Gå til innhold

Nesekirurgi dekket av staten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man få neseoperasjon dekket av staten?

Ingen medisinsk årsak bare det at den er så stygg at den ødelegger hele ansiktet mitt og det gruser selvtillliten min og har gjort det i siden jeg var 12-13 år. Nå er jeg 28...

vet at folk får silikon i puppene dekket av staten så kanskje nose job også? 

Nei - ikke gjør dette til en tråd hvor dere hakker på plastikkirurgi eller prøver overbevise meg om at jeg er pen sånn som jeg er. Dere har ikke sett meg.

Dere hadde ikke gått med nesa mi om dere så fikk fire millioner kroner for det...

Anonymkode: 65950...08e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du betale selv.  

Anonymkode: 4dea3...5cc

• Liker 4
Skrevet

Folk får ikke "silikon i puppene" sånn uten videre. Det handler gjerne om rekonstruksjon. 

Og neseplastikk må du dekke selv når det ikke er medisinsk. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror kanskje du kan få det om nesa gir deg problemer med å puste, men neppe relevant for ditt tilfelle. Du får heller ikke sykemelding i etterkant siden det er kosmetisk. 

Jeg har gjort det privat, kosta 42000 så ikke så alt for mye. 

Anonymkode: dacc5...948

• Liker 4
Skrevet

Det er bare en spesialist som  kan svare deg på dette. Kvinner uten bryster kan få silikon dekket, kvinner med stygge bryster får det ikke. Så tviler på det, begynn å spare opp. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Folk får ikke "silikon i puppene" sånn uten videre. Det handler gjerne om rekonstruksjon. 

Og neseplastikk må du dekke selv når det ikke er medisinsk. 

Jo - folk med små pupper får silikon dekket av staten dersom det går utover selvtillitt eller de har blitt mobbet osv. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det privat, kosta 42000 så ikke så alt for mye. 

Dette kommer nok helt an på nesa di og hvor mye som må gjøres? 

Hvilke reaksjoner fikk du i ettertid?

angra på at jeg ikke lånte penger og gjorde dette når jeg var 19-20... Nå har jeg barn, huslån og alt mulig annet å betale på. Dessuten har jeg nesten ikke kontakt med noen fra den gangen så jeg hadde sluppet "har du fiksa nesa?!"-kommentarene.. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette kommer nok helt an på nesa di og hvor mye som må gjøres? 

Hvilke reaksjoner fikk du i ettertid?

angra på at jeg ikke lånte penger og gjorde dette når jeg var 19-20... Nå har jeg barn, huslån og alt mulig annet å betale på. Dessuten har jeg nesten ikke kontakt med noen fra den gangen så jeg hadde sluppet "har du fiksa nesa?!"-kommentarene.. 

Nja tror faktisk ikke det er store forskjeller i pris på neseplastikk. Er regna som et ganske enkelt inngrep, tar ca 1 time og du er i narkose. Jeg fiksa på nesebeinet og ikke brusken.

Var ikke spesielt vondt etterpå, men du ser jo fæl ut i ansiktet og må gå med en skinne på nesen i en ukes tid. Jeg ville tatt fri fra jobben i 1 uke i etterkant 

Skrevet

Dette må du selvsagt koste selv. Bryst blir som regel balanserte, rekonstruerte eller gitt liv til. Helt flatbrysta kvinner kan få dekket silikon pga mangel av kjønnsidentitet.

Anonymkode: 025a1...b23

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo - folk med små pupper får silikon dekket av staten dersom det går utover selvtillitt eller de har blitt mobbet osv. 

Nei, folk med «små pupper» får ikke silikon dekket av staten. Folk som ikke har brystvev i det hele tatt, altså ingen pupper, kan få det dekket. 

Hvis du var født uten nese, eller med en nese som ikke fungerer, ville du fått plastisk kirurgi av medisinske årsaker. At du synes nesen din er stygg kvalifiserer ikke. Da får du heller timer til psykolog. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare spare opp selv? Koster fra rundt 42000kr, om du sparer noen tusenlapper i måneden må du ikke spare så lenge.

Endret av Fjeud
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du selvsagt koste selv. Bryst blir som regel balanserte, rekonstruerte eller gitt liv til. Helt flatbrysta kvinner kan få dekket silikon pga mangel av kjønnsidentitet.

Tja føler meg jo ikke akkurat damete med nesa mi heller. Men må vel bare betale selv :( 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja føler meg jo ikke akkurat damete med nesa mi heller. Men må vel bare betale selv :( 

Naturlig variasjon i utseende er ikke noe staten betaler uansett. Dette fant du ut når du var 13, og hadde det vært at avvik å snakke om så hadde problemstillingen komt frem lenge før. Når det er sagt kan du få hjelp til å reparere selvtilliten.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette stemmer ikke.

Anonymkode: 856e1...697

• Liker 3
Skrevet

Hva om man hadde hatt en medfødt veldig skjev nese, tror dere det kunne blitt dekket?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, dette stemmer ikke.

Anonymkode: 856e1...697

Jeg kjenner to stykker som hadde veldig små pupper som fikk det dekket samt 14 dagers sykemelding. Ingen av  de var helt flate, hadde bare veldig små bryst.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg kjenner to stykker som hadde veldig små pupper som fikk det dekket samt 14 dagers sykemelding. Ingen av  de var helt flate, hadde bare veldig små bryst.

Dette er jo helt vilt. Hvorfor får de dekket? Hvilke plager mente de at det ga dem? Hvorfor ikke annet tiltak? Hvor flat er det snakk om her?

Anonymkode: 2a14e...a05

• Liker 2
Skrevet

Ei jente i klassen til lillesøsteren min fikk dekket neseoperasjon da de var 12. Men nesa hennes var helt absurd, så det skjønner jeg godt at hun fikk. En gutt i min klasse fikk operert ørene da vi var 13. Tror det er lettere å få sånne ting dekket når man er yngre for da er man mere sårbar enn når man er 40. 

Den nesa på den lille jenta var helt vanvittig. Det var en diger krokete gubbenese på en liten for alderen søt jente. Hadde ikke staten tatt regningen for den så hadde noen startet kronerulling. 

Anonymkode: 398fb...a37

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt vilt. Hvorfor får de dekket? Hvilke plager mente de at det ga dem? Hvorfor ikke annet tiltak? Hvor flat er det snakk om her?

Det skal være så flatt at det regnes som et avvik fra normalen når man er normalvektig. Evt ikke helt flatt, men mangle brystvev i dem så de er tuberøse, tomme sokker, eller så små at amming vil være vanskelig p.ga mangel på lagringsplass. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal være så flatt at det regnes som et avvik fra normalen når man er normalvektig. Evt ikke helt flatt, men mangle brystvev i dem så de er tuberøse, tomme sokker, eller så små at amming vil være vanskelig p.ga mangel på lagringsplass. 

Dette kan jeg forstå og være enig i.

Det bare hørtes ikke ut som om dette var tilfellet i innlegget jeg siterte, der er beskrivelsen "ikke flate, bare veldig små bryst". Og det kunne jo likesågodt vært beskrivelse på meg, bortsett fra at jeg elsker at det er sånn og har null problemer med det. :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...