kontakte din fastlege og ta det derfra. Kanskje du trenger noe å sove på en liten periode, ikke nødvendigvis en sykemelding.

Anonymkode: e3b28...c8a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bør snakke med legen din. Det er legen som kan vurdere om det er angst og/eller depresjon, og det er lege som kan vurdere om du behøver sykemelding og/eller noe form for behandling. 

Anonymkode: 7cbb2...08f

Snakket om legen om det, og vi skulle snakke om problemene mine i neste legetime som er om noen dager. Jeg har fortalt legen at jeg tidligere har blitt utredet for moderat depresjon og angst for 7-8 år siden, og jeg tenkte kanskje det var et tilbakefall, eller at jeg aldri har blitt helt frisk. Hun sa at hun kanskje skal henvise meg til psykolog.
ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kontakte din fastlege og ta det derfra. Kanskje du trenger noe å sove på en liten periode, ikke nødvendigvis en sykemelding.

Anonymkode: e3b28...c8a

Fått sovemedisiner av legen, men det funker ikke. ts

Skrevet

Du trenger ikke nødvendigvis full sykemelding, det som du sier KAN gjøre det verre. Er man i stand til å jobbe feks 50% så kan det være det beste. Ikke for at man skal ha dårlig samvittighet ved full sykemelding, men det kan for mange være viktig for egen psyke å holde seg delvis i jobb. Jeg forsøkte først med 50% sykemelding. Holdt meg i 50% jobb helt til jeg var så dårlig at jeg ble innlagt. Da falt jeg helt sammen og har ikke greid å reise meg og komme tilbake til jobb enda nesten tre år etter. Men det var godt for meg å ha jobben å gå til den tiden jeg klarte det. Da fikk jeg møtt andre mennesker og fikk fokusert på andre ting, selv om det var veldig tøft også. Tror det er lettere å komme tilbake til jobb hvis man ikke har vært helt borte. Så kan man heller øke sykemeldingen hvis det også blir for hardt. 

Ikke tenk på hva du burde gjøre i forhold til jobb og arbeidsgiver. Tenk på deg selv og det som blir best for deg. Enten det er full eller delvis sykemelding. 

Skrevet

Jeg står i lignende situasjon som deg. Det er vondt, så sender deg en god klem. 

Jeg har tenkt å snakke med legen min om mulighet for 50% sykemelding da jeg ikke fungerer så bra nå. Alt har kommet tilbake og venter nå på behandling. Jeg kvier meg til å gå til legen, men samtidig har jeg nå hatt høyt sykefravær og sliter veldig. 

Noen ganger må man bare sette seg selv først. Presser man seg for mye kan det bli vanskeligere å komme tilbake. 

Snakk med legen din og ikke tenk på alle andre rundt deg. Fokuser heller på å bli frisk ❤️

Anonymkode: bbaa2...03c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...